Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu privind nevoile de educatie ale elevilor pentru a preveni situatiile de esec scolar
Vineri, 08 Aprilie 2011 00:00

            STUDIU – PRIVIND NEVOILE DE EDUCAŢIE ALE ELEVILOR PENTRU A PREVENI SITUAŢIILE DE EŞEC ŞCOLAR

 

Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog

Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov

 

Studiul urmăreşte investigarea şi determinarea nevoilor de educaţie din  unitatea şcolară, ca priorităţi ale actului educaţional. Pe baza determinării acestor nevoi ale elevilor, în domeniul şcolar, se vor putea elabora strategii şi programe diferenţiate, specifice.

Cuvinte cheie: eşec, nevoi, relaţie, şcoală, elev.

                       

            Argument: Copilul cu nevoile sale concret-individuale, este produsul şcolii şi, pentru ca să ajungă la reuşită şcolară trebuie să beneficieze de o şcoală, ea însăşi reuşită ca instituţie educativă. Orice program educativ realizat, nu poate deveni eficient decât în măsura angajării competente a tuturor oamenilor şcolii, cei care pot demonstra cum se poate transforma ethosul şcolar. Investigarea şi determinarea nevoilor de educaţie din fiecare unitate şcolară sunt priorităţi ale actului educaţional. Pe baza determinării acestor nevoi ale părinţilor şi elevilor, în domeniul şcolar, se vor putea elabora strategii şi programe diferenţiate, specifice. Proiectul vizează întărirea relaţiei între şcoală şi familie, creşterea gradului de implicare a profesorilor şi părinţilor, a tuturor factorilor educaţionali în unitatea şcolară.

            Obiective:

            Cunoaşterea opiniilor părinţilor privind educaţia copilului în familie şi şcoală;

            Cunoaşterea opiniilor elevilor faţă de propria lor activitate;

            Cunoaşterea opiniilor profesorilor privind cauzele eşecului şcolar;

            Urmărirea concordanţei dintre opiniile formulate de părinţi, elevi şi profesori privind activitatea şcolară, respectiv eşecul şcolar;

            Determinarea cauzelor obiective şi subiective ale eşecului şcolar.;

             Elaborarea pe baza concluziilor obţinute a unui program concret pentru prevenirea şi diminuarea eşecului şcolar la nivelul liceului.

            Eşalonarea pe etape:

            Studiu şi documentare psihopedagogică privind eşecul şcolar.

            Investigarea opiniilor elevilor, părinţilor şi profesorilor. 

            Centralizarea opiniilor şi elaborarea concluziilor.

            Întocmirea şi realizarea programului de acţiuni.

            Evaluarea programului

            Modalităţi de valorificare:

            În activitatea comisiilor metodice din şcoală;

            Utilizarea chestionarelor pentru alte activităţi şcolare;

            Utilizarea rezultatelor în activitatea cu familiile elevilor.

 

            Activitatea de preîntâmpinare şi diminuare a eşecului şcolar este extrem de complexă. În realizarea acesteia este necesară o coordonare eficientă a tuturor factorilor educaţionali. În acest sens ne propunem:

            Pentru elevi:

· Obiective:

1. Creşterea încrederii în sine a copilului prin îmbunatăţirea imaginii de sine;

2. Stimularea motivaţiei copilului pentru învăţare.

· Acţiuni:

- Întâlniri între elevi de clase, niveluri diferite în vederea împărtăşirii din experienţă proprie privind modalităţile şi condiţiile de învăţare în familie -  semestrial;

- Realizarea unui program de consultaţii cu elevii ce dovedesc lacune în cunoştinţe - bisăptămânal – pe discipline de învăţământ;

- Întâlniri cu foşti elevi, modele de muncă, de perseverenţă concretizată în realizarea idealului profesional şi a celui de viaţa -semestrial – pe nivele de învăţământ;

- Dezbateri pe tema “Succesul şcolar asigură reuşita în viaţă?”– semestrial.

