Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Sfintii in zeghe la invierea domnului si mantuitorului nostru iisus hristos
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Mai 2016 20:40

SFINȚII ÎN ZEGHE LA ÎNVIEREA DOMNULUI ȘI

MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS

Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel

Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare pentru Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj- Napoca

14- 15 mai 1948. Se pregătește martirului. Planificat, mii și mii de suflete. Golgota suferinței, imagini ale oamenilor ce intră oameni și ies Sfinți. Sfinții Aiudului. Aceștia au devenit, au golit paharul suferinței. Osuarul. Legiuni de îngeri.

“Iar unul dintre răufăcătorii răstigniti, Îl defăima zicând: ,,Nu ești Tu Hristosul?; Mântuieste-te pe Tine și pe noi!...,, Iar celălalt, certându- l, i- a zis: ,,Nu te temi tu de Dumnezeu, de vreme ce ești în aceeași osândă? Noi, cu dreptate primim ce ni se cuvine după faptele noastre, dar Acesta nici un rău n,a făcut Și-I zicea lui Iisus: ,,Pomenește- mă, Doamne, când vei veni în împărăția Ta! Iar Iisus i- a zis,,Adevăr îți spun Eu ție: astăzi vei fi cu Mine în Rai” (Luca 23, 39-43).

Cuvinte cheie: Învierea Domnului și Mântuitorului Iisus Hristos, Sfinții Aiudului, tradiția și credința neamului

„Mai mult de douăsprezece legiuni de îngeri„ sunt de la Aiud. Noaptea fatidică- numită de unii noaptea Sfântului Bartolomeu în România, 14- 15 mai 1948. Pagini de istorie. Mii de intelectuali, mii de oameni simpli...mii de suflete trec prin iadul Golgotei roșii. Pentru unii care” n- au avut alt nume, decât cel de bandit al poporului“ (Justin Pârvu, 2005) a fost noaptea în care s- a demonstrat caracterul, modelul creștimului autentic, modelul credinței neamului. Eu sunt tâlharul ce vreau să mă mărturisesc în scris, spre iertarea păcatelor.

Învierea Domnului și Mântuitorului Iisus Hristos, este învierea fiecăruia dintre noi, a noastră, a sufletului nostru, primenirea vieții și zdrobirea morții” în fiecare om, o lume își face încercarea“… o lume, o sensibilitate, o ascultare Divină, o tăcere absolută. Vorbesc doar Sfinții: ”Să nu ne răzbunați!“ și întreg Aiudul și Piteștiul, și Jilava…și…însă ,,O! Tu măiastră suferință…ne faci să vorbim,, Dârzenia și spiritul de jertfă, caracterul, cinstea și iubirea aproapelui, o absolută libertate interioară în Hristos, o Fericire Liturgică și nu un echilibru teantric.“ Dar noi vrem Taborul fără a trece pe la Golgota. Bine este nouă să fim aici, dar nu ia- ți crucea ta și urmează Mie“ (cit. în Steinhardt, pag. 217, 2005).

Ei, cei pe care lumea nu merita să- i aibă. Cei pe care lumea nu poate să- i încapă. Cruce și suferință…și viceversa. Sfinții care au vazut că” Bun este Domnul gustați și vedeți“ (Ps33) ei nu încetează să mărturisească cu o limpezime a minții, o transcedentalitate pe care “cei smeriți“ cu inima“ țărani, funcționari, profesori, preoți, liber profesioniști care umplu camerele de închisoare prin care trec“(cit. în Steinhardt, pag. 318, 2005) ceea ce acum este modern, odată era” ținuta veacului nostru, veacul închisorilor și lagărelor, nu mai e o problemă teoretică“ (cit. în Steinhardt, pag. 318, 2005).

Prima condiție: puterea credinței să fie tare, pe piatra din capul unghiului, pe piatra Hristos. “ Creștinul este cel căruia Dumnezeu nu i- a dat duhul temerii (2 Tim.1, 7) și poate duce războiul nevăzut (Nicodim Aghioritul) încins cu adevărul, îmbrăcat cu platoșa dreptății, coiful mântuirii, sabia Duhului. O religie mărturisită prin curajul fizic al martirilor (Filip., 1, 28- 30): Fără să vă înfricoșați întru nimic…căci vouă vi s- a dăruit…nu numai să credeți întru El, ci să pătimiți întru El, ducând aceeași luptă…)“ (cit. în Steinhardt, pag. 113, 2005.

