Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Violenta argumente si contra argumente pentru sanctiune
Luni, 08 Noiembrie 2010 18:41

VIOLENŢA

ARGUMENTE ŞI CONTRA-ARGUMENTE PENTRU SANCŢIUNE

 

Profesor Lazar Mihaiela

Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalãu

 

 

Aplicarea de sancţiuni reprezintă o măsură eficientă de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală.

 

Argumente pro:

§         elaborarea prin colaborare (profesori, elevi, părinţi, etc.) a unui set de norme, drepturi, obligaţii, sancţiuni şi recompense, bine gândite şi justificate, stabilirea acestora în regulamentul intern al şcolii, precum şi cunoaşterea acestora asigură transparenţă acţiunilor din şcoală, iar încalcarea şi nerespectarea acestui set de reguli trebuie sancţionată;

§         cei care au greşit învaţă să fie responsabili - trebuie să conştientizeze gravitatea faptelor săvârşite şi urmările nefaste ale actelor sale, să-şi asume propriul comportament şi consecinţele faptelor sale;

§         pentru ca sancţiunea să fie adecvată şi aplicată în concordanţă cu gravitatea faptei, tipul de violenţă, ţinând cont de consecinţe şi frecvenţa producerii lor, înainte de a sancţiona şi aplica regulamentul şcolar este necesar să cercetăm cazul, fără să etichetăm şi fără să atribuim judecăţi de valoare apriori;

§         respectarea consecventă a regulamentului şi aplicarea corectă a sancţiunii poate fi un model pentru ceilalţi elevi, pentru a nu repeta abateri similare, având un rol preventiv, descurajând comportamentele agresive;

§         dacă sancţiunea este corect aplicată şi justificată, nici agresorul şi nici victima nu vor acumula sentimente şi trairi negative ce pot declanşa comportamente violenţe, chiar deviante.

 

Argumente contra:

§         nerespectarea regulilor şi aplicarea incorectă sau prea uşoară a sancţiunilor conduce la neîncredere, dezordine, recidive sau noi acte de violenţă, posibil mai grave;

§         sancţiunea aplicată nu are valoare pe termen lung şi nu oferă feedback pozitiv, cu atât mai mult, cu cât nu este însoţită de acţiuni eficiente de remediere şi corectare a atitudinii violenţe, iar elevul nu conştientizează gravitatea şi consecinţele faptelor sale;

§         folosirea frecventă a sancţiunii în şcoală duce la un climat tensionat şi are de cele mai multe ori efecte nefaste, întrucât duce la iritare, tensiune, nemulţumire, răzbunare, frustrare, inhibiţie, teamă, pasivitate, etc.;

§         ţinând cont de trăsăturile individuale ale celui implicat, sancţiunea poate avea repercusiuni nedorite asupra dezvoltării ulterioare a personalităţii lui, scade încrederea şi stima de sine a elevului;

§         aplicarea de sancţiuni duce la deterioararea climatului educaţional/şcolar şi degradarea relaţiilor elev-profesor, elev-elev, profesor-profesor, în funcţie de caz.

 

Ar fi ideal sa avem o şcoală cu un climat armonios, fără violenţă şi să nu fim nevoiţi să aplicăm sancţiuni.

Aplicarea de sancţiuni nu reprezintă o măsură eficientă de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală. Mai mult, sancţiunea este ineficientă dacă nu este însoţită de acţiuni de remediere, corectare şi educare prin implicarea directă a actorilor actului de violenţă.

Există însă situaţii în care sancţiunea este necesară şi trebuie utilizată cu maximă responsabilitate. Important este ca această sancţiune/pedeapsă să fie aplicată corect, după o cercetare şi analiză corectă a condiţiilor, a contextului şi a cauzelor care l-au generat. Pentru aceasta, trebuie să ne bazăm pe comunicare, să dăm fiecărei părţi implicate şansa şi posibilitatea de a-şi susţine punctele de vedere, să ne bazăm pe prevederile ROI şi abia apoi să ne decidem şi să aplicăm sancţiunea. 

 

Trebuie acordată o mare atenţie drepturilor, obligaţiilor, sancţiunilor şi recompenselor prevăzute în ROI, să existe o gradaţie în elaborarea acestora, să uzăm de ele pe bună dreptate, să aplicăm atât sancţiuni, cât şi recompense. Acestea din urmă sporesc încrederea, stima de sine, trăsăturile pozitive de caracter, etc., iar noi trebuie să scoatem tot ce e mai bun ... Vorba bună mult aduce! ...

 

“Aspră pedeapsa. Aceea de a pedepsi.” - Valeriu Butulescu

“Pedeapsa pentru un delict este în a-l fi comis; pedeapsa pe care o adaugă legea este superfluă.” - Anatole France

 

Ultima actualizare în Luni, 08 Noiembrie 2010 18:42
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Organizarea si defasurarea admiterii la …

Ordin privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014   Vezi Ordinul privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat, pentru anul scolar 2013-2014  

Read more

Traditii si obiceiuri specifice sarbator…

TRADIŢII ŞI OBICEIURI SPECIFICE SĂRBĂTORILOR DE IARNĂ COLINDELE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă “Ioan Sima” Zalău     “Fără obiceiurile şi tradiţiile noastre, fără portul şi limba noastră, nu am putea să ne numim...

Read more

Folclorul si educatia

FOLCLORUL ŞI EDUCAŢIA   Autor: Cornea Claudia Funcţia: Educatoare               Folclorul reprezintă o lume fascinantă şi încă plină de surprize, cum fascinantă şi plină de surprize e lumea copiilor de vârstă preşcolară. Bucuria de...

Read more

Temperamentul

TEMPERAMENT   Temperamentul constituie latura dinamico-energetică a personalităţii. Dinamică, deoarece ne furnizează informaţii cu privire la cât de iute sau lentă, mobila sau rigidă, este conduita individului. Energetică, pentru ca ne arată...

Read more

Le cadre europeen commun de reference Hi…

LE CADRE EUROPÉEN COMMUN DE RÉFÉRENCE. HISTORIQUE, CARACTÉRISTIQUES, ENJEUX   Lector univ. ILIE MINESCU UNIVERSITATEA DE VEST TIMISOARA    1.1)            De quoi s’agit-il?           Il s’agit d’un texte adopté par l’Union Européenne qui sert désormais de référence aux...

Read more

ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE

PERFECŢIONARE ÎN ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE   Profesor Pilat Elena Mihaela Liceul Teoretic „Callatis” Mangalia, Judeţul Constanţa               “Creativitatea se poate defini ca fiind acel proces psihic al cărui rezultat îl constituie obţinerea unor reacţii,...

Read more

Integrare_copii cu cerinte educative spe…

PROBLEME DE INTEGRARE A COPIILOR CU CERINŢE EDUCATIVE SPECIALE Inst. Cristina Laura Şcoala cu clasele I-IV Susag, Comuna Craiva, Judetul Arad Ca fiintǎ socialǎ, omul...

Read more

Studiu privind impactul utilizarii calcu…

Studiu privind impactul utilizarii calculatorului si televizorului asupra conduitei adolescentilor

STUDIU PRIVIND IMPACTUL UTILIZĂRII CALCULATORULUI ŞI TELEVIZORULUI ASUPRA CONDUITEI ADOLESCENŢILOR Andrei Roxana, profesor Grup Şcolar “Gheorghe Asachi” Galaţi Studiul de faţă abordează problematica impactului utilizării calculatorului/TV asupra conduitei elevilor. Deşi le...

Read more