Studiu asupra problemei libertatii la Dostoievski |
Miercuri, 08 Februarie 2012 00:00 |
STUDIU ASUPRA PROBLEMEI LIBERTĂȚII LA DOSTOIEVSKI
Profesor Andone Crenguța
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Problema libertății apare în opera lui Dostoievski în “Frații Karamazov” și presupune posibilitatea personajului de a acționa după propria sa voință sau dorință. În acest studiu am realizat o sinteză asupra libertății, făcând referire la Feodor Pavlovici Karamazov și copiii lui. Am evidențiat faptul că fiecare dintre acestia este liber în a-și croi un drum în viață. De fapt, întregul roman se axează pe afirmația lui Dmitri Karamazov: „Totul este permis.”. În final, constatăm că unele personaje sunt private de libertate.
Problema libertății se reflectă în romanul “Frații Karamazov”, scris de Dostoievski, prin personajele sale importante, nu prin felul în care sunt privite, prin ochii lumii, ci prin ceea ce reprezintă lumea pentru erou și prin proprii săi ochi. Fiecare devine relativ liber și independent pentru că acționează după felul său de a gândi, după principiile sale, nu ale altora.
La începutul primului volum este evidențiată libertatea prin Feodor Pavlovici Karamazov, tatăl, care a dus o viață lipsită de obligații, după bunul plac, căsătorindu-se de două ori și organizând mereu petreceri, uitând că avea un copil, Mitea (Dmitri), de numai 3 ani (din prima căsătorie). Când își părăsește copilul, putem spune că e liber, e lăsat să facă ce vrea, să-și facă de cap, călcând astfel pe urmele tatălui său. Fiind liber, Feodor se căsătorește și are încă doi copii: Alexei, zis Aleoșa, și Ivan. Personajului îi moare și această a doua soție și din nou e liber, din nou fără obligații, din nou uită de copii, pe care îi lasă în voia sorții.
Chiar dacă Ivan e liber să facă ce vrea, încearcă să -și găsească un drum în viață pentru că de mic s-a dovedit a fi isteț; la 13 ani pleacă la Moscova să urmeze liceul și apoi facultatea.
Feodor urmărește doar să trăiască clipa, să savureze viața, fără a ține cont de normele morale. Dmitri îi seamănă tatălui său din multe puncte de vedere și astfel cei doi nu se înțeleg. Când Karamazovii sunt adunați în chilia starețului Zosima, Dmitri afirmă că „Totul este permis.”, ceea ce înseamnă că, pentru a-și atinge scopurile, apelează la orice. Această afirmație e repetată pe parcursul romanului atât de Dmitri, cât și de ceilalți ce spun că au auzit-o de la el.
Aleoșa este cel care, lăsat liber de tatăl său, urmează calea mănăstirii. Este liber de moștenirea fatală a caracterului tatălui său datorită influenței starețului Zosima. Dar dacă este sub supravegherea acestuia, asta nu înseamnă că poate lua și singur decizii. Într-un fel este lăsat liber și de către stareț pentru că-l sfătuiește să plece din mănăstire pentru a-și rezolva problemele, ajungând chiar s-o cucerească pe Grușenka.
Revenind la conflictul dintre Dmitri și tatăl său, se ajunge la uciderea lui Feodor, dar nu de către Dmitri, ci de Smerdeakov și, totuși, vina cade asupra lui Dmitri pentru că cei din jur cred că el este adevăratul asasin și împotriva lui sunt multe dovezi. Este condamnat și numai atunci libertatea încetează să mai existe în cazul său. Cum speranța moare ultima, constatăm că în sufletul personajului aceasta reînvie după un timp – visează că va fi liber din nou, va evada, după cum plănuise Ivan, și va trăi alături de Grușenka.
În final, libertatea este relativă, nu toate personajele beneficiază de ea - Ivan se află pe patul de moarte, iar Aleoșa, fiind liber, va pleca din oraș pentru mai mulți ani.
Bibliografie
F. M. Dostoievski, Frații Karamazov, Vol. I, II, Editura Victoria, București, 1993.
Articole asemanatoare relatate:
|
|

METODE INTERACTIVE
ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV LA BIOLOGIE
DURNEA ANCUŢA-OANA
COLEGIUL NAŢIONAL „MOISE NICOARĂ” ARAD
Sinonime pentru Pentru învățământul modern metodele interactive constituie un instrument de organizare și conducere a activității... Read more
Structura anului şcolar 2013-2014 în dezbatere publică
Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică, până la data de 31 mai, proiectul de Ordin de ministru privind structura anului școlar 2013-2014.... Read more
INFLUENȚA ANTICHITĂȚII GRECO-LATINE
ÎN OPERA LUI ALEXANDRU MACEDONSKI
MIRON Costina Violeta, Doctorand Universitatea “Ovidius” Constanţa
Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj
Alexandru Macedonski est le théoricien de la modernité entre les... Read more
DROGURILE SI EFECTELE LOR ASUPRA ORGANISMULUI
Prof. Camelia Cosma
Liceul de Artă “Ioan Sima”, Zalău
Școala Gimnazială “Porolissum”, Zalău
Drogurile sunt substanţe naturale... Read more

Fotografia, sumar de viata!
Istoria omenirii, fie recenta sau antica, nu a fost foarte bine ilustrata deoarece aparatele foto au aparut de foarte putin timp, ceva peste 100 de ani. Unii ar... Read more
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. -
(1) Coordonarea metodologica a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar de stat si particular este asigurata de Ministerul Educatiei,... Read more

METODA FLIPPED CLASSROOM ŞI INSTRUMENTELE TIC
Prof. Cecilia Nicolae,
Colegiul Tehnic, Buzău
„Flipped Classroom” este o metodă nouă de predare centrată pe elev şi care foloseşte instrumentele TIC. Sistemul actual... Read more
Ordin privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale
pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2012-2013
Vezi Ordinul privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul… Portofoliul responsabilului cu formarea continuă (RFC)
din unităţile şcolare
Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic cu modificările şi completările ulterioare, Legea învăţământului nr. 84/1995, O.M. nr. 5720/2009 privind Metodologia formării continue…
METODE INTERACTIVE DE
PREDARE - ÎNVĂŢARE - EVALUARE
Prof. înv. primar DOBREA MONICA
Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău
Motto: „Să nu-i educăm pe copii…
Planificare model pentru limba si comunicare invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice.…
Mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2013-2014
Vezi Metodologia - cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS 6239/14.11.2012.
DISCURSUL EXPLICATIV
Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, jud. Timiş
Discursul explicativ (DE) răspunde unei întrebări pe care şi-ar pune-o atât locutorul cât şi interlocutorul: cum? (mijloace, modalităţi) şi…
INSTRUIREA PROGRAMATÃ
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã…
DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE
Prof. Cosma Camelia Veronica,
Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj
Abstract: Developing student’s practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to… SATIRA SOCIALĂ
ÎN ȚIGANIADA LUI ION BUDAI – DELEANU
Prof. Drd. Miron Costina Violeta
Școala cu clasele I-VIII Tălpaș, Dolj
Mots-clés: satire, intertextualité, société, politique, Tsiganes
Resumé
Auteur satirique par excellence, la réponse de…
|