Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Prevenirea esecului scolar
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Februarie 2015 13:04

PREVENIREA EŞECULUI ŞCOLAR

 

Prof. Comănescu Marghioala

Colegiul Agricol ,,Dr. C. Angelescu’’ Buzău

 

Una dintre marile primejdii ale învăţământului constă în resemnarea profesorilor în ceea ce priveşte rezultatele instruirii, deoarece îmbunătăţirea calităţii pregătirii elevilor pentru viitoarea profesie este dependentă în mare măsură de calitatea instruirii în şcoală. Utilizarea metodelor moderne, implicarea elevilor în actul predării şi în activităţile extraşcolare trebuie privite nu numai ca modalităţi de acţiune, ci şi ca un rezultat al acţiunii acestora, ca o modalitate de prevenire a eşecului şcolar.

 

Succesul şcolar exprimă performanţa echivalentă cu atingerea obiectivelor propuse în activitatea şcolară. Factorii prin care se explică nivelul rezultatelor sunt determinaţi de capacităţile de învăţare ale elevilor, de însuşirile individuale, cum ar fi: nivelul de dezvoltare intelectuală, interesul şi motivaţia, starea de sănătate sau capacitatea de efort.

Rezultatele şcolare ale elevilor nu depind numai de aptitudinile acestora, ci reprezintă, mai degrabă, ,,eficienţa şcolară’’ a aptitudinilor condiţionate de o serie de calităţi: interesele, motivaţia, perseverenţa, stabilitatea emoţională, atitudinea faţă de învăţătură etc..

Imposibilitatea momentană a elevului de realizare a obiectivelor propuse în activitatea şcolară defineşte eşecul şcolar, care acoperă o arie mai mare de variabilitate atât din punct de vedere a sferei de extindere cât şi al factorilor care-l generează.

După sfera de extindere eşecul şcolar poate fi: parţial instalat la începutul unui ciclu de învăţământ şi general când se grefează pe fondul unor deficienţe senzoriale sau intelectuale mai mult sau mai puţin severe sau când situaţiile psiho-traumatizante care l-au generat persistă.

Inadaptarea elevului la exigenţele ambianţei şcolare, la rigorile de tip normativ pe care le presupune funcţionarea corespunzătoare a oricărei colectivităţi şcolare, obţinerea performanţelor scăzute sunt posibile datorită la o serie de factori.

Particularităţile psihice ale elevului pot influenţa în mod negativ performanţele şcolare ale acestuia:

·         timiditatea: elevul nu se poate exprima, chiar daca s-a pregătit pentru lecţia respectivă, acest lucru ducând la note mici;

·         lipsa de încredere în forţele proprii: elevul "se pierde" în momentul evaluării;

·         antipatia faţă de profesor: elevul nu se pregăteşte la materia respectivă deoarece "nu suportă" cadrul didactic respectiv;

·         dezinteres pentru o materie anume: elevul nu se pregăteşte la materia respectivă deoarece consideră că nu este de nici un folos.

Una din cele mai mari influenţe asupra rezultatelor şcolare ale elevilor o are familia:

·         un elev fără "cei şapte ani de acasă" va crea mereu probleme, chiar şi ca viitor adult;

·         din cele 24 de ore ale unei zile de muncă, elevul este la şcoală doar 6-7 ore, de restul timpului fiind responsabilă familia elevului;

·         în general elevii nu primesc în cadrul şcolii nici un exemplu sau sfat negativ (limbaj sau comportament necivilizat, îndemnuri la fapte rele), toate acestea influenţează elevul în afara şcolii;

·         uneori părinţii uită că trebuie să facă front comun cu profesorii deoarece şi unii şi alţii nu doresc decât dezvoltarea armonioasă a elevului, educarea şi îmbogăţirea cunoştinţelor acestuia.

Unele comportamente ale cadrelor didactice, în special a acelora care predau materii care se cer la examene, pot fi factori favorizanţi ai eşecului şcolar. Dintre acestea amintim:

- comportament exagerat de permisiv: clasa scapă de sub control, elevii nu se mai pregătesc pentru materia respectivă;

- tratarea cu superficialitate, din partea cadrului didactic, a unor teme sau capitole din materia pe care o predă;

- absenţa sau întârzierea, în mod repetat, la ore;

- inconsecvenţa cadrului didactic în verificarea şi notarea elevilor.

