|
Competentele unui profesor |
|
Scris de mihaiela lazar
|
|
Marţi, 08 Martie 2016 20:20 |
|
COMPETENŢELE UNUI PROFESOR
Prof. Nadia Breazu,
Colegiul Tehnic Motru, Jud. Gorj
Cuvinte cheie: psihopedagogic, psihosocial, autoinstruire
Rolul de profesor este, poate, în societatea actuală, unul dintre cele mai solicitante, provocatoare locuri de muncă. Încă nu există şcoli superioare care să pregătescă sub toate aspectele profesori care să faţă tuturor provocărilor apărute ivite încă din prima zi la catedră. Conştientizând faptul că toţi copiii sunt indivizi cu temperamente, nevoi şi personalităţi unice, putem înţelege de ce este nevoie de mult timp petrecut la catedră pentru a deveni un bun profesor: „ Când ajungi să crezi că nu mai ai nimic de învăţat şi că poţi astfel să-i educi pe alţii, eşti terminat ca dascăl şi ca om.”, spunea Victor Eftimiu.
O bună pregătire de specialitate nu este suficientă. Un profesor care îşi iubeşte prea mult doar materia predată şi ironizează neştiinţa elevilor săi, dispreţuind ignoranţa acestora, neglijând latura afectivă ce nu ar trebui să lipsească niciunui dascăl, sădeşte în sufletul acestora sentimente de neîncredere şi aversiune faţă de acel obiect de studiu . Aşadar, componenta psihopedagogică este uneori mai importantă, aceasta vizând: capacitatea de a cunoaşte elevii şi de a lua în considerare particularităţile lor de vârstă şi individuale, capacitatea de a-i pregăti pe elevi pentru autoinstruire şi autoeducare. Latura psihosocială şi managerială a profesorului se relevă în următoarele aptitudini: capacitatea de a organiza elevii în raport cu sarcinile instruirii, de a stabili responsabilităţile în cadrul unui grup,de a stabili relaţii de cooperare, un climat adecvat în cadrul grupului, capacitatea de a orienta, organiza, îndruma, motiva şi de a lua decizii în funcţie de situaţie .
După opinia altor autori (H Morine şi G. Morine ) rolurile didactice principale ale profesorului sunt, în prezent, următoarele: furnizor de informaţie, model de comportament, creator de situaţii de învăţare, consilier şi orientator, evaluator şi terapeut, organizator şi conducător.
Conform unor studii, elevii apreciază la profesori îndeosebi următoarele caracteristici: cunoaşterea materiei predate, disponibilitatea de a ajuta elevii, corectitudinea evaluării, capacitatea de a îmbina teoria cu practica, respectul faţă de elevi, claritatea exprimării, prezentarea interesantă a materiei.
Societatea în care trăim se află în continuă şi rapidă schimbare ceea ce a determinat înlociurea vastei culturi generale cu noţiuni mai puţine, dar cu valoare practică, flexibilitate în gîndire, formarea abilităţilor de adaptare permanenta la situaţii noi, adaptarea la munca în echipă.
,,Meseria de profesor este o mare şi frumoasă profesiune, care nu seamană cu nicio alta, o meserie care nu se părăseşte seara, odată cu hainele de lucru. O meserie aspră şi plăcută, umilă şi mîndră, exigentă şi liberă, o meserie în care mediocritatea nu e permisă, unde pregătirea excepţională este abia satisfăcătoare, o meserie care epuizează şi înviorează, ingrată şi plină de farmec.» (Victor Hugo)
Bibliografie:
1. Sanda Fătu- Metodica predării chimiei-1998
2. Gabriela Lemeni- Consiliere şi orientare-Ed. ASCR, Cluj- Napoca, 2004
3. D.Stoica- Psihopedagogie şcolară-Ed. Scrisul românesc, 1982
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
PLURAL OF NOUNS – CONTROVERSIAL ASPECTS
Prof. Dumitru Maria Magdalena
Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși- Pitești
Collective nouns when used in singular can take either a singular form to refer to the whole... Read more
Organizarea si desfasurarea evaluarii nationale
pentru anul 2014
Iata Ordinul privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2013-2014.
