Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


viziunea si misiunea organizatiei scolare
Luni, 08 Octombrie 2012 19:52

VIZIUNEA ŞI MISIUNEA ORGANIZAŢIEI ŞCOLARE

 

 

Profesor pentru învăţământul primar, Mirela Frunzeanu

Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov

 

 

Rezumat

Viziunea unei organizaţii reprezintă o stare ideală proiectată în viitor şi care configurează o posibilă şi deziderabilă dezvoltare a organizaţiei respective. Ea presupune o gândire dinamică şi capabilă care să evalueze pe termen lung şansele de dezvoltare ale organizaţiei.

Misiunea unei organizaţii reprezintă raţiunea de a fi şi de a crea valoare pentru societate, determinând evoluţia organizaţiei în sensul transformării viziunii în realitate. În timp ce viziunea exprimă o stare ideală, posibilă, misiunea exprimă o evoluţie programabilă, bazată pe fapte şi date concrete despre această stare, puternic ancorată în realitatea economică, politică şi socială.

   Cuvinte cheie: viziunea şi misiunea organizaţiei, credinţe şi valori, dezvoltare instituţională.

 

Viziunea organizaţiei reprezintă condiţia de bază pentru elaborarea clară a misiunii. Orice conducător poate formula misiunea organizaţiei pe care o conduce în condiţiile în care are o viziune clară asupra a ceea ce înseamnă sistemul resurselor pe care le deţine, contextul în care funcţionează, aşteptările generale faţă de organizaţie, credinţele şi valorile fundamentale ale membrilor organizaţiei şi ale societăţii în care fiinţează aceasta.

 Viziunea unei şcoli (proiecţia vieţii şcolare în viitor) trebuie să dea posibilitatea tuturor celor implicaţi în viaţa şcolară să contribuie la construcţia ei şi la realizarea misiunii stabilite.

   

Misiunea organizaţiei concentrează cele mai înalte scopuri ale organizaţiei şi exprimă în special valorile promovate, intenţiile fundamentale privind prezentul şi viitorul organizaţiei, tipurile de rezultate şi nivelurile de performanţă considerate ca dezirabile, toate acestea fiind cuprinse în aşa- numitele enunţuri de misiune (mission statements). Din misiune derivă scopurile, opţiunile strategice, precum şi finalităţile/ obiectivele proiectelor de dezvoltare instituţională sau ale planurilor operaţionale prin care sunt puse în practică proiectele de dezvoltare.

    Altfel spus, misiunea organizaţiei reprezintă raţiunea sa de a fi, motivul fundamental pentru care organizaţia există. Ea prezintă pe scurt filosofia organizaţiei respective şi derivă din:

• identificarea la nivelul societăţii şi/sau al comunităţii a tipurilor de servicii educaţionale dezirabile la un moment dat;

• viziunea comună a diferitelor grupuri de interes care au legătură directă cu organizaţia (membrii organizaţiei, beneficiarii serviciilor educaţionale, părinţii acestora, reprezentanţi ai comunităţii locale, reprezentanţi ai altor instituţii/organizaţii etc.);

• valorile, cultura sau etosul organizaţiei respective.

     Misiunea organizaţiei reuneşte sistemul complex de finalităţi, obiective, formulate pe diferite niveluri de generalitate, sarcini, activităţi şi mijloace de realizare a acestora; ea indică direcţia în care instituţia/ organizaţia se îndreaptă conştient şi dirijat, responsabil.

     Prin enunţul misiunii unei organizaţii sunt clarificate următoarele aspecte:

ce oferă organizaţia - se prezintă rolul pe care şi-l asumă în societate şi este fixată limita activităţilor pe care le desfăşoară;

cui oferă - care sunt beneficiarii serviciilor oferite de organizaţie;

cum oferă - în ce mod intenţionează să satisfacă nevoile beneficiarilor.

     Misiunea organizaţiei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

• să întrunească acceptul tuturor membrilor organizaţiei, pe baza unor valori şi principii împărtăşite de aceştia;

• să fie o expresie clară a direcţiilor de urmat;

• să implice o relaţie funcţională între direcţiile formulate şi resursele de care dispune organizaţia (să fie realistă);

• să fie în concordanţă cu cerinţele generale ale societăţii în care funcţionează organizaţia;

• să fie astfel formulată încât să poată fi evaluată.

     Claritatea şi corectitudinea unui enunţ de misiune pot duce la concentrarea atenţiei asupra a ceea ce organizaţia intenţionează sau şi-a planificat să realizeze. Misiunea declarată este eficace dacă reuşeşte să capteze valorile organizaţiei într-un mod concis şi clar. O misiune bine formulată trasează limitele între care pot fi fixate obiectivele şi activităţile organizaţiei.

     Construirea unei viziuni şi a unei misiuni clare va da posibilitatea şcolii să facă faţă presiunilor externe pentru schimbare prin luarea în considerare a propriilor priorităţi.