Unii elevi sunt uşor influenţabili. Daca un astfel de elev intră într-un grup care are un comportament necorespunzător, sau devine prieten cu un elev "problemă", atunci sunt şanse foarte mari ca elevul respectiv să devină, la rândul său, un elev "problemă" şi să înregistreze rezultate negative la învăţătură sau să prezinte diferite tulburări de comportament.

Deşi se întâmplă extrem de rar ca elevii să consume droguri, trebuie să fim atenţi asupra consecinţelor dezastruoase pe care le are consumul de droguri asupra sănătăţii fizice şi psihice a consumatorului. Elevii trebuie să ştie că dependenţa de droguri poate începe într-o discotecă sau la o petrecere la care "din curiozitate" se fumează o simplă ţigaretă şi de aici începe un drum care poate avea ca finalitate în cel mai fericit caz internarea într-o clinică de dezintoxicare, iar în cel mai rău caz ruinarea sănătăţii sau moartea.

Există elevi care sunt obişnuiţi, uneori chiar de către părinţi, să consume alcool. Acest lucru este privit, în mod greşit, ca un semn de maturitate. Trebuie specificat faptul că la început berea este amară, vinul acru, ţuica dă senzaţia de arsură, dar în timp, copii se pot obişnui cu acestea şi mai târziu ei vor fi candidaţi la titlul de alcoolic.

Toţi copiii, deci şi elevii, trebuie să se joace. Prin joc elevii îşi dezvoltă unele aptitudini fizice şi psihice. Jocurile cu diferite tipuri de cărţi sau alte obiecte dezvoltă atenţia, memoria, logica; dar există şi jocurile de noroc, care dacă sunt practicate în exces, mai ales pe bani, pot ruina nu numai "cariera" elevului sau situaţia sa financiară, dar chiar şi sănătatea fizică a acestuia.

Pentru a evita sau corecta eventualele rezultate slabe, trebuie să se facă front comun cu toţi factorii direct implicaţi în procesul de educaţie.

Astfel, cadrele didactice pot stabili un program de activitate echilibrat fără suprasolicitări sau eforturi în salt, cu sarcini repartizate în funcţie de posibilităţile elevului, cu întărirea succesului şi diminuarea insuccesului. Prin îndrumarea suplă şi competentă a elevului spre cunoaştere şi autoinstruiere, prin îmbinarea exigenţei constructive, mereu sporite, cu respectul faţă de elev ca om, ca personalitate în devenire ce trebuie să dovedească spirit de iniţiativă, spirit critic şi creator se urmăreşte de către profesor dezvoltarea spiritului de răspundere , de autocontrol şi autoapreciere.

Acţionând la nivelul clasei de elevi se înlesneşte integrarea în grup iar elevul este solicitat la realizarea activităţilor comune desfăşurate de către membrii grupului. De exemplu, activităţile desfăşurate de clasa care să urmărească nu numai integrarea unor elevi în activităţile instructiv educative ci şi realizarea unor lucrări care să fie apoi prezentate în faţa colegilor şi a cadrelor didactice, făc ca notele şi apoi mediile elevilor să crească.

Aplicarea strategiilor didactice moderne, stabilirea unor relaţii optime între activitatea de predare şi cea de învăţare, prin care să se urmărească declanşarea mecanismelor învăţării, potrivit particularităţilor de vârstă şi individuale ale elevilor şi a condiţiilor concrete în care are loc învăţarea, face ca rolul profesorului să treacă de la polul în care este doar o sursă de informaţii, la polul în care conduce activitatea independentă a elevilor, în timp ce activitatea elevilor trece de la simpla reproducere la o activitate creatoare.

Pe baza observaţiei directe asupra activităţii elevilor se constată că aceştia sunt mai interesaţi şi mai activi cu cât lecţia are un conţinut informaţional mai apropiat de posibilitatea transpunerii şi utilizării lui în practică, iar în procesul de evaluare elevii îşi însuşesc mai repede şi cu mai multă uşurinţă modul de lucru cu tehnicile moderne de evaluare, preferându-le ca instrumente de verificare şi apreciere în detrimentul celor convenţionale (lucrări scrise, extemporale).

