Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Violenta argumente si contra argumente pentru sanctiune
Luni, 08 Noiembrie 2010 18:41

VIOLENŢA

ARGUMENTE ŞI CONTRA-ARGUMENTE PENTRU SANCŢIUNE

 

Profesor Lazar Mihaiela

Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalãu

 

 

Aplicarea de sancţiuni reprezintă o măsură eficientă de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală.

 

Argumente pro:

§         elaborarea prin colaborare (profesori, elevi, părinţi, etc.) a unui set de norme, drepturi, obligaţii, sancţiuni şi recompense, bine gândite şi justificate, stabilirea acestora în regulamentul intern al şcolii, precum şi cunoaşterea acestora asigură transparenţă acţiunilor din şcoală, iar încalcarea şi nerespectarea acestui set de reguli trebuie sancţionată;

§         cei care au greşit învaţă să fie responsabili - trebuie să conştientizeze gravitatea faptelor săvârşite şi urmările nefaste ale actelor sale, să-şi asume propriul comportament şi consecinţele faptelor sale;

§         pentru ca sancţiunea să fie adecvată şi aplicată în concordanţă cu gravitatea faptei, tipul de violenţă, ţinând cont de consecinţe şi frecvenţa producerii lor, înainte de a sancţiona şi aplica regulamentul şcolar este necesar să cercetăm cazul, fără să etichetăm şi fără să atribuim judecăţi de valoare apriori;

§         respectarea consecventă a regulamentului şi aplicarea corectă a sancţiunii poate fi un model pentru ceilalţi elevi, pentru a nu repeta abateri similare, având un rol preventiv, descurajând comportamentele agresive;

§         dacă sancţiunea este corect aplicată şi justificată, nici agresorul şi nici victima nu vor acumula sentimente şi trairi negative ce pot declanşa comportamente violenţe, chiar deviante.

 

Argumente contra:

§         nerespectarea regulilor şi aplicarea incorectă sau prea uşoară a sancţiunilor conduce la neîncredere, dezordine, recidive sau noi acte de violenţă, posibil mai grave;

§         sancţiunea aplicată nu are valoare pe termen lung şi nu oferă feedback pozitiv, cu atât mai mult, cu cât nu este însoţită de acţiuni eficiente de remediere şi corectare a atitudinii violenţe, iar elevul nu conştientizează gravitatea şi consecinţele faptelor sale;

§         folosirea frecventă a sancţiunii în şcoală duce la un climat tensionat şi are de cele mai multe ori efecte nefaste, întrucât duce la iritare, tensiune, nemulţumire, răzbunare, frustrare, inhibiţie, teamă, pasivitate, etc.;

§         ţinând cont de trăsăturile individuale ale celui implicat, sancţiunea poate avea repercusiuni nedorite asupra dezvoltării ulterioare a personalităţii lui, scade încrederea şi stima de sine a elevului;

§         aplicarea de sancţiuni duce la deterioararea climatului educaţional/şcolar şi degradarea relaţiilor elev-profesor, elev-elev, profesor-profesor, în funcţie de caz.

 

Ar fi ideal sa avem o şcoală cu un climat armonios, fără violenţă şi să nu fim nevoiţi să aplicăm sancţiuni.

Aplicarea de sancţiuni nu reprezintă o măsură eficientă de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală. Mai mult, sancţiunea este ineficientă dacă nu este însoţită de acţiuni de remediere, corectare şi educare prin implicarea directă a actorilor actului de violenţă.

Există însă situaţii în care sancţiunea este necesară şi trebuie utilizată cu maximă responsabilitate. Important este ca această sancţiune/pedeapsă să fie aplicată corect, după o cercetare şi analiză corectă a condiţiilor, a contextului şi a cauzelor care l-au generat. Pentru aceasta, trebuie să ne bazăm pe comunicare, să dăm fiecărei părţi implicate şansa şi posibilitatea de a-şi susţine punctele de vedere, să ne bazăm pe prevederile ROI şi abia apoi să ne decidem şi să aplicăm sancţiunea. 

 

Trebuie acordată o mare atenţie drepturilor, obligaţiilor, sancţiunilor şi recompenselor prevăzute în ROI, să existe o gradaţie în elaborarea acestora, să uzăm de ele pe bună dreptate, să aplicăm atât sancţiuni, cât şi recompense. Acestea din urmă sporesc încrederea, stima de sine, trăsăturile pozitive de caracter, etc., iar noi trebuie să scoatem tot ce e mai bun ... Vorba bună mult aduce! ...

 

“Aspră pedeapsa. Aceea de a pedepsi.” - Valeriu Butulescu

“Pedeapsa pentru un delict este în a-l fi comis; pedeapsa pe care o adaugă legea este superfluă.” - Anatole France

 

Ultima actualizare în Luni, 08 Noiembrie 2010 18:42
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

dezvoltarea competentelor cheie citit sc…

DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR CHEIE CITIT - SCRIS  PRIN  DISCIPLINELE DE  STUDIU  DIN  ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR LA FIECARE CLASĂ     Profesor Rodica Stan, Şcoala Viile, jud. Galaţi     Pornind de la citatul "Elevul trebuie învăţat să citească...

Read more

Francofonia in romania

FRANCOFONIA ÎN ROMÂNIA prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea Momentul care marchează intrarea României în structurile internaţionale ale francofoniei, l-a constituit cea de-a IV-a Conferinţă a...

Read more

Sub semnul creativitatii

SUB SEMNUL CREATIVITĂŢII Prof. înv. primar Gligor Dana Şcoala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba Scopul esenţial pe care îl urmăreşte învăţământul este dezvoltarea gândirii. Prin urmare...

Read more

Organizarea interna a disciplinei pe niv…

Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ           1. Competenţe generale ale geografiei ca domeniu educaţional   Competenţele generale ale geografiei ca domeniu educaţional, redate mai jos, acoperă cele opt domenii de...

Read more

Profesorul facilitator

PROFESORUL FACILITATOR   Profesor Benga Adriana-Elena Colegiul Tehnic ,,Azur” Timişoara   Calitatea şi eficienţa educaţiei şi învăţământului sunt dependente de competenţa profesorului şi de pregătirea lui profesională. Cercetătorii în domeniul ştiinţelor educaţiei au introdus un...

Read more

Dezvoltarea creativitatii prescolarului …

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PREŞCOLARULUI PRIN METODA JOCULUI DIDACTIC   Profesor pentru învăţământul preşcolar Hreapcă Lenuţa - Mihaela Şcoala Gimnazială Larga-Jijia, Movileni, Jud. Iaşi   Rezumat: Niciodată nu este prea târziu pentru cunoaşterea, stimularea, educarea şi dezvoltarea...

Read more

Literary devices_the vane sisters_Vladim…

LITERARY DEVICES IN “THE VANE SISTERS”, BY VLADIMIR NABOKOV Huniadi Lorina Manuela Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara Nabokov’s short story ‘The Vane Sisters’ (March 1951)...

Read more

Organizarea si desfasurarea unei activit…

ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA UNEI ACTIVITĂŢI DE  PROIECT                                                                                  Prof. Mihalcea Carla                                                                                   Scoala nr. 1, Pantelimon - Ilfov   Proiectul este deopotrivă activitate de învăţare şi modalitate de evaluare, cu un profund caracter formativ. Avantajele...

Read more