A doua condiție este să respectăm istoria, să ținem minte, iar de nu… vom repeta greșeli.”Să nu ne răzbunați! testamentul uluitor al lui Mircea Vulcănescu…, un sine cu Hristos, căci fără Hristos, omul nu e fericit…cred, se continuă cu ”Să nu ne uitați!“. Oameni obișnuiți amuțiți de suferințe, un plural al durerii, o resemnare, un atac al răului și”absurdul vieții fărmițat și descentrat,, Mielul îl dezintegrează: și le iartă lor că nu știu ce fac” (cit. în Steinhardt, pag. 192, 2005). A treia condiție: Chenoza totală. Să ieși din tine cum ne propun Sfinții, să fim buni, să ne ajutăm, să ne propunem măcar de Înviere să fim mai buni ca atunci cînd închisoarea a fost școală de adevăr. ”Viața de închisoare te ajută să vezi oamenii și lucrurile așa cum sunt în adevăr…Cei de afară se lasă amăgiți de iluziile unei vieți mereu schimbătoare. Se mișcă odată cu viața și contribuie la irealitatea ei“ (Oscar Wilde).

Lecții de viață slow nu fast. Puterea de discernămănt, o calitate a modestiei, o viață în adevăr și pentru adevăr, o capacitate de a fi gata de sacrificiu în orice clipă, o asumare a faptelor, și un ospăț duhovnicesc.

,,Măiastră suferință de Monahia Teodosia Lațcu (fragment)

O! Tu, măiastră suferință,/ Cu dor cuprinzi,/ Întrega mea ființă,/ În ea aprinzi/ Lumini de cunoștință;/ Mă- nveți întreg/ Adâncul omenesc/ Mi- arăți sublimul/ Cel dumnezeiesc.,,
(cit. în Atitudini, pag. 23, nr. 36/ 2014)

Bibliografie:

  1. Nicolae, Steinhardt. Jurnalul fericirii, Editura Mănăstirii Rohia, Rohia, 2005.

  2. Sfânta Scriptură

  3. https://chgabriela.wordpress.com/2012/10/04/jurnalul-fericirii-nicolae-steinhardt

  4. http://www.atitudini.com.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Aplicatii ale teoriei inteligentelor mul…

  APLICAȚII ALE TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR Profesor învățământ primar Popa Constantina Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara Teoria inteligenţelor multiple reprezintă o altenativă a muncii diferenţiate, o...

Read more

Scratch mediu modern educational dezvolt…

SCRATCH – MEDIU MODERN EDUCAŢIONAL  PENTRU DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR DE PROGRAMARE LA ELEVI   Simona ANASIA, Profesor Informatică şi Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor, Liceul Teoretic “Emil Racoviţă”, Galaţi     Rezumat: Scratch este un nou limbaj de...

Read more

Principalele dimensiuni ale managementul…

                       PRINCIPALELE  DIMENSIUNI ALE MANAGEMENTULUI                                                         CLASEI DE ELEVI   Institutor  Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, Judeţul Botoşani               Dimensiunile centrale ale managementului clasei de elevi, identificate la...

Read more

Aspecte metodice ale predarii istoriei i…

ASPECTE METODICE ALE PREDĂRII ISTORIEI ÎN CICLUL PRIMAR Radu Emilia Rodica, învăţător Şcoala cu Clasele I-VIII Nr. 19 „Avram Iancu”  Timişoara „Puneţi copiii în faţa monumentelor în care este...

Read more

Sarbatoare a iubirii la romani dragobete…

SĂRBĂTOARE A IUBIRII LA ROMÂNI, DRAGOBETELE   dr. Ştefan Lucian MUREŞANU             Motto: Dragobete blând şi darnic, / Se-nfăşoară ca năvalnic, / Patimi vechi le reaprinde, / Dragostea în plasă prinde. (Viorica Pop)   Cuvinte...

Read more

La Fontaine

LA FONTAINE                                                                                    Prof. Mira Magdalena                                                            Liceul Tehnic “Constantin Brâncuşi” Piteşti   La Fontaine est un poète dans le sens restraint du mot, puisque sa gloire repose sur des oeuvres qui ne passent...

Read more

Lista posturilor didactice catedrelor va…

ANEXA Nr. 1   la metodologie   Lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate   Lista care se afiseaza va contine urmatoarele informatii: Specialitatea ........................... (Nr. de posturi didactice/catedre vacante/rezervate pentru ocupare prin concurs)  

Read more

lecturi limba si literatura romana pentr…

LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A IX-A Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a IX-a:Lucian Blaga - VersuriM. Cărtărescu - Poeme de amor, Poveste adevăratăI. L. Caragiale -...

Read more