In baza prevederilor art. 94, alin.... Read more
SUB SEMNUL CREATIVITĂŢII
Prof. înv. primar Gligor Dana
Şcoala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba
Scopul esenţial pe care îl urmăreşte învăţământul este dezvoltarea gândirii. Prin urmare... Read more
NEVOIA DE RAPORTARE LA MODEL A PERSONALITĂȚII ÎN FORMARE
Grădinița ,,Ion Creangă”, Ploiești, Județul Prahova
Relaționarea cu ceilalți, propria imagine de sine, atitudinile, aspirațiile, statusul social al omului de la... Read more
Trupa de teatru ca metodă de întărire a relaţiei profesor-elev
Profesor Sultan Cristina
Colegiul „Anghel Saligny” Tulcea
Rezumat: Articolul propune o modalitate sporire a încrederii elevilor şi a părinţilor în profesori... Read more
UTILIZAREA INSTRUMENTULUI TESTMOZ ÎN EVALUAREA DIDACTICĂ
Profesor Buşcă Alexandru
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Testmoz permite profesorilor să realizeze teste online. În acest articol este prezentat modul de realizare a... Read more
METODELE PREDĂRII MATEMATICII
Prof. Popa Crina Diana
Școala Gimnazială Hășmaș, jud. Arad
Metodica predării matematicii este o disciplină de tranziție între matematică, pedagogie și psihologie.... Read more
„POVESTEA FOII DE HÂRTIE”
(proiectul ce a reprezentat România...)
Prof. Ofelia Cornelia POPA
Şcoala Gimnazială Panticeu, judeţul Cluj
Rezumatul lucrării
Prin acest proiect interdisciplinar, derulat la nivelul Şcolii Gimnaziale Panticeu, am dorit să contribuim la... Read more
TERAPIA EDUCAȚIONALĂ COMPLEXĂ ȘI INTEGRATĂ ÎNTRE PROIECTARE DIDACTICĂ ȘI FUNCȚIONALITATE CONVERGENT- INTERDISCIPLINARĂ
Prof. educator Mureșan-Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse
și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca
Rezumat:…
ANEXA Nr. 4
la regulament
Rezumatul raportului scris final al inspectiei scolare generale
- model -
1. Denumirea unitatii de invatamant preuniversitar .............................................................
2. Perioada inspectiei .......................................................................................................
3. Echipa de inspectie:
Coordonatorul…
GOOGLE FORMS, UN INSTRUMENT UTIL PENTRU CADRELE DIDACTICE
Profesor Bușcă Alexandru
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Articolul de față prezintă importanța utilizării instrumentului Google…
DESPRE SÃRBÃTOAREA MUZICII
Profesor Maria Dinu
C.N.E. “Gh.Chitu”, Craiova
Începând din anul 1982, în Franta, a fost organizatã, în prima zi a verii, 21 iunie, Sãrbãtoarea Muzicii. Astãzi, Sãrbãtoarea Muzicii este prezentã…
IMPORTANŢA STUDIERII ORTOGRAFIEI ŞI PUNCTUAŢIEI ÎN ŞCOALĂ
înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
A învăța elevii să vorbească corect și să scrie corect în limba română este o datorie de onoare…
Viata de student
Pentru studentii noi veniti in Bucuresti trebuie sa fie un soc total primul contact cu capitala, mai ales daca provin dintr-un mediu linistit, de la tara sau din…
RITMICITATEA CITIRII
(studiu de cercetare pedagogică)
Prof. înv. primar Dobrea Monica
Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău
„Nu este alta mai frumoasă şi mai de folos… EVOLUŢIA FENOMENULUI TURISTIC PE LITORALUL ROMÂNESC
Carmen Camelia Rădulescu, profesor,
Grup Şcolar ,,C. A. Rosetti” Constanţa
Rezumat: Litoralul românesc al Mării Negre reprezintă o zonă de importanţă majoră pentru turismul din România.… EDUCATIA ESTETICA SI ARTISTICA
Conceptul de estetica si educatie estetica
Conceptul de estetica isi are originea in limba greaca: aisthesis, aisthetikos ceea ce se refera la sensibil, placut, frumos. Estetica este stiinta…
|