Analiza apei materie prima pentru industria berii |
Scris de administrator
|
Luni, 08 August 2016 12:56 |
ANALIZA APEI – MATERIE PRIMĂ PENTRU INDUSTRIA BERII
Prof.ing. Simion Dobrica
Liceul Tehnologic ,,Costin Nenițescu” Buzău
Apa folosită în procesele tehnologice ale industriei alimentare,trebuie să corespundă unor caracteristici care să asigure calitatea corespunzătoare a produselor alimentare,să fie potabilă şi să aibă caracteristici organoleptice corespunzătoare.
Apa este una din materiile prime de bază pentru fabricarea berii, produs în compoziţia căruia intră în medie în proporţie de 88% şi ale cărei calităţi le influenţează.
Ştiinţa şi tehnica actuală dau posibilitatea tratării şi corectării apelor ce stau la dispoziţia fabricilor de bere pentru a le putea aduce cât mai aproape de cerinţele apei specifice obţinerii unui anumit tip de bere.
Apa pentru fabricarea berii trebuie să fie o apă potabilă, adică să satisfacă cerinţele sanitare privind apa destinată alimentării populaţiei şi preparării băuturilor în general.
În procesul tehnologic, apa este folosită la înmuierea orzului, la obţinerea mustului de bere, la spălarea utilajelor tehnologice şi ambalajelor pentru bere. În afară de potabilitate, prezintă importanţă conţinutul în diferiţi ioni care îşi exercită influenţa pozitivă sau negativă, atât pe parcursul procesului tehnologic, cât şi asupra calităţii berii finite.
Se ştie că apa potabilă este limpede, incoloră, fără gust şi miros; conţine substanţe minerale dizolvate sub 0,5%. Nu trebuie să conţină săruri de calciu decât în cantităţi mici, de asemenea nici metale grele, azotaţi, hidrogen sulfurat, sulfuri, microorganisme, decât în limitele admise de normele sanitare.
În tabelul 1 se prezintă indicatorii de calitate ai apei folosite pentru producerea unor sortimente de bere şi necesarul de apă pentru producerea malţului şi berii.
Tabelul 1
Indicatorii de calitate şi necesarul de apă pentru producerea malţului şi berii
Indicatorii de calitate
|
Unităţi de măsură
|
Sortimente de bere
|
Pilsen
|
Munchen
|
Dortmund
|
Viena
|
Dublin
|
Reziduu fix
|
mg/l
|
51,2
|
284,2
|
1110
|
947,8
|
312
|
Oxid de calciu
|
mg/l
|
11,2
|
106
|
367
|
227,5
|
100
|
Oxid de magneziu
|
mg/l
|
3,3
|
30
|
38
|
112,7
|
3,7
|
Cloruri
|
mg/l
|
5
|
2
|
107
|
39
|
15,8
|
Sulfaţi
|
mg/l
|
3,2
|
7,5
|
240,8
|
180,3
|
44,9
|
Nitraţi
|
mg/l
|
|
|
urme
|
|
|
Amoniu
|
mg/l
|
|
|
0
|
|
|
Duritate totală
|
0germ.
|
1,2
|
10,6
|
30
|
28
|
14,9
|
Duritate temporară
|
0germ.
|
0,9
|
10,2
|
12,2
|
22
|
12,2
|
Oxigen (O2)
|
mg/l
|
|
|
2
|
|
|
Compuşi ai fierului
|
mg/l
|
|
|
0,2÷0,5
|
|
|
|
|
|
Necesarul
|
de apă
|
|
|
Etapa procesului tehnologic
|
Consum de apă, litri apă/litru bere
|
Înmuierea orzului
|
7÷8
|
Obţinerea mustului incluzând spălarea utilajelor
|
2÷2,5
|
Răcirea mustului
|
2÷3
|
Spălarea tancurilor de fermentare şi a butoaielor
|
3÷5
|
Instalaţii de răcire
|
10÷15
|
Producerea aburului
|
20÷25
|
TOTAL
|
45÷60
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Determinarea durităţii totale
Principiul metodei
Metoda constă în complexarea cationilor metalici care formează duritatea, cu sarea disodică a acidului etilendiamintetraacetic (EDTA), la pH = 10, în prezenţa indicatorului eriocrom negru T. Sfârşitul titrării este indicat de virarea culorii soluţiei de la roşu la albastru net.
Reactivi
-
acid clorhidric 10%;
-
clorură de calciu, soluţie: se cântăreşte 1 g CaCO3, uscat în prealabil la etuvă la 1050C timp de 2 ore şi se trece cantitativ într-un balon cotat de 1000 ml; se adaugă, în picătură, acid clorhidric 10%, agitând continuu până la dizolvare, evitându-se excesul de acid. Se aduce la semn cu apă distilată, 1 ml soluţie corespunde la 0,561 mg CaO;
-
soluţie tampon de clorură de amoniu: 5,4 g clorură de amoniu se trec într-un balon cotat de 100 ml, se adaugă 35 ml amoniac soluţie 25%, se aduce până la semn cu apă distilată şi se păstrează la rece;
-
eriocrom negru T, indicator: 0,1 g eriocrom negru T se amestecă prin mojarare cu 10 g clorură de sodiu;
-
EDTA, soluţie 0,01 n: 3,7225 g EDTA se trec cantitativ într-un balon cotat de 1000 ml şi se completează cu apă distilată până la semn.
