Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Felicitari de Paste cu mesaje …

Felicitari de Paste cu mesaje in limba engleza

Felicitari de Paste cu mesaje in limba engleza   Iata colectia noastra de felicitari de Paste cu mesaje in limba engleza. Speram sa va placa, iar cei dragi sa se bucure de...

Fata si iarna

Fata si iarna

Fata si iarna Va oferim spre lectura poezia “Fata si iarna” scrisa de Ion Tarlea. Doi obraji – ca doua mere, Ochii – ceruri mici, albastre. Iata tot ce se mai...

Dovleci ciopliti de Halloween …

Dovleci ciopliti de Halloween planse de colorat

Dovleci ciopliti de Halloween - planse de colorat    Specific pentru Halloween este dovleacul cioplit, care reprezinta Lanterna lui Jack. Puteti pune o mica lanterna sau o lumanare in dovleacul dumneavoastra proaspat...

Vizita de Ion Luca Caragiale p…

Vizita de Ion Luca Caragiale povestire

Vizita de Ion Luca Caragiale - povestire   M-am dus la Sf. Ion sa fac o vizita doamnei Maria Popescu, o veche prietena, ca s-o felicit pentru onomastica unicului sau fiu, Ionel...

Rapsodii de primavara de Georg…

Rapsodii de primavara de George Toparceanu

Rapsodii de primavara de George Toparceanu O poezie foarte cunoscuta si foarte apreciata de primavara: Rapsodii de primavara de George Toparceanu.   Rapsodii de primavara de George Toparceanu   ISus prin crangul adormit,A trecut in...