ALTE MODALITĂȚI DE PROMOVARE A SCRIERII
Ramona Cristina Oltean, prof. înv. primar,
Școala Gimnazială „Andrei Șaguna“ Deva
Ştiri zilnice
Punem la dispoziţie o tablǎ în sala de clasǎ unde elevii sǎ scrie ştirile pe care vor sǎ le împǎrtǎşeascǎ colegilor lor. De exemplu:
- Mama mea a nǎscut un bǎieţel astǎ-noapte.
- Echipa mea preferatǎ a câştigat ieri un meci.
Punem copiii sǎ-şi scrie numele lângǎ ştiri şi sǎ discute aceste ştiri în timpul şedinţei de dimineaţǎ.
Aceasta asigurǎ un public de comunicare. Este un mod util de a încuraja copiii care nu sunt întotdeauna dispuşi sǎ împǎrtǎşeascǎ ştirile clasei.
Copiii ţin un jurnal cu evenimentele care au loc în viaţa lor atât în cadrul şcolii cât şi în afara ei. Elevii scriu în jurnal de câteva ori în timpul fiecǎrei sǎptǎmâni. Acesta devine un dosar care conţine amintiri, care va fi adǎugat la portofoliile lor la sfârşitul anului şcolar. Acordarea ocazionalǎ de subiecte elevilor devine o metodǎ utilǎ prin care învǎţǎtorul aflǎ unele informaţii despre copii. De exemplu, pot scrie elevii despre:
- un obiectiv pe care vor sǎ-l realizeze în clasǎ în timpul unei anumite sǎptǎmâni;
- un lucru bun pe care l-au fǎcut pentru un coleg din clasǎ;
- un lucru de care sunt într-adevǎr mândri;
- un lucru pe care l-au învǎţat recent.
Cele de mai jos sunt modalitǎţi suplimentare de promovare a unor moduri diferite de scriere
· Jurnale cu reacţii la orele de matematicǎ şi citire
· Fişe de învǎţare la materiile de ştiinţe ale naturii
· Scrisori la autori şi colegii scriitori
· Auto-evaluarea lucrǎrii lor în toate programele de învǎţǎmânt
· Poezie şi piese de teatru
· Note de mulţumire
· Pasaje comice
· Cântece
· Reclame publicitare
· Buletine de ştiri
· Examinarea cǎrţilor, filmelor, jucǎriilor
· Vederi
· Rezumate
· Recenzii de cǎrţi
· Liste
· Notiţe
· Chestionare
· Interviuri
· Liste şi semne de afişe
· Investigǎri
Bibliografie:
Holdway D.- The funadations of literacy-Bazele citirii şi scrierii, NH: Heinemann, Portsmouth (1979)
McCormick Calkins, L. The art of teaching writing-Arta predării scrierii, NH: Heinemann, Portsmouth, (1986).
Articole asemanatoare relatate:
|