Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cet de prezenta este limba romana in manualele de liceu
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 August 2019 00:00

CÂT DE PREZENTĂ ESTE LIMBA ROMÂNĂ ÎN MANUALELE DE LICEU?

Prof Vlad Petronela, Liceul Tehnologic Anghel Saligny

Fetești, jud. Ialomița

În programele de limba şi literatura română pentru liceu, studiul limbii române se axează pe două coordonate principale: normativă şi funcţională, având ca obiectiv formarea la elevi a unor deprinderi de a folosi limba română corect, adecvat şi eficient în producerea şi receptarea textelor orale şi scrise.

Programa de limba română pentru clasa a IX-a recomandă actualizarea şi consolidarea noţiunilor de fonetică, vocabular, morfologie, sintaxă şi stilistică dobândite în gimnaziu. Mai mult, aspectele teoretice vor fi reduse la strictul necesar, în favoarea aplicaţiilor practice. Competenţele generale urmărite vizează atât producerea mesajelor orale şi scrise cât şi receptarea acestora. Producerea mesajelor scrise se realizează prin exprimarea orală (dialogul-tipuri, reguli, tehnici ale dialogului eficient, adecvarea la scopul comunicării, structura dialogului, argumentare şi contraargumentare, monologul-tipuri, reguli, tehnici ale monologului eficient, adecvarea la situaţia de comunicare, structura monologului), exprimarea scrisă (tipuri de texte, etapele redactării, etape şi reguli specifice de redactare în funcţie de tipul de text), nivelurile de constituire a mesajului (fonetic, ortografic şi de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-lexical, nonverbal şi paraverbal). Receptarea mesajelor orale şi scrise vizează două aspecte importante: receptarea diverselor tipuri de mesaje şi nivelurile receptării.

Programa de limba română pentru clasa a X-a urmăreşte atingerea aceloraşi competenţe generale propuse şi de programa pentru clasa a IX-a, iar studiul limbii române se axează, cum este firesc, pe aceleaşi coordonate, normativă şi funcţională, având ca obiectiv formarea la elevi a deprinderilor de a folosi limba română corect, adecvat şi eficient în producerea şi în receptarea textelor orale şi scrise. Producerea mesajelor scrise se realizează prin exprimare scrisă (dialogul-actualizarea regulilor, dezbaterea, interviul, monologul-actualizarea regulilor, a tehnicilor de realizare a monologului eficient, monologul argumentativ), exprimarea scrisă (proiecte), nivelurile de constituire a mesajului (fonetic, ortografic şi de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-lexical, nonverbal şi paraverbal). Receptarea diverselor tipuri de mesaje vizează nivelurile receptării (fonetic, ortografic şi de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-semantic, stilistico-textual, nonverbal şi paraverbal.

Competenţele generale incluse în programa de clasa a XI-a urmăresc utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare, comprehensiunea şi interpretarea textelor, situarea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale/literare, argumentarea orală sau în scris a unor opinii în diverse situaţii de comunicare. Se au în vedere aspectele normative, inclusiv cele recomandate în ediţia a II-a a DOOM: norma literară-aspectele evolutive, uzul diversificat al limbii literare, variante literare libere, registre stilistice, neologisme împrumutate sau formate în interiorul limbii, variante ortoepice, ortografice şi morfologice. Singurul element nou în domeniul comunicării orale şi scrise este cel privitor la tehnicile de documentare, celelalte conţinuturi urmând a fi exersate în contexte noi, fiind parcurse în anii anteriori.

Conţinuturile din domeniul limbă şi comunicare au în vedere aspectele normative şi funcţionale ale studiului limbii: norma literară, exprimarea corectă şi nuanţată (evitarea anacolutului, a confuziilor paronimice, a pleonasmului şi tautologiei, a cacofoniei, şi inadecvare stilistică), punctuaţia şi justificările ei sintactice şi stilistice. De asemenea, se recomandă actualizarea achiziţiilor anterioare ce pot sprijini demersul de înţelegere şi interpretare a textelor literare studiate. Ca elemente noi de conţinut, se vor aborda dezbaterea în spaţiul public şi în spaţiul privat, regulile unui dialog civilizat, tipuri de discurs.

ANALIZA PROBLEMELOR DE LIMBĂ ŞI DE CULTIVARE A LIMBII ROMÂNE ÎN MANUALELE ALTERNATIVE DE LICEU

Manualul editurii Teora sau cel propus de Humanitas? Este mai util „Corint” sau să folosesc „All”? Greu de spus, și mai greu de ales. Cu atât mai mult cu cât ele reprezintă instrumentele destinate elevilor de liceu care au nevoie de informaţie eficientă, mesaj uşor de urmărit şi posibilităţi variate de evaluare. Dar oare nu ar fi fost mai bun un manual unic care să transmită aceleaşi cunoştinţe tuturor ?

Prezenţa acestor manuale este un semn al normalizării şcolii în direcţia democratizării învăţării. Nimic mai adevărat deoarece nici profesorii nu sunt identici, nici elevii. Aceste manuale operează o selecţie permisivă din care rezultă un ansamblu diversificat de informaţii, în care profesorul şi elevul au alternative de creaţie şi constituie un mijloc pentru formarea unor competenţe, valori şi atitudini.

