Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Modalitati eficiente de integrare in colectivul clasei a elevilor cu CES
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Februarie 2019 00:00

STUDIU-MODALITĂŢI EFICIENTE DE INTEGRARE ÎN COLECTIVUL CLASEI

A ELEVILOR CU C.E.S.

înv. Gligor Dana

Şcoala Gimnazială Cîmpeni

Dezideratul actual al societăţii în care trăim este acela de a oferi posibilitatea fiecărui individ de a-şi găsi locul în care să se simtă util din punct de vedere personal , dar şi social.

Copiii cu cerinte educaţionale speciale au nevoie poate mai mult decât ceilalţi elevi de susţinerea grupului social. Pentru că au stima de sine scăzută, aceşti copii au nevoie de încurajare şi apreciere. Din păcate, au probleme cu ritmul de învăţare şi cu puterea de concentrare. Au rămas în urma colegilor lor şi de aceea nu au încredere în forţele proprii şi nici nu pricep bine cunoştinţele noi.Trebuie să ne străduim să le descoperim aptitudinile şi să le valorificăm pentru ca să îi ajutăm să se facă utili şi apreciaţi. Astfel, vom reuşi să le creăm motivaţie pentru învăţare şi să îi sprijinim în procesul de recuperare şcolară şi de adaptare socială.

Poate, cele mai eficiente căi de integrare a copiilor cu C.E.S. sunt activităţile extracurriculare. De la serbări şcolare, vizionări de spectacole, vizite, drumeţii, excursii şi organizare sau participare la expoziţii la concursuri şcolare, cercuri pe obiecte sau excursii de studii, toate activităţile extracurriculare favorizează interacţiunea grupului de elevi. creează premisele unor bune raporturi cu comunitatea, cu părinţii şi cu organizaţiile nonguvernamentale. Ele sunt componente educaţionale valoroase şi eficiente dacă se asigură conţinuturi şi forme de desfăşurare care să producă atractivitate, plăcere şi satisfacţie. Activităţile extracurriculare pot fi desfăşurate în şcoală sau în afara ei .

Din categoria activităţilor extracurriculare mă opresc asupra parteneriatelor educaţionale. Acestea, prin multitudinea activităţilor pe care le presupun, contribuie la îmbunătăţirea comportamentului elevilor, la respectarea normelor de convieţuire în grup, la stimularea încrederii în forţele proprii, la conturarea ideii că fiecare are rolul şi locul lui în cadrul grupului, că avem nevoie unii de alţii şi grupul poate evolua doar prin contribuţia comună. Parteneriatele educaţionale vin în sprijinul eforturilor noastre de integrare a copiilor cu C.E.S. şi reprezintă o alternativă de dezvoltare a personalităţii acestora.

Dezideratul actual al societăţii în care trăim este acela de a oferi posibilitatea fiecărui individ de a-şi găsi locul în care să se simtă util din punct de vedere personal , dar şi social.

Copiii cu cerinte educaţionale speciale au nevoie poate mai mult decât ceilalţi elevi de susţinerea grupului social. Pentru că au stima de sine scăzută, aceşti copii au nevoie de încurajare şi apreciere. Din păcate, au probleme cu ritmul de învăţare şi cu puterea de concentrare. Au rămas în urma colegilor lor şi de aceea nu au încredere în forţele proprii şi nici nu pricep bine cunoştinţele noi.Trebuie să ne străduim să le descoperim aptitudinile şi să le valorificăm pentru ca să îi ajutăm să se facă utili şi apreciaţi. Astfel, vom reuşi să le creăm motivaţie pentru învăţare şi să îi sprijinim în procesul de recuperare şcolară şi de adaptare socială.

Poate, cele mai eficiente căi de integrare a copiilor cu C.E.S. sunt activităţile extracurriculare. De la serbări şcolare, vizionări de spectacole, vizite, drumeţii, excursii şi organizare sau participare la expoziţii la concursuri şcolare, cercuri pe obiecte sau excursii de studii, toate activităţile extracurriculare favorizează interacţiunea grupului de elevi. creează premisele unor bune raporturi cu comunitatea, cu părinţii şi cu organizaţiile nonguvernamentale. Ele sunt componente educaţionale valoroase şi eficiente dacă se asigură conţinuturi şi forme de desfăşurare care să producă atractivitate, plăcere şi satisfacţie. Activităţile extracurriculare pot fi desfăşurate în şcoală sau în afara ei . Ele au două componente aflate în raporturi complementare:o componentă intelectuală care antrenează capacitatea de creaţie, dorinţa de autoafirmare şi o componentă distractivă, de loisir, destinată asigurării unei atmosfere destinse, precum şi captării interesului faţă de respectiva activitate.

Activităţile extracurriculare se bazează pe participarea benevolă a copiilor, în funcţie de modul în care le-a fost captat interesul pentru respectivele activităţi. În acelaşi timp, aceste activităţi punctează ideea că nu doar individul este important, ci contribuţia grupului, cu întregul său corolar de contribuţii socioculturale.