 

Viziune şi misiunea Şcolii Internaţionale Mark Twain (MTIS- Mark Twain International School)

 

     Viziunea şcolii   

      Mark Twain International School (MTIS) se bazează pe o dragoste profundă pentru copii, pe înţelegerea complexităţii fiecărei vârste şi pe convingerea că educaţia este crucială pentru dezvoltarea şi îndrumarea lor spre statutul de tineri activi şi împliniţi ai lumii în care trăim.

      MTIS va fi recunoscută pe plan naţional şi internaţional pentru:

oferirea unei educaţii alese, complete şi consecvente pe parcursul întregii rute educaţionale preuniversitare, având în permanenţă în centrul ei copilul, nevoile şi aspiraţiile lui în contextul exigenţelor academice ale unei societăţi internaţionale;

• specificul bilingv, multicultural şi internaţional al şcolii;

• dubla acreditare (naţională şi internaţională);

• o puternică motivaţie, angajare şi atitudini profesionale din partea corpului profesoral, cu rezultate de excepţie în educarea completă a elevilor săi;

• climatul intelectual oferit ca suport pentru elevi şi profesori;

• mobilitatea educaţională prin pregătirea oferită în vederea continuării studiilor în străinătate.

Mai multe despre noi...

    Misiunea şcolii

     Şcoala Internaţională Mark Twain (MTIS) se angajează să le ofere elevilor săi un mediu de învăţare bilingv provocator şi totodată stimulativ, croit pe nevoile, stilul de învăţare şi aspiraţiile individuale, încurajându-i astfel să păstreze pentru tot restul vieţii setea de a învăţa.

     Promotori deschişi şi empatici ai multiculturalităţii, toţi membrii comunităţii MTIS îşi îmbrăţişează valorile naţionale dintr-o perspectivă internaţională.

     Deveniti cetăţeni ai lumii, absolvenţii noştri vor fi învăţat să se confrunte cu exigenţele secolului XXI, cu încredere, compasiune, integritate, creativitate, dragoste pentru pace şi umanitate.

 

Referinţe bibliografice:

1.      Bogáthy, Zoltán. Manual de psihologia muncii şi organizaţională. Editura Polirom, Iaşi, 2004

2.      Cerchez, N. şi E. Mateescu.  Elemente de management şcolar. Editura Spiru Haret, Bucuresti, 2002

3.      Cristea, Sorin. Managementul organizaţiei şcolare. Editura Didactică şi Pedagogică, R.A., Bucureşti, 2003

4.      Iosifescu, Şerban. (coord.). Manual de management educaţional. Editura ProGnosis, Bucureşti, 2000

 

 

Revista cu ISSN

DOCUMENTS AUTHENTIQUES ORAUX

                          DOCUMENTS AUTHENTIQUES ORAUX            Lector univ. Ilie MINESCU          Universitatea de Vest TIMIŞOARA     Origine et Classement   Les documents authentiques ont fait leur entrée en didactique des langues au cours de la décennie...

Read more

Formular CAER 2016

Formular CAER 2016 Vezi formularul de aplicatie si fisa de evaluare pentru proiectele ce vor fi cuprinse in Calendarul Activitatilor Educative 2016.

Read more

Repere in socializarea elevilor cu ADHD …

REPERE ÎN SOCIALIZAREA ELEVILOR CU ADHD INCLUŞI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPECIAL                                                                                                                                     Mureşan-Chira Gabriel          Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca   Aria curriculară, terapie educaţională complexă şi integrată, completează programul centrat pe predare-învăţare-evaluare, desfăşurat de...

Read more

Europa e mai aproape

EUROPA E MAI APROAPE                                                                                       Prof. Georgeta Munteanu                                                                                     CNA « Ion Vidu » Timişoara   Vise...vise...vise. Cu toţii visăm. Si iată că visele devin uneori realitate. Cum a fost şi acesta, al meu. Când auzeam...

Read more

Frumusetile satului Borza

Frumusetile satului Borza

“FRUMUSEŢILE” SATULUI BORZA   Profesor Camelia Veronica Cosma Liceul de Artă “Ioan Sima”, Zalău     Satul Borza face parte din comuna Creaca, judeţul Sălaj. Această comună este aşezată în partea centrală a judeţului, ocupă partea...

Read more

IMAGOLOGIA LITERARA COMPARATA

STUDIU PRIVIND IMAGOLOGIA LITERARÃ COMPARATÃ Prof. Maria Drãgulescu Şcoala Generalã Nr. 7, Tg-Jiu     Câteva repere teoretice si metodologice   O directie de cercetare în domeniul stiintelor...

Read more

Eterna reintoarcere la Sisif

ETERNA REÎNTOARCERE LA SISIF Prof. Adina Veronica Fuică Liceul Teoretic ”Mircea Eliade”, Galați Într-o lume dominată de pragmatism, în care omul acceptă tot mai puțin fenomenele...

Read more

Ordinul 6866 din 2012 privind aprobarea …

Ordinul 5866 din 26 septembrie 2012 (Ordinul 5866/2012) Ordinul privind aprobarea programelor scolare de Limba si literatura italiana materna pentru clasele a IX-a si a X-a   Afla ordinul privind aprobarea programelor scolare...

Read more