Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


ABORDAREA METODELOR ACTIV-PARTICIPATIVE
Marţi, 09 Decembrie 2008 17:34

O PLEDOARIE PENTRU ABORDAREA METODELOR

ACTIV-PARTICIPATIVE LA CLASÃ

 

Înv. Damian Liliana

Şcoala cu clasele I-VIII Vãdeni, Jud. Brãila

 

 

Activitatea de instruire a elevilor care se desfãsoarã în scoalã tinde spre o formã optimalã de organizare, fiind premisa esentialã a obtinerii de rezultate foarte bune si de a preveni esecul scolar. Dacã metodele si procedeele alese vor fi cele corecte ele vor duce la operationalizarea învãtãrii, la asigurarea mobilitãtii în procesul de predare-învãtare-evaluare, la solicitarea potrivitã si diferentiatã a elevilor, la densitatea învãtãrii, la stimularea si motivarea participantilor la acest proces, determinând succesul scolar.

 

„Istoria este martorul care confirmã trecerea timpului, ilumineazã realitatea, vitalizeazã memoria, oferã cãlãuzire în viata de zi cu zi si ne aduce stiri din antichitate”. (Cicero)

 

Plecând de la ipoteza cã dacã cadrul didactic din învãtãmântul primar alege, combinã si dezvoltã metode si procedee activ-participative în activitatea de predare, atunci si învãtarea devine individualizatã si diferentiatã si având ca punct de sprijin citatul de mai sus, am optat pentru aplicarea unor metode activ-participative în abordarea continuturilor la Istorie.

Marea majoritate a metodelor activ-participative se bazeazã pe cooperare si activitatea comunã în rezolvarea unor sarcini de învãtare.În acest sens, munca în grup este orientatã mai ales spre aspectul social al învãtãrii, urmãrind dezvoltarea comportamentului social al elevului. Pentru ca munca în grup sã devinã cât mai eficientã, în proiectarea si organizarea ei am respectat urmãtoarele etape metodice:

-analiza temei si a sarcinilor de instruire sau auto-instruire;

-împãrtirea sarcinilor între membrii grupului;

-documentarea asupra temelor si aspectelor de interes prin cercetarea diferitelor surse;

-emiterea unor ipoteze si opinii asupra rezultatelor probabile;

-efectuarea de investigatii practic aplicative sau teoretice;

-consemnarea rezultatelor obtinute;

-interpretarea rezultatelor obtinute;

-întocmirea „referatului” final;

-aprecierea si evaluarea rezultatelor.

Ipoteza s-a confirmat prin nivelul performantelor exprimate pe baza rezultatelor la probele aplicate. Prin metodele moderne am reusit sã abordez continuturile selectate într-o nouã manierã de strategie didacticã, care a antrenat toti elevii în învãtare individualizat si diferentiat, ei fiind pusi nu numai în situatia de a învãta anumite notiuni, dar si de a le descoperi, de a le asocia, de a le aplica creativ.

Fãcând din învãtarea prin metode activ-participative un model de actiune cu elevii, am putut remarca nu numai progrese la învãtãturã ci si o participare directã a lor, o motivatie superioarã si afectiv-atitudinalã pentru lectii active la clasã.

Plecând de la importanta desfãsurãrii lectiilor prin metode activ-participative, având în vedere faptul cã copilul se formeazã ca om al societãtii viitoare prin cunoasterea si valorificarea trecutului, propun cadrelor didactice din ciclul primar realizarea unui optional bazat pe metode activ-participative, ca un adjuvant al disciplinei Istorie, care va face posibilã cunoasterea si întelegerea mai usoarã a actului istoric la nivelul capacitãtilor elevului, prin sensibilizarea lui pe calea abordãrii legendelor istorice.

 

Bibliografie:

1. Cretu, C., „Curriculum diferentiat si personalizat”, Editura Polirom, 1999

2. Stanciu, S., „Reforma continutului învãtãmântului-cadru metodologic”, Editura Polirom, 1999

3. Ion,Al., D., „Dezvoltarea gândirii critice si învãtarea eficientã”, Editura de Vest, Timisoara, 2000

4. Pintilie, M., „Metode moderne de învãtare-evaluare”, Editura Eurodidact, Cluj Napoca, 2002

5. *** Istorie-sugestii didactice pentru clasa a IV-a, Colectia Didactici, Editura Educatia 2000+,2006

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:35
 

Revista cu ISSN

Obiective turistice din Salaj

Obiective turistice din Salaj

 OBIECTIVE TURISTICE DIN SǍLAJ   Cosma Camelia Veronica Liceul de Artã „Ioan Sima”, Zalãu       (In county Sãlaj there are many touristic zone such as: „Meseş-Plopiş”, ”Silvania”, „Almaş-Agrij”, „Someş” which are very interesting because contain...

Read more

EDUCATIA EXCELENTEI PENTRU O SOCIETATE …

EDUCAŢIA EXCELENtEI PENTRU O SOCIETATE CENTRATÃ PE COPIL Prof. Popescu Ileana – Alina, Şcoala „Arhitect T. T. Socolescu”, com Pãulesti, jud. Prahova   Societatea centratã pe copil? Educatia excelentei? Formulãri care apar...

Read more

Analiza depravarii unei constiinte in ro…

ANALIZA DEPRAVĂRII UNEI CONŞTIINŢE ÎN ROMANUL ,,MOŞ GORIOT” DE HONORE DE BALZAC Elena HENDRE - prof. Colegiul Tehnic ,,Aurel Vlaicu”, Baia Mare, Maramureş Rezumat: ,,Moş Goriot” este un roman balzacian...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

11. Solvenţi   În anii 50, inhalarea de cleiuri a fost larg răspândită în rândul adolescenţilor americani şi suedezi. Adezivii care conţin toluol şi solvenţi volatili erau picuraţi pe batiste (care...

Read more

SCOLILE NATIONALE

ŞCOLILE NAŢIONALE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Paralel cu desfãsurarea curentului romantic în muzicã, în tãri ca Rusia, Polonia, Cehoslovacia, Spania, Ţãrile Scandinave etc., se afirmã o artã ce...

Read more

Titu Maiorescu si I L Caragiale consonan…

TITU MAIORESCU ŞI I. L. CARAGIALE CONSONANŢE SPIRITUALE    Prof.drd.GABRIELA IONESCU Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu, Gorj   Rezumat: Dintre iluştrii contemporani ai lui T. Maiorescu, acela care a rezonat cel mai profund cu teoriile şi...

Read more

Calendarul Evaluarilor Nationale la clas…

Calendarul Evaluarilor Nationale la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a in 2014   Vezi Ordinul ministrului educatiei nationale privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a Evaluarilor Nationale in anul...

Read more

Pregatire pentru gradul didactic II la U…

Pregătire pentru gradul didactic II la Universitatea Braşov   În perioada 10-13 iulie 2013, la Universitatea Braşov, se organizează cursuri / consultaţii de pregătire la metodica specialităţii şi pedagogie, pentru cadrele didactice...

Read more