Din categoria activităţilor extracurriculare mă opresc asupra parteneriatelor educaţionale. Acestea, prin multitudinea activităţilor pe care le presupun, contribuie la îmbunătăţirea comportamentului elevilor, la respectarea normelor de convieţuire în grup, la stimularea încrederii în forţele proprii, la conturarea ideii că fiecare are rolul şi locul lui în cadrul grupului, că avem nevoie unii de alţii şi grupul poate evolua doar prin contribuţia comună.

La şcoala noastră am desfăşurat mai multe parteneriate educaţionale în care am fost direct implicaţi eu, elevii mei şi părinţii acestora. Un impact deosebit l-a avut parteneriatul „Şcoala părinţilor”. Scopul acestui parteneriat se referă la stabilirea unei bune relaţii de colaborare între cadrele didactice prin activităţi realizate în comun în beneficiul elevilor, părinţilor, profesorilor, comunităţii. Obiectivele stabilite vizează identificarea problemelor cu care se confruntă părinţii copiilor de la clasa pregătitoare, dezvoltarea abilităţilor de comunicare eficientă şcoală-părinţi, formarea unui grup de suport al părinţilor elevilor de la acelaşi nivel de vârstă, stabilirea unei legături pozitive învăţător-copil şi prin intermediul activităţilor ludice extraşcolare.

Parteneriatele educaţionale vin în sprijinul eforturilor noastre de integrare a copiilor cu C.E.S. şi reprezintă o alternativă de dezvoltare a personalităţii acestora. De fapt, dacă am face o analogie, educația integrată ar putea fi considerată tot o formă de învățământ alternativ, ca și alternativele step-by-step, Montesori sau Waldorf, evident cu specificul de rigoare. Partea comună cea mai ușor de sesizat este rolul și statusul profesorului în relația cu elevul, și modul de abordare dinamic și cooperant al sistemului de învățământ. Intra-devăr, există și foarte mari dificultăți în procesul de integrare, pornind de la mentalitate și ajungănd la dotările necesare dar, dupa cum am menționat, totul este posibil cu răbdare, bunăvoință și încredere în forțele nelimitate ale fiintei umane, în speță ale copiilor.

Bibliografie:

GHERGUŢ, ALOIS, Sinteze de psihopedagogie specială, Editura Polirom, Bucureşti, 2007

ŞCHIOPU, URSULA, Probleme psihologice ale jocului şi distracţiilor,Editura Didactica şi Pedagogică, Bucureşti, 1976

 

 

Ultima actualizare în Marţi, 12 Februarie 2019 22:13
 

Revista cu ISSN

Principalele dimensiuni ale managementul…

                       PRINCIPALELE  DIMENSIUNI ALE MANAGEMENTULUI                                                         CLASEI DE ELEVI   Institutor  Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, Judeţul Botoşani               Dimensiunile centrale ale managementului clasei de elevi, identificate la...

Read more

Personalitatea in contextul cunoasterii …

PERSONALITATEA ÎN CONTEXTUL CUNOAŞTERII ELEVULUI – O PERMANENTĂ PROVOCARE Profesor Petruţ Steliana Grup Şcolar „Mihai Eminescu” Jimbolia Definiţia şi caracteristicile personalităţii A ne cunoaşte elevii este...

Read more

Caracterizare generala varsta scolara mi…

CARACTERIZARE GENERALĂ - VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     “Etapa micii şcolarităţi este perioada când situaţiile repetate duc la constituirea de mijloace de gândire mai operative în...

Read more

Aptitudinile si succesul profesional

APTITUDINILE ŞI SUCCESUL PROFESIONAL   Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin     Aptitudinile se constituie într-un ansamblu de însuşiri de ordin instrumental- operaţional care diferenţiază oamenii între ei în ceea ce priveşte maniera de...

Read more

Sporirea eficientizarii activitatilor pr…

SPORIREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢILOR PRIN INTERMEDIUL UNEI EDUCAŢII MODERNE                                                                           Educatoare Portik Laura, Grădiniţa P.P.1 Voinicel Reghin   Ȋnvăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse in societate, astfel încât cadrele didactice...

Read more

Formular de aplicatie pentru proiecte ca…

                                                                                          Nr. MECTS: ..................................................... Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului   FORMULAR DE APLICAŢIE* pentru proiectele ce vor fi cuprinse în Calendarul Activităţilor Educative 2013     *Proiectul va conţine doar formularul de...

Read more

Cresterea motivatiei de invatare a elevi…

Cresterea motivatiei de invatare a elevilor la disciplina matematica

STUDIU PRIVIND CREŞTEREA MOTIVAŢIEI DE ÎNVĂŢARE A ELEVILOR LA DISCIPLINA MATEMATICĂ Andrei Roxana, profesor, Școala Gimnazială Nr. 25, Galați Studiul de faţă abordează problematica...

Read more

L’etude sur le fragment sur les quais de…

L’ETUDE SUR LE FRAGMENT SUR LES QUAIS DE LA SEINE D’ ANATOLE FRANCE   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov     Le fragment fait parti dans le romain Le Crime de Sylvestre...

Read more