Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cautarea identitatii in media
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Decembrie 2014 19:19

CĂUTAREA IDENTITĂŢII ÎN MEDIA

 

                                                                                            Mureşan - Chira Gabriel

  Prof. Educator CRDEII, Cluj - Napoca

 

Asaltul informaţional este o realitate întâlnită la tot pasul. Ne punem întrebarea firească - cum ne protejăm copii de această avalanşă astfel încât să nu devină victime ale consumului de media. Vom focaliza valori autentice odată cu discriminarea informaţiei ca fiind benefică sau nu, sub un atent control parental.

Cuvinte cheie: abuz emoţional, degenerare etico - morală, cultură media, prietenii virtuale, control parental.            

            

              Prezentarea unei realităţii prin mijloace media reprezintă o provocare actuală expusă sub forma unei libertăţi disimulate sub aparenţa unei culturi media. Concentrarea formelor de comunicare într-un univers informaţional global, cu tehnologizarea excesivă a societăţii, impune două opţiuni individului şi anume - una de acomodare rapidă şi una - deloc uşoară în care acesta nu se adaptează sau se adaptează doar în aparenţă, astfel existând toate şansele unei izolări faţă de ceilalţi membrii ai societăţii. Se poate lansa ipoteza conform căreia tehnologia şi implicit informaţia/ datele, pot accede spre orizonturi nelimitate şi care, s-ar părea că ar genera efecte mai puţin dorite. Nelimitate sunt şi informaţiile  ce includ domenii diverse concentrate în baze de date, mari labirinturi informaţionale şi biblioteci pe măsură. Din ce în ce mai mult s-ar pune problema protejării unor categorii de persoane vulnerabile în faţa acestor” beneficii”. Variabile ca: vârstă, profesiune, maturizare emoţională, studii, predispoziţii, sunt deseori suspectate ca fiind în acord cu simptomele descrise ca dependenţe, excitanţi ai imaginaţiei, inhibând socializarea, decelerând funcţia familiei din suportul emoţional stabil. Aceste variabile pe care le suspectăm alături de alte componente ca: structuri sau substructuri de personalitate, gânduri, comportamente, atitudini şi aptitudini, non - valori sau prezenţa unor modele de „eroi” de o violenţă ridicolă, se pliază pe dorinţele unui subconştient dornic de împlinire astfel, am putea anticipa anumite cazuri în care s-ar părea că modificarea realităţii este posibilă în plan mintal. O scară spre iluzii, o sfidare o logicii, o cădere în ridicol. Aşadar, din acest punct de vedere putem vorbi despre un abuz emoţional într-o componentă de ne - monitorizare a activităţii media a copilului? Este posibil?

              Dacă facem referire numai la copii răspunsul poate fi afirmativ deoarece, dacă la adulţi a fost sesizat un fond relativ securizat şi sedimentat, la copii lipsa acestui discernământ în cazul media este relativ absent. Putem spune că, dacă este necontrolată informaţia oferită de mass – media, oartă spre irealităţi hrănind subconştientul cu fantasme, deviind interesele beneficiarului spre o realitate construită, radical modificată, controlul emoţiilor în acest caz fiind scăzut. Consumul mediatic fară discernământ poate afecta stilul de viaţă al familiei şi a copilului care creşte direct proporţional cu lipsa de interes al părinţilor, cu oboseala acestora şi cu numărul de ore lucrate de aceştia timp în care copilul, este deseori nesupravegheat. Nu puţine sunt statisticile vest-europene oferite de diverse instituţii şi asociaţii privind numărul mare al elevilor din gimnaziu - dar nu numai care, în detrimentul unei discuţii inteligente face - to - face preferă inerţia tastaturii şi realitatea virtuală ca subterfugiu al problemelor de relaţionare. Dorinţa de a coresponda cu un prieten virtual este bazată pe lipsa acestuia - fizic dar, este preferată deoarece, prin tastatură se poate crea profilul unui prieten ireal care ne oferă ceea ce dorim să auzim.

             Interesul psihologic asupra controlului informaţional depăşeşte latura psihosocială afectând nu întâmplător familii, anturaje, prietenii, medii de învăţare. Prin abuzul de mass - media în special prin televiziune şi internet se alimentează himerele unor experienţe de viaţă eşuate, incomplete sau incapabile de a realiza transferul asupra unei persoane reale sau situaţii. Aşadar, trebuie selectată această informaţie pentru a nu devenii o povară, o dependenţă bolnavă. Polimorfismul acestor informaţii este prezentat voit dar nu este accesibil decât căutându-l, cu alte cuvinte intervine dorinţa, interesul pentru’’hrana’’ cu aceste date mai ales în cazul abuzurilor. Interesant, s-ar putea formula ipoteza că vom avea dependenţe de televiziune sau internet...

