Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tema pentru acasa
Marţi, 08 Februarie 2011 00:00

TEMA PENTRU ACASĂ 

Profesor Ene Steluţa

Şcoala ,,Miron Costin” Galaţi

 

Tema pentru acasă reprezintă o modalitate de exersare prin activitate individuală a deprinderilor dobândite în timpul lecţiei. Deoarece tema trebuie  să fie percepută ca o continuare a activităţii din clasă este necesară corelarea acesteia cu obiectivele urmărite în lecţie dar şi adaptarea ei la nivelul de vârstă, interesul şi posibilităţilor de înţelegere ale elevilor.

 

Pentru a răspunde la întrebările Cum? Cât? Când? despre tema pentru acasă profesorul trebuie să aibă în vedere următoarele:

- să folosească teme diferenţiate, astfel ca orice elev al clasei să poată aborda, la nivelul achiziţiilor sale, sarcini de lucru cuprinse în lecţie;

- să diversifice cerinţele, de exemplu: propune redactarea sau explicarea în scris a unei probleme rezolvate în clasă; cere elevilor să completeze un enunţ dat, să formuleze ipoteze când concluzia este dată; solicită elevilor să propună probleme în condiţii date, să analizeze consecinţe care decurg ca urmare a modificării ipotezelor unei probleme date;

- să încurajeze elevii să caute mai multe rezolvări, să propună conexiuni şi generalizări;

- să creeze elevilor diferite surprize în propunerea temei. De exemplu, se poate da ca temă: corectarea rezolvărilor din tema unui coleg; evaluarea pe o scală de notare a temei unui coleg; o activitate care presupune decupaje şi colaje; o activitate care presupune explorarea unor proprietăţi prin considerarea unor cazuri particulare (eventual, prin folosirea calculatorului) şi formularea unor generalizări; rezolvarea de probleme pe baza unei documentări suplimentare, dintr-o bibliografie precizată de către profesor;

- temele nonstandard (de exemplu, proiectele) presupun o analiză specială, o planificare a timpului alocat şi avertizarea elevilor asupra specificului şi obiectivelor urmărite;

- să folosească metoda „rezolv şi corectez" (în care fiecare elev, după ce a rezolvat propria temă, corectează tema unui coleg, face comentarii asupra acesteia şi propune o notă) ca o modalitate de dinamizare a activităţii clasei;

- să folosească diverse resurse în conceperea temei - culegeri de probleme, caiete de învăţare dirijată;

- să propună o parte a temei pentru acasă cu exerciţii de tipul itemilor din teste standardizate. În cadrul acestei teme, trebie folosite cât mai multe tipuri de itemi.

- să ţină cont de tipurile de probleme care ar necesita verificarea în ora următoare. Verificarea temei trebuie să se facă succint, acoperind în acelaşi timp principalele obiective ale lecţiei parcurse.

- să ţină cont de principiul: „ceea ce nu se verifică, nu se face!"

- să nu propună teme în vacanţe;se dă eventual, pentru perioada vacanţei, teme de reflecţie sau un proiect.

- periodic, se va verifica tema pentru acasă prin corectarea efectivă a acesteia, în afara orelor de curs;

- temele „pentru a doua zi" trebuie alternate cu teme date pe o perioadă mai lungă de timp;

- la sfârşitul fiecărei unităţi de învăţare, se propune ca temă pentru acasă una-două probleme de sinteză, care acoperă cât mai multe dintre noţiunile specifice unităţii de învăţare parcurse. Este important să fie reunite în cadrul aceleiaşi probleme cât mai multe din noţiunile studiate, pentru a realiza o relaţionare imediată a lor.

- înainte de penalizarea elevului pentru nerealizarea temei, trebuie analizae cu obiectivitate cauzele.

Metode de a verifica rapid şi eficient tema pentru acasă:

a) Teme care presupun rezultate numerice

Se notează rezultatele problemelor pe tablă şi se cere elevilor să confirme, prin ridicarea mâinilor, dacă rezultatul marcat este cel obţinut pe caiet. În cazul în care un număr semnificativ de elevi a obţinut rezultatul corect, se poate trece la exerciţiul următor. În caz contrar, se analizează exerciţiul în clasă şi se verifică rezultate parţiale.