Manualul îi va asista pas cu pas pe profesori, prin aparatul bogat de intrebări, exerciţii şi teme, adaptabil la clase şi la elevii având niveluri de performanţă diferite.

Totuşi, problemele spinoase” de limbă şi de cultivare a limbii române nu au devenit încă la noi obiectul unor preocupări constante. Faptul se reflectă şi în lipsa diversităţii exerciţiilor care vizează frecventele greşeli de limbă în rândul elevilor: anacolutul, confuziile paronimice, pleonasmul, tautologia, necunoaşterea sensului corect al cuvintelor în context, anglicizarea brutală a limbii noastre etc.

Este îmbucurătoare iniţiativa diversităţii textelor literare şi a întrebărilor care le preced, însă problemele de limbă şi de cultivare a limbii nu ocupă niciun loc în structura manualului, fapt condamnabil, după părerea mea. Un bun profesor este obligat să conceapă exerciţii atractive din care elevii să înţeleagă importanţa cultivării limbii române, urmărind, în egală măsură, evitarea formelor greşite. Pentru aceste manuale, fişele de lucru realizate de profesor, alături de alte materiale auxiliare (dicţionare de paronime, culegeri de exerciţii) se impun cu necesitate.

Bibliografie

-Alexandru Crişan, Liviu Papadima, Ioana Pârvulescu, Florentina Sâmihăian, Rodica Zahiu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a IX-a, Editura Humanitas Educational, 2007

-Adrian Costache, Florin Ioniţă, M.N.Lascăr, Adrian Săvoiu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a IX-a, Editura Art, 2004

-Silviu Angelescu, Nicolae I.Nicolae, Emil Ionescu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a IX-a, Editura All, 2000.

-Eugen Simion coord, Florina Rogalski, Diana Hărtescu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a IX-a, Editura Corint, 2004.

-Marin Iancu, Ion Bălu, Rodica Lăzărescu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXI-a, Editura Corint, 2006.

-Eugen Simion, Florina Rogalski, Daniel Cristea –Enache, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXI-a, Editura Corint, 2001.

-Eugen Simion, Florina Rogalski, Daniel Cristea –Enache, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXI-a, Editura Corint, 2003.

-Adrian Costache, Florin Ioniţă, M.N.Lascăr, Adrian Săvoiu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a XI-a, Editura Art, 2006.

-Sofia Dobra, Monica Halaszi, Dorina Kudor, Luminiţa Medeşan, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint, 2006.

-Alexandru Crişan, Liviu Papadima, Ioana Pârvulescu, Florentina Sâmihăian, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXII-a, Editura Humanitas Educational, 2006. [1] ---Alexandru Crişan, Liviu Papadima, Ioana Pârvulescu, Florentina Sâmihăian, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXII-a, Editura Humanitas Educational, 2002.

-Sofia Dobra, Monica Halaszi, Dorina Kudor, Luminiţa Medeşan, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a XII-a, Editura Corint, 2006.

 

Revista cu ISSN

Felul complementului in noua gramatica a…

FELUL COMPLEMENTULUI ÎN NOUA GRAMATICĂ ACADEMICĂ Profesor Ciobanu Elena-Corina Liceul Teoretic Buziaș, Timiș Noua gramatică academică[1], lansată la începutul anului 2006, ne prezintă fenomenele lingvistice care aparţin gramaticii cuvântului...

Read more

Particularitati hidrogeologice ale Balti…

PARTICULARITĂŢI HIDROGEOLOGICE ALE BĂLŢII BRĂILEI   Prof. dr. Ion Andronache, Liceul Tehnologic „Constantin Brâncoveanu”, Brăila   În regim natural de scurgere, nivelul pânzei freatice din Balta Mare a Brăilei era situat la adâncimi de...

Read more

Competence culturelle et competence inte…

COMPETENCE CULTURELLE ET COMPETENCE INTERCULTURELLE   Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI TIMIŞ     La compétence culturelle est, d'après Abdallah-Pretceille (1996 :32), « la connaissance des différences culturelles (dimension ethnographique), [...] une analyse en termes de structures...

Read more

Organizarea interna a disciplinei pe niv…

Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ           1. Competenţe generale ale geografiei ca domeniu educaţional   Competenţele generale ale geografiei ca domeniu educaţional, redate mai jos, acoperă cele opt domenii de...

Read more

SCOLILE NATIONALE

ŞCOLILE NAŢIONALE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Paralel cu desfãsurarea curentului romantic în muzicã, în tãri ca Rusia, Polonia, Cehoslovacia, Spania, Ţãrile Scandinave etc., se afirmã o artã ce...

Read more

Limba si literatura franceza cultura si …

LIMBA ŞI LITERATURA FRANCEZĂ – CULTURĂ ŞI DISTINCŢIE prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea Mai mult decât orice altă ţară din lume, Franţa înseamnă cultură, deschidere, independenţă...

Read more

Acte necesare pentru inscriere la defini…

Actele necesare pentru înscrierea la examen DEFINITIVAT - sesiunea august 2011     1.      Cerere de înscriere, adresata conducerii I.S.J (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă la care...

Read more

Effects of Soft Drink Consumption on Nut…

 Effects of Soft Drink Consumption on Nutrition and Health    Author: Mihail Robert - Theodoru Teacher: Mînză Lidia Institution: “Vasile Alecsandri” High School             The term soft drink refers to a beverage that does not contain...

Read more