Factorul soluţiei de EDTA se stabileşte astfel: într-un vas Erlenmeyer de 100 ml se introduc 10 ml soluţie de clorură de calciu, preparată ca mai sus, se adaugă 1 ml soluţie 8% de NaOH, circa 0,1 g amestec indicator şi circa 15 ml apă distilată. Se titrează cu soluţie de EDTA, până când culoarea virează de la roşu la violet.
f =
în care:
V – volumul soluţiei de clorură de calciu, în ml;
V1 – volumul soluţiei de EDTA, utilizat la titrare, în ml.
Modul de lucru
-
Pentru apele care nu conţin carbonaţi şi bicarbonaţi alcalini:
Într-un balon cu fund plat de 50 ml, se introduc 25 ml apă de analizat, apoi se încălzeşte la circa 500C. Se adaugă 1 ml soluţie tampon de clorură de amoniu pentru a aduce pH-ul soluţiei la 10 şi circa 0,1 g eriocrom negru T. Se titrează cu soluţie de EDTA, până la virarea culorii de la roşu la albastru net.
-
Pentru apele care conţin carbonaţi şi bicarbonaţi alcalini:
Într-un balon cu fund plat de 100 ml, se introduc 25 ml apă de analizat, se adaugă 5 ml HCl şi se fierbe 1 sau 2 minute pentru îndepărtarea CO2. Se răceşte, se adaugă soluţie tampon de clorură de amoniu până când pH-ul soluţiei ajunge la 10, circa 0,1 g eriocrom negru T şi se titrează cu soluţie de EDTA, până când culoarea virează de la roşu la albastru net.
Calcul
Duritatea totală(dT) = , [0d]
în care:
0,561- cantitatea de oxid de calciu, în mg, care corespunde la 1 ml soluţie de EDTA 0,01 n;
V1 – volumul soluţiei de EDTA, utilizat la titrare, în ml;
f – factorul soluţiei de EDTA;
V – volumul probei de apă luate pentru determinare, în ml;
10 – cantitatea de oxid de calciu (CaO), în mg, corespunzătoare la 1 grad de duritate.
-
Complexon II soluţie 0,01 n: 3,7226 g complexon II, se trec într-un balon cotat de 1000 ml şi se aduce la semn cu apă;
-
Clorură de calciu, soluţie (identic ca la analiza durităţii totale);
-
Hidroxid de sodiu, soluţie 2 n;
-
Indicator: 0,2 g murexid şi 0,5 g verde de naftol B se amestecă prin mojarare cu 20 g NaCl.
Stabilirea factorului soluţiei de complexon II
Într-un vas Erlenmeyer de 100 ml, se introduc 10 ml soluţie de clorură de calciu, se adaugă 1 ml soluţie de NaOH, circa 0,1 g indicator şi 10÷15 ml apă.
Se titrează cu soluţie de complexon II până când culoarea virează de la roşu la violet.
V
f= —
V1
în care:
V – cantitatea de soluţie de clorură de calciu, în ml;
V1 – cantitatea de soluţie de complexon II, utilizată la titrare, în ml.
Modul de lucru
Într-un vas Erlenmeyer de 100 ml, se introduc 25 ml apă de analizat, 1 ml NaOH, circa 0,1 g indicator şi se mai adaugă 25 ml apă. Se titrează cu soluţie de complexon II până când culoarea virează de la roşu la violet.
Calcul
Calciu (Ca) = =, [mg/l]
în care:
0,4008 – cantitatea de Ca, în mg, care corespunde la 1 ml soluţie de complexon II 0,01 n;
V1 – cantitatea de soluţie de complexon II utilizată la titrare, în ml;
f – factorul soluţiei de complexon II;
V – cantitatea de apă luată în analiză.
-
Acid clorhidric 0,1 n;
-
Metiloranj, soluţie: se dizolvă 0,1 g metiloranj în 100 ml apă distilată.
Modul de lucru
La 100 ml apă de probă, se adaugă 2÷3 picături de soluţie de metiloranj şi se titrează cu acid clorhidric 0,1 n sau cu H2SO4 0,1 n până la viraj galben – portocaliu.
1 ml acid 0,1 n = 1 mval alcalinitate /dm3
Alcalinitate, în ml HCl = V x f
în care:
V – ml acid folosiţi la titrare;
f – factorul soluţiei de acid.
-
Determinarea durităţii temporare
Duritatea temporară (Dtp) = alcalinitatea “m” x 2,8, în grade de duritate.
-
Determinarea durităţii permanente
Se calculează cu relaţia:
Duritatea permanentă (Dp) = DT – Dtp, în grade de duritate, în care:
DT – duritatea totală, în 0d;
Dtp – duritatea temporară, în 0d.
BIBLIOGRAFIE
1.Banu, C., coordonator. - Manualul Inginerului de Industrie Alimentară, vol. I şi II, Editura Tehnică Bucureşti, 1999.
