COMUNICAREA INTERNĂ ÎN CADRUL UNEI FIRME
Prof. ec. Cîrcotă Roxana
Liceul Tehnologic de Marină Galați
Rezumat
COMUNICAREA INTERNĂ înglobează toate procesele comunicaţionale care au loc cu anagajaţii, comunicarea managerială internă, relaţii publice interne etc.
Publicul țintă în comunicarea internă: patronul, Consiliul de administraţie, managerul general, echipa managerială (conducerea), personalul administrativ, secretariatele, personalul în uniformă etc.; reprezentanţii sindicali, foştii angajaţi ai instituţiei aflaţi din motive de vârstă, boală etc. în afara organizaţiei, membrii de familie ai angajaţilor organizaţiei care, prin programe adecvate, pot fi determinaţi să devină multiplicatori de imagine pozitivă ai organizaţiei, angajaţi temporari (de exemplu, consultanţii pe diferite proiecte) etc.
Conducerea comunică angajaţilor deciziile sale, controlează executarea lor, iar deciziile sunt bazate la rândul lor pe fluxul de informaţii.
S.C. GAMABELL EXIM SRL s-a înfiinţat în anul 1997, este reprezentată de o persoană juridică română, cu formă de răspundere limitată, având sediul oficial pe Str. Armoniei, nr. 12-20, sector 2, București, România. Durata de funcţionare a societății este nelimitată.
Scopul efectuării acestei cercetări îl constituie în principal determinarea modului în care se realizează comunicarea internă, în cadrul firmei S.C. GAMABELL EXIM SRL.
Chestionarul este alcătuit din 10 de întrebări, în care am utilizat 3 tipuri de scală: nominală, ordinală şi de interval. Colectivitatea cercetată este reprezentată de cei 87 de angajați. Recoltarea informaţiilor se va face prin metoda anchetei. Tehnica folosită va fi cea a interviului structurat, tuturor subiecţilor fiindu-le prezentat acelaşi chestionar. Numărul indivizilor intervievaţi este de 20 de persoane.
Principalii factori care au contribuit la creşterea şi succesul firmei sunt perseverenţa, calitatea produselor şi serviciului oferit, o bună organizare a distribuției, o activitate de marketing susţinută şi bine ţintită, și bineînțeles o comunicare bună, a făcut posibilă performanța extraordinară a companiei. De calitatea şi funcţionalitatea comunicării depinde modul în care sunt folosite resursele şi sunt atinse scopurile. Eficienţa acestei companii se bazează pe specializarea funcţiilor la nivel de departamente şi de indivizi şi pe complementaritatea acestor funcţii. De aici rezultă importanța comunicării, necesitatea schimbului de informaţii între departamente, între indivizi, între organizaţie şi mediul său socio-economic.
Toţi angajaţii au fişa postului cu atribuţiile de serviciu scrisă şi întocmită de directorii de departamente. Procesul de evaluare a performanţelor este descris prin productivitatea muncii, creșterea pe piața și atragerea de noi clienți. În cadrul firmei nivelul de principii morale şi motivaţie este menţinut ridicat prin salarii şi stimulente.
Cu peste 385 de membrii, echipa este cea mai valoroasă resursă a companiei. Urmăresc să atragă tineri care sunt talentaţi, motivaţi şi interesaţi să lucreze într-o companie în care contribuţia lor se materializeaza în rezultate spectaculoase. Principiile lor vizează recompensarea angajaţilor în funcţie de eforturile depuse. Respectă şi preţuiesc angajaţii pentru plus-valoarea adusă firmei.
În ceea ce privește comunicarea internă ceea ce predomină în compania GAMABELL EXIM SRL este o rețea flexibliă, deci angajații au o mai mare libertate de comunicare și acces nelimitat la canalele de comunicare. În mare parte informațiile în interiorul companiei sunt disponibile oricărui angajat.
Propun un nou tip de comunicare online. Realizarea unui blog al companiei la care au acces doar angajații, și unde se discută absolut orice problemă legată de serviciu. Aici se încarcă și documente importante, precum diferite reglementări, rapoarte, decizii. Blog-ul este organizat pe departamente (HR, marketing, vânzări, etc.). Fiecare angajat poate să comunice liber cu colegii săi, să posteze informații referitoare la departamentul său, dar și să vadă informațiile referitoare la celelalte departamente. Este o comunicare pe orizontală, căci fiecare angajat poate discuta cu oricare alt angajat din alt departament indiferent de poziția ierarhică a acestuia. Blog-ul se deschide automat când se deschid calculatoarele, și oferă posiblitatea unei comunicări interne rapide și în timp real. Există o persoană desemnată a se ocupa de buna funcționare a blog-ului și de a încărca toate documentele utile. Diferite rapoarte sau reglementări care sunt încărcate pe blog, sunt deasemenea arhivate și în formă fizica (hârtie), mai ales cele care necesită semnătură și ștampilă. În urma formării acestui blog s-a constatat că moralul grupurilor este mai ridicat, datorită responsabilizării pentru informația pe care o trimit.
Acest tip de comunicare este apreciat de către angajați, și util tututor departamentelor. Rețeaua devine însă mai restrictivă atunci când informația este transmisă sau pleacă de la directorul general spre departamente. Directorul general comunică doar cu managerii de departamente. Deci accesul angajaților este inegal, managerul de departament fiind cel favorizat de transmiterea informației. Rareori se întamplă ca directorul general să aibă contact direct cu angajații departamentelor.
Climatul predominant în compania SC. GamaBell Exim S.R.L este cel de cooperare, caracterizat prin respect, simpatie, empatie, încredere reciprocă și centrare pe sarcină, iar feedback-ul este unul reciproc și constructiv, atât dinspre angajați spre conducere, și de cele mai multe ori dinspre conducere spre angajați.
Vezi chestionar ...
Bibliografie:
1. Rodica Cândea - Comunicarea organizaţională aplicată, Bucureşti, Editura Expert, 2008
2. V. Danciu, A. Grigorescu, Marketing, metodologie si practică, Editura Dacia Europa Nova, Lugoj, 2000
3. V. A. Păuș - Comunicare si resurse umane, Editura Polirom, București, 2006
|