Geneza vietii psihice
Tratarea originii vietii psihice implica studiul ereditatii (a mecanismului de transmisie de-a lungul generatiilor a dispozitiilor psihice) si a mediului (intra- si extrauterin), prin influenta caruia apar atitudinile dobandite comportamentele castigate.
Limitele de dezvoltare maxima ale vietii psihice sunt trasate de dispozitiile ereditare ale spetei, care formeza patrimonial ereditar al indivizilor singurateci. Relatia individualitate-mediu este insa mult mai stransa decat ne inchipuim la prima vedere. Spetele biologice au un anumit plan, o anumita ambianta proprie, care le favorizeaza cresterea si maturizarea individuala. A considera o insusire maturica ca o creatie exclusive a mediului sau ca ceva determinat numai de ereditate este o eroare evidenta, catre dispare de indata ce ne gandim ca prin inlaturarea sau schimbarea radical a mediului sau a vreunui factor constitutive al acestuia, viata dispare. Pestii nu pot trai pe uscat, dupa cum leii nu pot trai in apa, sau omul in stratosfera. Pe de alta parte, continuitatea vietii se asigura numai prin transmisia ereditara a patrimoniului dispozitionala. Prin urmare, “ereditate” si “mediu” sunt termeni inclusive, nu exclusive. Evident ca exista insusiri psihice care deriva mai mult din ereditate, dupa cum exista altele care se pot explica mai mult in functie de mediu.
Omul a intervenit firesc si a schimbat ordinea naturii prin transformarea si ameliorarea mediuluie xtern, dar nu prin schimbarea esentei sale. Nu trebuie sa uitam apoi faptul, pe care il umbreste studiul omului si anume, ca spetele biologice – implicit cea umana – au aparut prin concursul imprejurarilor natural si ca ele sunt pregatite in primul rand pentru conditiile vietii de natura si nu pentru circumstantele specific vietii culturale. De altminteri, discrepanta dintre natura si cultura este numai aparenta, caci cultura si intreaga achizitie spirituala a omenirii nu este decat o prelungire a posibilitatilor biologice-native pana la marginea la care le-a ingaduit natura. Natura este mult mai cuprinzatoare decat cultura, iar cea din urma, in formele ei umane, este un accident in viata spetei. S-au prabusit culture milenare, s-au daramat imperii si asezaminte umane, create prim munca si achizitiile spirituale a zeci de generatii. De sub zidfurile daramate, omul biologic – mentinut de natura – s-a ridicat din nou si a inceput sa-si prelungeasca puterile lui inerente, turnand in forme noi esenta sa vitala, - prin exteriorizare “formata” …
In general, individual realizeaza, prin viata sa temporara, eternele dispozitii ale speciei, care se transmit mereu aceleasi prin plasma germinala.
Pentru a cunoaste asadar originea vietii psihice individuale, este necesar sa urmarim procesul de transmisie ereditara si, in acelasi timp, e nevoie sa privim dezvoltarea dispozitiilor ereditatre ale individului sub influenta nemijlocita a factorilor activanti in mediul sau biologic si specific. Transmisia ereditara a factorilor si dimensiunilor psihice nu se face intamplator, ci in virtutea unor legi determinante, care au inceput a fi cunoscute. Astfel, gruparea insusirilor in descendenti se efectueaza dupa principiile mendeliene.
- 16/01/2017 00:48 - Ciudata viata a tiparilor
- 15/01/2017 00:43 - Originea Lauranei
- 12/01/2017 00:35 - Orasul maimutelor
- 08/01/2017 00:19 - Grupele sanguine referat
- 11/12/2016 17:36 - Personalitatea lui Matei Basarab
- 22/11/2016 00:39 - Tarca sau cotofana pasare
- 21/11/2016 00:36 - Civilizatia si cultura dacilor
- 20/11/2016 00:32 - Teorie privind natura si structura caracterului
- 18/11/2016 00:07 - Buna cuviinta in biserica si puterea rugaciunii
- 15/11/2016 00:32 - Comorile