2.Berzescu, P ş.a. -Utilaje şi instalaţii în industria berii şi a malţului, Ed. Ceres, Bucureşti 1985.
3.Berzescu, P. ş.a. - Tehnologia berii şi a malţului, Editura Ceres, Bucureşti, 1981
Articole asemanatoare relatate:
|
|
Planificare model pentru geografie clasa a IV-a
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
GRILA DE OBSERVAȚIE COMPORTAMENTALĂ
A ELEVULUI CU ADHD
Profesor Adriana Liliana Bezman
Şcoala Gimnazială Sf. Mihail şi Gavril, loc. Smârdan, jud. Galaţi
Hiperactivitatea cu deficit de atenţie, ADHD, este una dintre tulburările... Read more
GENURILE LITERARE.
EVOLUȚIA GENURILOR.
Ștefan Maximiliana,
profesor Limba și literatura română,
Școala Gimnazială „Ion Buteanu” Buceș, jud. Hunedoara
Disciplina Limba ... Read more
FREINET: PEDAGOGIE NOUVELLE OU NOUVELLE PEDAGOGIE?
Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI TIMIS
La pédagogie nouvelle n'est pas un courant homogène puisque s'y côtoient des approches relevant de divers courants en... Read more
ŞCOLILE NAŢIONALE
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
Paralel cu desfãsurarea curentului romantic în muzicã, în tãri ca Rusia, Polonia, Cehoslovacia, Spania, Ţãrile Scandinave etc., se afirmã o artã ce... Read more
CONŢINUTUL/ CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂMÂNTULUI
Prof. drd. Corlade Ecaterina Iulia
Colegiul Tehnic „Dumitru Mangeron”, Bacău, România
Conceptul de conţinut (sau conţinuturi) desemnează substanţa cea mai palpabilă, mai concretă, a procesului de învăţământ,... Read more
EDUCAŢIA ÎNTR-UN CONTEXT INTERCULTURAL
Instit. Elena Grigore,
C.N. “Fraţii Buzeşti”, Craiova, Dolj
REZUMAT
Educaţia se referă la includerea în structurile învăţământului a copiilor, pentru a oferi un climat favorabil dezvoltării armonioase şi cât mai... Read more
DIMENSIUNEA EDUCATIVĂ A NARAŢIUNILOR ARHETIPALE
Prof. Anca Pascui,
Liceul Teoretic ,,Ioan Buteanu”, Şomcuta Mare, Maramureş
Următoarea lucrare a avut ca punct de plecare fascinaţia pe care omul de pretutindeni a resimţit-o faţă... Read more
PROIECT DE ACTIVITATE
Profesor propunător: CĂLIN ALEXANDRA RALUCA,
Școala Gimnazială Nr. 96
Este un proiect integrat de activitate didactică, nivel II- grupa mare, menit să ȋi familiarizeze pe preșcolari cu…
IMAGINARUL ALTERITÃŢII ŞI CYBER-CONŞTIINŢA.
DE LA BINOMUL IDENTITATE/ALTERITATE LA BINOMUL EU/CEILALŢI
Monica Matei,
Preperator univ.,
SNSPA, Facultatea de Comunicare si Relatii Publice
Aparent antagonice, conceptele de identitate si alteritate sunt interdependente, reprezentând polii… IDEEA DE CRITICĂ LITERARĂ ÎN VIZIUNEA
LUI JEAN STAROBINSKI
Prof. Apostol Iuliana – Andreea
Şcoala cu clasele I-VIII „Dimitrie Pompeiu”, Broscăuţi
În acest articol voi prezenta concepţia unuia dintre membrii Şcolii de la…
NEGRUL ŞI PALIDUL ÎN POEZIA BACOVIANĂ
Ştefan Lucian MUREŞANU, PhD
Motto: "În poezie m-a obsedat întotdeauna un subiect de culoare. Pictura cuvintelor sau audiţie colorată.[...] Îmi place mult vioara. Melodiile au avut…
Saptamana educatiei globale 2012
Mobilitate pentru sustenabilitate
A 14-a editie a Saptamanii Educatiei Globale, program facilitat de Centrul Nord-Sud al Consiliului Europei, se va desfasura in perioada 10-18 noiembrie 2012. Tema de acest an pentru Saptamana Educatiei Globale este “Mobilitate pentru…
JOC DIDACTIC
(PANAITOPOL L. , ETAPA FINALĂ 1979)
prof. Irina Ariton
Școala Gimnazială „ Ghiță Mocanu “ Onești
Puternic ancorată în realităţile practicii contemporane…
Planificare model pentru religie invatamant special
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata materiale…
STUDIUL PRIVIND SELECŢIA, PREGĂTIREA ŞI CONDUCEREA UNEI ECHIPE REPREZENTATIVE DE FOTBAL ÎN ŞCOALA GIMNAZIALĂ
Profesor HATOS VASILE
Şcoala Gimnazială ,,Gheorghe Munteanu,, Poiana Blenchii, Jud. Sălaj
Mişcarea sportivă din ţara noastră…
INSTRUIREA PROGRAMATÃ
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã…
|