Totuşi trebuie creat un astfel de climat încât raportările pe care le face elevul despre realizarea temei să fie oneste şi să implice responsabilizarea acestuia pentru propria învăţare.

b) Teme care presupun efectuarea de raţionamente

Se selectează din temă una-două probleme, care sunt semnificative din punctul de vedere al metodelor folosite în demonstraţie. Se realizează pe tablă cât mai clar figura problemei (dacă e cazul), eventual cu cretă colorată. Cu ajutorul elevilor se precizează etapele demonstraţiei, fără a intra în toate detaliile. Dacă aceste etape nu au fost parcurse de un număr semnificativ de elevi, se propune reluarea temei pe baza punctelor de sprijin oferite.

Metoda ,,rezolv şi corectez" - reprezintă o metodă spectaculoasă de implicare a elevilor în aprecierea activităţii colegilor. Se propune elevilor o temă pe o perioadă mai mare de timp (de exemplu, o săptămână). Se solicită elevilor ca, după efectuarea temei, să lucreze în perechi şi să-şi corecteze reciproc tema primită. Se evaluează atât efectuarea temei cât şi corectura.

„Corectorii" nu doar verifică şi evaluează tema colegilor, ci formulează şi judecăţi de valoare despre modul de redactare, metodele de rezolvare alese, claritatea explicaţiilor, aspectul general al temei etc. Este important ca elevii corectori să fi avut aceeaşi temă ca şi elevii cărora le corectează tema.

 

Bibliografie

Singer Mihaela, Voica Cristian, Elemente de didactică aplicată pentru clasa a VIII- a, Editura Sigma, Bucureşti, 2002.

 

Ultima actualizare în Luni, 07 Februarie 2011 21:34
 

Revista cu ISSN

Martisorul, traditie si legenda

MÃRŢIŞORUL, TRADIŢIE ŞI LEGENDÃ Prof. Laura Mihaela Herman Şcoala cu clasele I-VIII „ Nicolae Iorga” Baia Mare     Mãrtisorul, un obicei pãgân de pe vremea dacilor si romanilor Descoperirile arheologice aratã...

Read more

Calendarul admiterii in invatamantul lic…

 Calendarul admiterii în învăţământul liceal de stat 2014   Iată calendarul admiterii în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2014-2015, respectiv anexa nr. 1 la ordinul MEN nr. 4925/ 29.08.2013, privind organizarea şi...

Read more

Metode active si interactive pentru eval…

METODE ACTIVE ŞI INTERACTIVE PENTRU evaluarea  continuă sau sumativă LA PREŞCOLARI               Profesor Pătrașcu Elena Crenguța             Liceul Tehnologic I. C. Petrescu Stîlpeni –   GPP Stîlpeni, jud. Argeș               Evaluarea este o componentă...

Read more

Studiu privind implicarea parintilor in …

STUDIU PRIVIND IMPLICAREA PĂRINȚILOR ÎN ACTIVITĂȚILE EXTRACURRICULARE Prof. înv. primar, Vâneață Gabriela Şcoala Gimnazială Sf. Nicolae Tg-Jiu, Gorj Părinții asteaptă prea...

Read more

Importanta educatiei fizice scolare si r…

IMPORTANȚA EDUCAȚIEI FIZICE ȘCOLARE ȘI ROLUL PROFESORULUI ÎN DEFINIREA MODELULUI ABSOLVENTULUI DE LICEU   Prof. Curticăpean  Aurelian Liceul Tehnologic "Dr. Ioan Șenchea" Făgăraș   Educaţia fizică este „singura disciplină din programa şcolară care urmăreşte pregătirea...

Read more

Parteneriatul educational

PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL                                                                  Profesor, Ivan Daniela                                                                  Liceul Tehnologic                                                                 Virgil Madgearu, Constanța     Articolul de față își propune o anliză a unor aspecte ale managementului proiectelor în învățământ, factorii care asigură succesul unui parteneriat...

Read more

Art_Game - Embedded Class of English

 GAME - EMBEDDED CLASSES OF ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE   Prof. Simona Pisoi Colegiu Naţional Carol I, Craiova      In the last few years, there has been an emphasis on the development of...

Read more

Cum rezolvam o problema matematica

CUM REZOLVĂM O PROBLEMĂ MATEMATICĂ? Prof. Popa Crina Diana Școala Gimnazială Hășmaș, jud. Arad Una din sarcinile cele mai importante ale profesorului constă...

Read more