Partea I
Abordarea SciFiEd
Sumar executiv al Raportului Transnaţional de cercetare şi Rezumat al abordărilor şi metodelor sugerate
Raportul prezintă rezultatele cercetării de birou (de desk) - un sondaj bibliografic în cadrul fiecărei literaturi naţionale - şi o cercetare de teren realizată prin chestionar şi interviuri structurate, faţă-în-faţă, în toate ţările partenere, şi anume Cipru, Irlanda, Italia, Polonia şi România.
Bazându-ne pe rezultatele provenite atât din cercetările de birou (desk) cât şi de teren realizate în ţările partenere, putem trage următoarele concluzii:
· În anumite ţări participante, cum ar fi Polonia şi Romania, literatura SF este dezvoltată şi este la modă în rândul copiilor şi al tinerilor. În restul ţărilor participante, ştiinţifico-fantasticul pt. copii şi adolescenţi este într-o fază incipientă. În anumite ţări, cum ar fi Cipru, dezvoltările recente în domeniu arată o apreciere emergentă pt. SF şi pt. dezvoltarea genului SF. Iar când vine vorba despre SF-ul tradus, ştiinţifico-fantasticul american pare a fi binecunoscut în majoritatea ţărilor participante.
· În toate ţările, nu există foarte multe referinţe referitoare la predarea conceptelor, proceselor sau adevărurilor ştiinţifice prin SF. Acest fapt nu este întâlnit nici în formarea profesorilor şi un număr vast de educatori nu este familiarizat cu SF-ul şi potenţialul lui pedagogic. Totuşi, un număr limitat de practicanţi propun şi aplică activităţi educaţionale interesante care utilizează SF-ul.
· În toate ţările participante, includerea SF-ului în curriculum este marginală şi limitată, acolo unde ea măcar există. În plus, atunci când se face referinţă la SF, acesta este inclus numai sub categoria literatură şi niciodată în corelaţie cu ştiinţa. Abordările interdisciplinare ale SF-ului sunt rare şi descrise doar la modul general. Valenţele pedagogice şi educaţionale ale literaturii SF nu sunt exploatate complet în educaţie, mare parte a chestiunii fiind lăsată la alegerea profesorilor.
· În toate ţările, există potenţial pentru ca SF-ul să fie introdus de către profesori dacă aceştia decid astfel, iar majoritatea educatorilor cred că SF-ul ar putea fi util în multe domenii, precum ştiinţele, limba engleză şi comunicare, matematică, studii sociale, educaţie în privinţa mediului şi istorie.
· Profesorii şi experţii identifică beneficii educaţionale multiple ce derivă din introducerea SF-ului în educaţie: motivaţie mărită a elevilor; abilităţi de limbă şi vocabular; gândire critică; sensitivitate civică şi ecologică; imaginaţie şi stimă de sine; oportunităţi de a explora viziuni ale viitorului şi de a critica prezentul; conştientizarea cognitivă şi critică a elevilor privind ştiinţa; înţelegerea interconexiunilor dintre ştiinţă, tehnologie, cultură, societate şi mediu de către elevi.
· Există cel puţin 4 tipuri de activităţi pt. utilizarea filmelor şi a altor tipuri de media SF:
· Folosirea benzilor desenate sau a filmelor pe post de introducere stimulativă a unui nou subiect/ sau a unor noi teme;
· Examinarea validităţii ştiinţifice a scenelor SF;
· Vizionarea de filme şi desene SF pt. a studia fenomene şi chiar pt. a face măsurători (folosind tehnologie);
· Analizarea modului în care ştiinţa, tehnologia şi oamenii de ştiinţă sunt portretizaţi în aceste forme de media.
Iată câteva recomandări mai specifice desprinse din raport:
1. Informarea profesorilor şi a şcolilor în privinţa genului SF şi a potenţialului său
2. Organizarea de cursuri şi sesiuni de formare pt. profesori
3. Furnizarea de linii directoare (ghiduri) şi sfaturi pt. profesori
4. Prezentarea de exemple de bune practică solide, profesorilor
5. Dezvoltarea de liste de poveşti SF adecvate vârstei
6. Publicarea de material online, cu access liber care să fie interesant şi gata de a fi folosit de către elevi
7. Dezvoltarea de activităţi care sunt de mare calitate şi care încurajează explorarea, investigarea şi descoperirile
8. Adaptarea materialului la niveluri specifice de vârstă
9. Adaptarea materialului, poveştilor şi activităţilor SciFi-Ed la arii specifice ale unor curriculum-uri specifice şi elaborarea de material care se corelează cu alte materiale didactice (de exemplu, manuale) folosite în prezent
10. Utilizarea tehnologiei, producerea de ajutoare vizuale relevante, şi încurajarea folosirii multimedia (sunet, mişcare, video etc.)
Articole asemanatoare mai vechi:
|