Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Sistemul de invatamant si structura
Joi, 28 Octombrie 2010 16:02

SISTEMUL DE INVĂŢAMÂNT DIN ROMÂNIA

 

 

Sistemul de învăţământ reprezintă principalul subsistem al sistemului de educaţie, care se referă la organizarea instituţională a învăţământului.

În cadrul sistemului de învăţământ sunt reunite instituţiile specializate implicate în procesul de educaţie, cercetare şi cultură, responsabile de realizarea în mod organizat, planificat şi metodic a  dezideratelor  educative. 

Sistemul de învăţământ, în sens larg, cuprinde “ansamblul instituţiilor care participă la organizarea arhitecturii şcolare, adică la derularea generală a studiilor pe cicluri, orientări, filiere.”

 Privit din această perspectivă, sistemul de învăţământ are un  caracter deschis incluzând  pe  lângă  instituţiile  şcolare  şi  universitare  cu  caracter  formal  şi  instituţiile specializate în instruire nonformală, cum ar fi centrele de pregătire profesională, cluburile, taberele şcolare, programele de radio / televiziune şcolară / universitară, pe de o parte şi pe de alta parte,  diferiţi agenţi sociali cu care  şcoala stabileşte relaţii  de tip contractual (şcolile militare, şcolile profesionale, biserica) sau consensuale (familia, comunitatea locală).

În  sens  restrâns  sistemul  de  învăţământ  cuprinde  instituţiile  şcolare  (şcoala primară, gimnaziul, liceul, învăţământul profesional  şi superior), organizate pe trepte, cicluri  şi ani de studii.  Privit din acest punct de vedere, sistemul de învăţământ este definit ca sistem şcolar, “specializat în realizarea funcţiilor pedagogice ale sistemului de educaţie   la   nivelul   procesului   de   instruire,   în   cadrul  concret  al activităţii didactice / educative.”

 

 

STRUCTURA

 

Principalele niveluri de structurare a sistemului de învăţământ sunt:

1. Nivelul învăţământului primar:

·         treapta învăţământului preşcolar

·         treapta învăţământului primar (clasele I-IV)

 

 

2. Nivelul învăţământului secundar:

1.       treapta învăţământului secundar inferior (clasele V-IX)

2.       treapta învăţământului secundar superior:

I.        liceal (clasele X-XII)

II.     profesional: - şcoli profesionale de 1-2 ani/profesii simple

-     şcoli profesionale de 2-3 ani/profesii complexe

 

3. Nivelul învăţământului superior:

·         treapta învăţământului superior de scurtă durată (2-3 ani)

·         treapta învăţământului superior de lungă durată (4-6 ani)

·         treapta învăţământului superior post-universitar (studii aprofundate, masterat, doctorat);

 

Specificul diverselor niveluri de organizare ale învăţământului este următorul:

·         nivelul învăţământului primar este axat pe dobândirea culturii generale de factură instrumentală (dobândirea deprinderilor de scriere, citire, de calcul, iniţierea în limbaje specifice);

·         nivelul învăţământului secundar inferior / gimnazial urmăreşte dobândirea culturii generale de bază (cunoştinţe fundamentale din principalele domenii ale cunoaşterii);

·         nivelul învăţământului secundar superior / liceal vizează orientarea culturii generale spre anumite domenii de cunoaştere (ştiinţă, socio-uman, tehnologie, economie.), cu deschidere spre cultura opţională de specialitate;

·         nivelul învăţământului profesional înglobează orientarea înspre dobândirea culturii de specialitate necesare practicării unei anumite profesii;

·         nivelul învăţământului superior / universitar este axat pe aprofundarea teoretico-practică specializată a unui anumit domeniu de cunoaştere.

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 18:49
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Rules to fallow at the office

RULES TO FOLLOW AT THE OFFICE   Burghiu Iuliana-Florina Grup Şcolar “Sfânta Maria”, Galaţi     The article is a translation from Romanian into English of some rules which almost every employee should respect at...

Read more

TEHNICI DE DISCUTIE CARE CONTRIBUIE LA …

TEHNICI DE DISCUtIE CARE CONTRIBUIE LA DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE Dimitriu Alina, profesor de geografie Grup Şcolar Tehnic Drãgãnesti-Vlasca, Teleorman     În acest articol voi prezenta douã tehnici de dezvoltare a gândirii critice: investigatia...

Read more

Dezvoltarea deprinderilor motrice prin i…

DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR MOTRICE PRIN INTERMEDIUL PARCURSURILOR APLICATIVE   Profesor Hanciş Adrian Şcoala Gimnazială „Gheorghe Bulgăr” Sanislău, jud. Satu Mare   În activităţile profesionale, dar mai ales în cele sportive, nivelul de dezvoltare al deprinderilor motrice...

Read more

dezvoltarea competentelor cheie citit sc…

DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR CHEIE CITIT - SCRIS  PRIN  DISCIPLINELE DE  STUDIU  DIN  ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR LA FIECARE CLASĂ     Profesor Rodica Stan, Şcoala Viile, jud. Galaţi     Pornind de la citatul "Elevul trebuie învăţat să citească...

Read more

Despre frazeologie si imbinarile de cuvi…

DESPRE FRAZEOLOGIE ŞI ÎMBINĂRILE DE CUVINTE Silvia Baltă, Profesor de limba franceză Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Nu de puţine ori folosim în vorbire sau...

Read more

Educatia incluziva

 EDUCAŢIA INCLUZIVĂ   Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi        Motto: "Toţi trăim sub acelaşi cer dar nu toţi avem acelaşi orizont."                                                                                              Konrad Adenauer        Excluderea copiilor, tinerilor şi adulţilor de...

Read more

Carmen Sylva aspecte din activitatea lit…

CARMEN SYLVA - ASPECTE DIN ACTIVITATEA LITERARĂ Prof. Mihaela Melinte, Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi Regina Elisabeta a României este considerată drept una dintre...

Read more

Corpul National de Experti in Management…

Corpul National de Experti in Management Educational 2013 seria 1   In Monitorul Oficial nr. 98 din 19 februarie 2013 a fost publicat Ordinul nr. 3179/2013 al ministrului Educatiei Nationale privind aprobarea...

Read more