De asemenea, participarea elevilor la activităţi extraşcolare şi implicarea lor în diferite proiecte educaţionale, are o serie de finalităţi cum ar fi: dezvoltarea încrederii în sine, recâştigarea respectului de sine, însuşirea şi respectarea unor norme de protejare a mediului înconjurător, îmbunătăţirea relaţionărilor sociale, cum de altfel credem că s-a întâmplat prin participarea elevilor în cazul proiectelor educaţionale ,,Să ocrotim natura! Ea ne dă viaţă’’, ,,Europa, urmările trecutului’’, ,,Informează-te şi învaţă-i pe alţii’’ sau activităţile de voluntariat din cadrul proiectului ,,Strategia Naţională de Acţiune Comunitară’’.

Intensificarea colaborării şcolii cu familia, pentru rezolvarea situaţiilor tensionate din familie, cunoaşterea reciprocă părinţi-educatori, pentru realizarea unei cooperări reale şcoală – familie, implicarea şi stimularea motivaţională a părinţilor în rezolvarea problemelor de către copii sunt modalităţi la fel de importante pentru îmbunătăţirea performanţelor şi a reducerii abandonului şcolar.

 

Bibliografie:

A. Barna, G. Antohe – Curs de pedagogie, Ed. LOGOS, Galaţi, 2001;

Ioan Bontaş – Pedagogie, Ed. ALL, Bucureşti, 1994;

A. Cosmovici, T. Cozma, C. Cucoş şi alţii – Psihopedagogie, Ed. Spiru Haret, Iaşi, 1995.

 

Revista cu ISSN

Importanta orelor de educatie fizica in …

IMPORTANŢA ORELOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ÎN ŞCOALĂ Prof. Ed. fizică Lazăr Răzvan Şcoala Gimnazială “Anghel Saligny” Focşani, Vrancea Educaţia fizică din...

Read more

Aplicatii ale integralei definite

Aplicatii ale integralei definite

APLICAȚII ALE INTEGRALEI DEFINITE Prof. Opriș Brișcan Maria, Liceul Tehnologic,,C-tin Brâncuși” Oradea În lucrarea de față mă voi referi la o parte din aplicațiile integralei definite și anume la calculul ariilor...

Read more

Junimea si criticismul junimist

JUNIMEA ŞI CRITICISMUL JUNIMIST   Prof. Gabriela Ionescu Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu   Rezumat: Societatea Junimea a fost cea mai importantă grupare ide­ologică şi culturală din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, având rolul...

Read more

Utilizarea instrumentului dustbin game i…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI DUSTBIN GAME ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Dustbin Game este un instrument cu ajutorul căruia se pot crea resurse educaționale. Articolul...

Read more

Rolul familiei in educarea copilului

ROLUL FAMILIEI IN EDUCAREA COPILULUI   Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI TIMIŞ                 Atmosfera caldă şi de înţelegere în familie reconfortează şi creează climatul necesar pentru munca intelectuală a şcolarului. Lipsa...

Read more

Prearea limbii si literaturii romane abo…

PREDAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE – ABORDARE INTEGRATĂ Prof. Bejan Oana Școala Gimnazială nr. 1 Santa Mare     În cadrul orelor de limba și literatura română, integrarea se realizează între cele trei compartimente...

Read more

Munca independenta si jocurile didactice…

MUNCA INDEPENDENTĂ ŞI JOCURILE DIDACTICE, ÎN CICLUL PRIMAR înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni Activitatea independentă a elevilor constituie deopotrivă mijloc şi scop al demersului didactic. Din acest punct de vedere,...

Read more

O experienta unica! Honeywell Educators …

O experienta unica! Honeywell Educators @ Space Academy

O experientã unicã! Honeywell Educators @ Space Academy (27 iunie - 2 iulie 2009) U.S. Space&Rocket Center, Huntsville – Alabama – U.S.A.       Mã numesc Lidia Mînzã si sunt profesor de chimie la Colegiul...

Read more