Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Codul de etica in invatamantul preuniversitar
Miercuri, 15 Februarie 2012 16:53

Codul de etică în învăţământul peuniversitar

 

Sistemul de învăţământ preuniversitar va dispune de un Cod de etică care va fi finalizat în următoarele luni, principiile generale care vor sta la baza acestuia fiind stabilite în cadrul primei întâlniri a Consiliului naţional de etică, întrunit luni la Aba Iulia.
“Existenţa acestui Consiliu naţional de etică este o premieră pentru sistemul de învăţământ preuniversitar, cum de altfel Codul de etică va fi o premieră pentru sistemul de învăţământ preuniversitar”, a subliniat Oana Badea, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

 


'Ne întoarcem la valori autentice, la moralitate, prin acest Consiliu naţional de etică şi prin redactarea unui Cod de etică', a adăugat aceasta. Oana Badea a subliniat cât de util este un asemenea demers 'într-o perioadă în care societatea românească îşi caută valorile şi într-un loc care poate produce schimbarea în societatea românească'. Oficialul a vorbit şi despre sprijinul pe care un Consiliu de etică îl poate aduce unui dascăl, unui părinte sau chiar şi unui elev care este supus unui abuz în unitatea de învăţământ.

 
Invitat la prima întâlnire a Consiliului naţional de etică, directorul executiv al Asociaţiei pentru Implementarea Democraţiei, Alexandru Cumpănaşu, a apreciat că acest Consiliu 'era necesar în sistemul de învăţământ'. 'Consiliul naţional de etică şi comisiile judeţene pot să fie un mecanism eficient, pentru că societatea românească sancţionează mai degrabă un profesor nu dacă l-a condamnat instanţa, ci dacă îl condamnă societatea. Iar societatea îl condamnă dacă există un instrument, o interfaţă între minister, la nivelul şcolilor, inspectoratelor, care să comunice acele cazuri, transparent, în care cadrele didactice încalcă normele de conduită, pentru că mai des vorbim de încălcarea normelor de conduită şi mai rar de cazuri penale în cazul profesorilor, acest consiliu putând în felul acesta să fie această interfaţă', a declarat, într-o conferinţă de presă, Alexandru Cumpănaşu.



Consiliul naţional de etică, instituit în toamna anului trecut printr-un Ordin de ministru, are structuri în fiecare judeţ şi veghează la aplicarea normelor de conduită morală şi profesională ce privesc actorii din sistemul de învăţământ preuniversitar. La întâlnirea de la Alba Iulia participă 37 de delegaţi din ţară, care în cursul zilei de marţi vor alege conducerea Consiliului naţional de etică.

 Acesta mai crede că faptul că există în cadrul comisiilor judeţene de etică reprezentanţi ai societăţii civile, ai asociaţiilor de părinţi, ai organizaţiilor neguvernamentale şi că aceştia vor putea lua parte la toate cazurile analizate este un progres important, pentru că este asigurată transparenţa acestor întâlniri, acestor rapoarte. 'Cred că aceste comisii de etică vor putea să producă o schimbare mai mare decât a făcut-o consiliul de disciplină sau orice altă formă coercitivă de sancţionare a cadrelor didactice, cu condiţia ca acei care fac parte din aceste comisii de etică să-şi facă treaba şi să fie foarte transparenţi cu privire la fiecare caz în parte. De asemenea cred că existenţa Codului de etică în sistemul preuniversitar nu numai că este util, dar era absolut vital', a spus directorul executiv al Asociaţiei pentru Implementarea Democraţiei.

 'Discuţia nu este numai în zona în care definim profilul celui care lucrează în preuniversitar, şlefuind până la urmă caractere pentru viitorii cetăţeni, ci vorbim şi de faptul că ar putea exista tentaţia abuzului în condiţiile în care noua Lege a educaţiei naţionale aduce descentralizarea mult, mult mai bine definită. Este până la urmă această Comisie judeţeană de etică locul în care oricine simte un abuz poate să vină cu încredere', a mai spus secretarul de stat din MECTS.

 

 

AGERPRES

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 15 Februarie 2012 17:09
 

Revista cu ISSN

Proiectul Metoda de invatare si evaluare

PROIECTUL METODĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE   Ciobănescu Petruţa, profesor Gr. Şc. Industrial Construcţii de Maşini Nr. 2, Craiova   Rezumat: În acest articol voi prezenta câteva repere teoretice despre o metodă alternativă de invăţare/ evaluare-...

Read more

Activitati si documente ale coordonatori…

Principalele activitati si documente care vor sta in atentia coordonatorilor de centre metodice/sefilor de comisii metodice    La inceputul fiecarui semestru, coordonatorii de centre metodice, sefii de cercuri pedagogice/ sefii de comisii metodice...

Read more

Calcul medie de admitere pentru invatama…

Calcul medie de admitere pentru învăţământul liceal 2014 Iată cum se face calculul mediei de admitere utilizate pentru admiterea în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2014-2015, menţionând anexa nr. 2 la...

Read more

Lectura si rolul ei in dezvoltarea intel…

LECTURA ŞI ROLUL EI ÎN DEZVOLTAREA INTELECTUALĂ A COPILULUI   Învăţătoare Nevodenszki Sorina ,,Şcoala cu clasele I-VIII  Sânandrei”, Jud. Timiş     ,,Oricât de simple şi uşoare ar părea aceste poveşti, ele, nasc, fără îndoială, între...

Read more

Modele subiect titularizare 2012

Modele subiect titularizare 2012   Afla modele de subiecte la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar 2012.  

Read more

Reteaua scolara

REŢEA ŞCOLARĂ     Ca “parte a sistemului  de educaţie”, sistemul  de învăţământ cuprinde “reţeaua organizaţiilor şcolare” determinată în plan pedagogic şi juridic, în contextul unor “servicii publice” dorite a fi deschise  şi...

Read more

Proba practica la concursul de ocuparea …

   ANEXA Nr. 6   la metodologie   PROBA PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar Disciplina Informatica si tehnologia informatiei      1. Realizarea...

Read more

Relatia de comunicare educator educat

 RELAŢIA DE COMUNICARE EDUCATOR-EDUCAT   Prof înv. primar Sorina Nevodenszki ,,Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei”, Jud. Timiş   ,,Când ai stat în bancă ani de zile sub ochii serioşi ai cuiva care te învaţă carte,...

Read more