               Comunicarea în acest nou parcurs transcultural reiese din globalizarea mediei, informaţiilor şi datelor, cu o reconsiderare a valorilor de viaţă normale şi reformularea acestora mai degrabă în infirmitate. Capacitatea de a analiza cognitiv informaţia oferită este de asemenea o problemă având în vedere exacerbarea fluxurilor informaţionale, generând subcultura urbană, degenerarea etico - morală, cu precădere în contactul cu medii indecente, de non - valoare, explicitate ca fiind degradante moral, excitante emoţional. Astfel de factori au fost sintetizaţi ca fiind săraci în valori morale, subliminali, cu jargoane bine stabilite şi intenţionat etalate. Contactul prelungit cu astfel de medii în special computerizate reconfigurează copilul, acesta fiind deseori în postura de a confunda anumite conduite decente cu unele indecente, degradante.  Recepţia pentru virtual s-ar părea că este alimentată funcţie de vârsta beneficiarului dar scade cu cât adultul se implică mai mult în controlul acestor surse de informaţie oferite copilului. Având în vedere cele afirmate mai sus, pentru protejarea copilului de nocivitatea unor astfel de informaţii ar fii necesară şi modificarea centrilor de interese ale copilului în paralel cu o atenţie deosebită acordată din partea adultului, sub forma unui control parental. Focalizarea pe medii de informare de calitate şi dozate cu măsură, canalizarea eforturilor de educare şi învăţare spre abilităţi ştiute sau de dată recentă descoperite, ar putea preveni dezechilibrele emoţionale ce caută să profite de carenţialitatea psihoemoţională a copilului. Cu alte cuvinte cheia este cumpătarea şi echilibrul atât în relaţiile copilului cu mijloacele de informare dar, în special cu  monitorizarea activităţilor informatice, prevenind accesul copilului la medii obscure şi mai ales la preântâmpinarea debutului precoce în consumul de I.T/ media. Este posibil în concluzie să sesizăm decelerări în educaţia etico - morală şi emoţională în era consumului aberant de tehnologie.

 

Bibliografie:

1. Constantin, Enăchescu., Tratat de igienă mintală, Editura Polirom, Iaşi, 2004

2. Mihaela, Sterian, Agresivitatea mediatică şi personalitatea, Editura Paideia, Bucureşti, 2004


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015 17:53
 

Revista cu ISSN

Metodologie gradatie de merit pentru pro…

Metodologie gradatie de merit pentru profesori 2017 Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Mircea Dumitru, a aprobat, prin ordin, metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit personalului didactic din...

Read more

Programul Sa stii mai multe sa fii mai b…

Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2013   Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” apare ca şi ANEXA la ordinul MECTS nr. 5635/31.08.2012 privind structura anului...

Read more

Interferente simbolistice si parnasiene …

INTERFERENȚE SIMBOLISTE ȘI  PARNASIENE ÎN CAPITOLUL NOAPTEA DE ARGINT DIN THALASSA LUI ALEXANDRU MACEDONSKI   Drd. Miron Costina Violeta Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj   Thalassa1, publicată în Cartea de aur, 1902,...

Read more

Chestionar aplicat elevilor CLIL LESSON …

CHESTIONAR   Discuţie condusă de prof. Ofelia Cornelia POPA 20 elevi chestionaţi; 2 absenţi   Ţi-a plăcut lecţia CLIL?   a)      Da: 20 elevi (100%)             b) Nu: 0 elevi   Argumentează răspunsul dat la intrebarea precedentă.   “Mi-am dorit să facem...

Read more

Structura anului scolar 2012 2013

Structura anului şcolar 2012-2013   Anul şcolar 2012-2013 începe pe 17 septembrie 2012, luni. Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a anunţat sâmbătă, 1 septembrie 2012, că anul şcolar 2012-2013 va începe în data de 17...

Read more

Despre problemele elevilor care ne creea…

DESPRE PROBLEMELE ELEVILOR CARE NE CREEAZĂ PROBLEME   Silvia Brănescu, Profesor de Limba si literatura română Şcoala cu Clasele I-VIII Mintiu Gherlii, Cluj   Într-un ziar apărea cu ceva timp în urmă un articol care...

Read more

Optional istorie locala intre actualitat…

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE                                                                                                                                                                          Prof. Delescu Claudia Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi   Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi...

Read more

Medalii la olimpiada internationala de s…

Patru medalii pentru elevii romani la Olimpiada Internationala de Stiinte ale Pamantului din Argentina   Olimpicii romani participanti la a VI-a editie a  Olimpiadei Internationale de Stiinte ale Pamantului (International Earth Science Olympiad...

Read more