Pentru părinţi:

· Obiective:

1. Sensibilizarea familiei în problematica relaţiei cu şcoala;

2. Ridicarea standardului de civism al familiei din circumscripţia şcolară.

· Acţiuni:

- Iniţierea unui curs de educaţie a părinţilor cu copii problema – semestrial;

- Oferirea unui plus de competenţă psihopedagogică prin consilierea permanentă în cadrul Cabinetului Interşcolar de Asistenta Psihopedagogică – permanent;

- Întâlniri cu medici şi psihiatrii pe tema “Modificări fizice şi psihice în viaţa copilului” – semestrial;

- Dezbateri în colectivele de părinţi pe clase, pe tema “Familia – o instituţie cu rol fundamental în viaţa copilului” – semestrial.

Pentru profesori:

· Obiective:

1. Cunoaşterea psihocomportamentală a elevului.

· Acţiuni:

- Modalităţi de cunoaştere psihopedagogică a elevului. Program de colaborare cu Casa Corpului Didactic Braşov;

- Schimb de experienţă între diriginţi pe tema “Relaţia profesor-elev”;

- Dezbateri pe marginea cercetării privind cauzele favorizante ale eşecului şcolar;

- Intensificarea vizitelor la domiciliul elevilor.

Evaluarea programului se va realiza în 2 modalităţi:

- O evaluare informală, continuă – ca parte integrantă a acţiunilor din program (discuţii, aprecieri, critici, sugestii);

- O evaluare formală – chestionar aplicat celor trei categorii de subiecţi (elevi, părinţi, profesori) conţinând întrebări explicite privitoare la eficienţa programului oferit. Această evaluare are drept scop o eventuală reluare a programului pentru anul şcolar următor, în condiţii îmbunătăţite.

 

 

Bibliografie

1. Cosmovici Andrei, Psihologie Şcolară, Ed. Polirom, Iaşi, 1999;

2. Iacob Luminiţa, Jurcău Nicolae, Psihologia Educaţiei,  Ed. U.T. Press, Cluj Napoca, 2001.

 

 

Revista cu ISSN

Aproape de o atmosfera electromagnetica

  APROAPE DE O ATMOSFERĂ ELECTROMAGNETICĂ prof. Mihaela Butoi Liceul tehnologic “Petru Poni” Onești Atmosfera Pământului a devenit, treptat, aproape una electromagnetică, constituită dintr-un ansamblu dezordonat de unde, provenite dintr-o mulțime de...

Read more

Tipuri de paratopii in poetica macedonsk…

TIPURI DE PARATOPII ÎN POETICA MACEDONSKIANĂ   Profesor Drd. Miron Costina Violeta profesor la Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, Dolj   Macedonski este o persoană care nu-și găsește locul și trebuie să-și construiască teritoriul...

Read more

Documente

Lista disciplinelor la care se susţin lucrări de evaluare semestrială (teze) în anul şcolar 2010 – 2011

Read more

Inspectia la clasa constatari si aprecie…

INSPECŢIA LA CLASĂ   În cadrul inspecţiei la clasă se urmăresc anumite aspecte. Vezi se constatări şi aprecieri se fac cu privire la activitatea didactică şcolară şi extraşcolară, cuprinse în procesul verbal...

Read more

Studentii din strainatate sustin protest…

 Studentii din strainatate sustin protestul colegilor de acasa      PRINCIPALELE DATE ALE EVENIMENTULUI:   Unde: Universitatea Essex, UK, sala: 5A.322 Cand: 9 Decembrie 2011, 7:00pm-9:30pm (ora UK) Ce: Cel putin 20 de studenti romani (studiind in...

Read more

Managementul conduitei profesorilor pers…

Managementul conduitei profesorilor – perspectiva valorilor, motivațiilor și practicilor acțional – formative Prof. înv. primar Elena Jirovieanu Școala Gimnazială nr. 124 “Succesele sau eșecurile oamenilor depind de capacitatea lor de a-și...

Read more

Potentarea empatiei O abordare sinergolo…

POTENŢAREA EMPATIEI. O ABORDARE SINERGOLOGICĂ   Prof. Eugen Bartic-Bogdan Şcoala Onişcani, com. Filipeşti, jud. Bacău     Amiază de 23 mai, anul nu contează. La a cincea oră din program, după formalităţile preliminare care-şi fac reclamă...

Read more

Sfintii in zeghe la invierea domnului si…

SFINȚII ÎN ZEGHE LA ÎNVIEREA DOMNULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare...

Read more