Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Programa pentru limba slovaca materna la evaluarea nationala 2014
Scris de administrator   
Sâmbătă, 14 Septembrie 2013 13:34

Programa pentru limba slovacă maternă

la Evaluarea Naţională 2014

 

Vezi programa pentru disciplina limba şi literatura slovacă maternă pentru Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII-a în 2014, anexa nr.2 la OMEN nr. 4924/29.08.2013.

 

LIMBA SLOVACĂ

A.     FONETICĂ

Sunetele  (vocale, consoane, diftongi). Mutaţia sunetelor. Silaba: împărţirea cuvintelor în silabe. Legea ritmică. Cuvinte selectate.

B.     LEXICOLOGIE

Cuvântul. Sensul cuvântului şi sensul gramatical al cuvântului. Îmbogăţirea vocabularului (formarea cuvintelor, împrumuturile). Diferenţierea vocabularului după diferite criterii (fondul de bază al vocabularului, masa vocabularului, neologismele, arhaismele, sinonimele, antonimele, omonimele, cuvintele polisemantice etc.).

C.     MORFOLOGIA

Părţile de vorbire: flexibile (substantive, adjective, pronume, numerale, verbe), neflexibile (adverbe, prepoziţii, conjuncţii, particule, interjecţii). Categoriile gramaticale ale părţilor de vorbire (în conformitate cu programa şcolară).

D.    SINTAXA

Propoziţia simplă şi compusă. Părţile de propoziţie. Fraza: coordonată, subordonată. Tipurile de propoziţii în fraza coordonată şi subordonată. Elementele de legătură. Topica şi punctuaţia

Cerinţe:

-          recunoaşterea categoriilor fenomenelor date;

-          aplicarea cunoştinţele în cuvinte şi propoziţii scurte;

-          menţionarea exemplelor: cuvinte, propoziţii scurte, redactarea textelor scurte, în care să se manifeste fenomenul solicitat;

-          analiza morfologică a părţilor de vorbire şi a categoriilor respective în baza textului dat;

-          formarea de propoziţii cu părţile de vorbire date;

-          determinarea predicatelor, a elementelor de legătură, segmentarea frazei în propoziţii, determinarea felurilor de propoziţii, a frazei şi marcarea raporturilor între părţile de propoziţie/între propoziţii;

-          determinarea funcţiei sintactice a cuvintelor marcate;

-          aplicarea cunoştinţelor din sintaxă în propoziţii, formularea propoziţiilor simple şi a frazelor.

 

TEXTE LITERARE

Clasa a V-a: Medicína (Janko Jesenský), Pod starou slivkou (Pavol Bujtár), Čakanka (Ľudmila Podjavorinská).

Clasa a VI-a: Na chlieb (Jozef Gregor Tajovský), Katarína – ľudová balada, Krotiteľ  (Ľudo Ondrejov),  Sitniansky vatrár (Jozef Horák).

Clasa a VII-a:  Prvé hodinky (Jozef Gregor Tajovský), Išli hudci horou (ľudová balada), Doktor (Janko Jesenský), Zuzanka Hraškovie (Pavol Országh Hviezdoslav).

Clasa a VIII-a:  Ťapákovci (Božena Slančíková Timrava), Statky- zmätky (Jozef Gregor Tajovský), Aneta (Pavol Bujtár).

 

NOŢIUNI DE TEORIE LITERARĂ

Opera literară. Epica. Lirica. Povestire, schiţă, nuvelă, roman.

Creaţia populară, povestea, cântecul.

Acţiunea literară, fazele acţiunii. Personajul literar.

Mijloace şi procedee artistice: epitetul, personificarea, metafora, hiperbola, descrierea, naraţiunea, dialogul, monologul.

Elemente de prozodie: versul, strofa, rima, ritmul.

 

COMPUNEREA

Reproducerea conţinutului. Redactarea planului de idei.

Reproducerea acţiunii cu stabilirea fazelor acţiunii. Caracteristica personajului.

Vorbirea directă şi indirectă. Texte funcţionale.

 

BIBLIOGRAFIE

Gramatika slovenského jazyka (Gramatica limbii slovace), Editura  Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2003

Pravidlá slovenského pravopisu (Îndreptar ortografic slovac).

Synonymický slovník (Dicţionar de sinonime). Krátky slovník slovenského jazyka (Dicţionar explicativ al limbii slovace).

Sedlák, Imrich şi col, Dejiny slovenskej literatúry (Istoria literaturii slovace), volumul I şi II, Martin – Bratislava, 2009.

Manualele în vigoare (clasele V-VIII).

Ultima actualizare în Vineri, 21 Martie 2014 18:25
 

Revista cu ISSN

Cartea si importanta lecturii

CARTEA ŞI IMPORTANŢA LECTURII                                                                                                      Prof. DOBREA MONICA Şcoala cu clasele I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău     Motto: „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris Încet gândită, gingaş cumpănită; Mâinile mele, care te-au deschis.” (T....

Read more

Calendarul olimpiadelor si concursurilor…

Calendarul olimpiadelor si concursurilor scolare internationale 2015   Vezi Calendarul olimpiadelor si concursurilor scolare internationale desfasurate in Romania si in strainatate pentru anul scolar 2014-2015, respectiv: activitatea, tara/localitatea si perioada.

Read more

Pour une definition des documents autent…

POUR UNE DÉFINITION DES DOCUMENTS AUTHENTIQUES   Prof. Chenaru Cristina, Şcoala Gimnazială „P. H. Zangopol” Buzău   Résumé: L’article contient plusieurs définitions données pour les documents authentiques, des informations concernant  les fonctions pédagogiques des...

Read more

Valorificarea educatiei muzicale in dezv…

VALORIFICAREA EDUCAŢIEI MUZICALE ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITǍŢII șI A CREATIVITǍŢII ELEVILOR, PRIN FOLOSIREA JOCULUI MUZICAL  ŞI A IMPROVIZAŢIILOR MUZICALE                                                             Prof. Oncescu Carmen Școala Gimnazială ”V.Alecsandri” București   Metodele de dezvoltare a creativității oferǎ elevilor posibilitatea...

Read more

Oportunitati de studiu in Marea Britanie…

Oportunităţi de studiu în Marea Britanie prin  programul HMC – Projects in Central and Eastern Europe     Din anul 2009, Junior Achievement România, împreună cu Headmasters’ and Headmistress’ Conference (asociaţie de şcoli...

Read more

Studiul biodiversitatii si activizarea e…

STUDIUL BIODIVERSITĂȚII. ACTIVIZAREA ELEVILOR ÎN CURSUL ORELOR DE BIOLOGIE prof. Arjoca Mihaela, Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timişoara Rezumat: Biologia și ecologia sunt știintele care vor ajuta la evoluția și dezvoltarea întregii umanităti,...

Read more

ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE

PERFECŢIONARE ÎN ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE   Profesor Pilat Elena Mihaela Liceul Teoretic „Callatis” Mangalia, Judeţul Constanţa               “Creativitatea se poate defini ca fiind acel proces psihic al cărui rezultat îl constituie obţinerea unor reacţii,...

Read more

Metafora in poezia lui Nichita Stanescu

METAFORA ÎN POEZIA LUI NICHITA STĂNESCU Prof. Pătruț Anișoara Ramona Școala gimnazială Eșelnița, Mehedinți Metafora reprezintă o figură semantică ce presupune un transfer de termeni, posibil datorită conţinutului semantic, parţial comun....

Read more