Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metode de interactiune educationala
Luni, 24 Ianuarie 2011 18:21

METODE DE INTERACŢIUNE EDUCAŢIONALĂ

 

                                                                                           Prof. Laura Herman

                                                                                   Şcoala “Nicolae Iorga” Baia Mare

 

Dincolo de accentul informaţional care devine tot mai puţin monopol al şcolii, aspectul formativ şi motivaţional al acesteia se poate regândi şi prin metodele de interacţiune educaţională. Astăzi, la toate nivelurile şi într-o mulţime de moduri, comunicarea şi interacţiunea sunt prezente în experienţa cotidiană a fiecăruia; de aceea cultivarea spiritului de cooperare adus de aceste metode devine un factor favorizant în inserţia socială a persoanei.

 

Exerciţii de ingeniozitate practică

          Elevii trebuie să exerseze în a produce, în scris, timp de câteva minute, maximul de idei, de propuneri, de situaţii, de lucruri diverse, în vederea dezvoltării capacităţilor vizând fluiditatea, flexibilitatea şi originalitatea, în legatură cu unul sau mai multe elemente.

a). “Ce se poate face cu….”

o cutie de conserve, o cărămidă, o radieră, o foaie de hârtie, un pian, un câine, nişte sticle goale, o rachetă, etc.

b).”Cum te poţi lipsi de ….”

pantofi, scaune, ceas, telefon, televizor, masă, pantaloni, etc.

c). Modelare si strivire

          Este vorba de propunerea ca, pornind de la nişte obiecte sau situaţii, să se efectueze unele operaţii de augmentare, diminuare, inversare, suprimare sau adăugare de elemente, modificare de forme sau de materii, decorare, senzualizare, transfer al unor domenii de folosinţă, multiplicare sau reducere a cantităţilor, distorsionare a calităţilor, alterare a proporţiilor asupra obiectelor următoare: umbrelă, stilou, masă, chiuvetă, oglindă, vacanţă, închisori, etc.

d). Distanţarea

          Se propune tratarea unora sau a mai multor evenimente: accident, pierderea stiloului, vesela spartă, plecare în concediu, începerea anului şcolar, eşec sau reuşită la un examen, în mod succesiv, în mai multe registre:  liric, comic, tragic, scandalizat, solemn, admirativ, emoţional, înspăimântat, etc.

e). În locul altuia

           Se cere intrarea în pielea altei persoane sau într-un rol obişnuit, pentru a le percepe în mod diferit (elev, profesor în vârstă, cap de familie, avocat, librar, pictor, etc.) şi pentru a explica modul în care vede lucrurile respectiva persoana, care sunt principalele patru calităţi ale ei şi defectele ei specifice.

f). “Scopul scuză mijloacele”

          Elevii trebuie să gasească mijloace originale pentru a învăţa engleza, a nu fi bolnav, a te face cunoscut, a câştiga bani, a traversa un râu, a cumpăra un ziar, a ruga ceva pe cineva.

g). Compararea

           Li se propune elevilor să formuleze comparaţii pentru a descrie: copiii ieşind de la şcoală, ploaia peste oraş, fiecare anotimp, chipul unui boxer, muzica dată la maxim.

h). “Eroii noştri”

           Fiecărui participant i se cere să caute în amintirile sale persoane reale sau imaginare care l-au impresionat în copilărie. Indivizii vor putea apoi să dialogheze apoi pe acest subiect grupându-se câte doi sau trei.

i). Parabola

           Se pune problema inventării, în cadrul unor mici grupuri sau în mod individual, a unor naraţiuni sub formă de fabulă, de poveste, de mit, de aventură extraordinară, cu referire la teme pregnante ale activităţii elevilor: “Unele animale au hotărât să reformeze modul de a învăţa. Un viezure a fost desemnt pentru…”,  “Un peşte şi un ied au dorit să comunice. Ei …..”,  “O clasă este ca o ….”, “ Albinele se hotărâră să schimbe stilul de viaţă în stup. Pentru aceasta, ele …..”.

j). Evenimentele-şoc

            Fiecăruia i se cere ca, în mod individual, să amintească un eveniment sau o situaţie, din trecutul îndepărtat sau foarte apropiat, care l-a marcat, jalonându-i existenţa sau exercitând asupra lui o acţiune formatoare, uşor atenuată acum sau încă eficientă. 

 

Bibliografie:

Leroy, G., Dialogul în educaţie, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974

Lohisse, J., Comunicarea. De la transmiterea mecanică la interacţiune, Ed. Polirom, Iaşi, 2002

Pânişoara, I., Comunicarea eficientă: metode de interacţiune educaţională, Ed. Polirom, Iaşi, 2003

de Peretti, A., Legrand, J., Boniface, J., Tehnici de comunicare, Ed. Polirom, Iaşi, 2001

 

 

Ultima actualizare în Miercuri, 02 Februarie 2011 10:06
 

Comentarii 

 
0 # pop 28-03-2011 07:06
NU FACET GRESEALA SA INSCRIETI COPILUL LA NICOLAE IORGA, NU MAI E SCOALA CARE A FOST CANDVA. TOTUL E PE PILE PE BANI, ATATA RAUTATE INTRE COPIIIII, PROFESORI MAI INVIDIOSI DECAT COPII, PROFESORI CARE DAU MEDITATII COPIILOR PE CARE II AU CA ELEVI IN CLASA, ACESTI COPII AU CATE 8 NOTE DE 10.......
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Sfintii in zeghe la invierea domnului si…

SFINȚII ÎN ZEGHE LA ÎNVIEREA DOMNULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare...

Read more

Festivalul International de Poezie si Ep…

  REGULAMENTUL FESTIVALULUI INTERNAŢIONAL DE POEZIE ŞI EPIGRAME „ROMEO ŞI JULIETA LA MIZIL” ED. A V-A, 2011-2012   FĂRĂ TAXĂ!   „Mizilul!... Aşezată la poalele Tohanilor, celebre podgorii, această urbe - o grădină - se răsfaţă cu...

Read more

Test geografie clasa a XII-a

Test geografie – clasa a XII-a     I. Precizaţi trei deosebiri şi o asemănare între clima Europei Atlantice şi clima Europei Mediteraneene. Comparaţia se poate referi la factorii genetici ai climei, tipul de...

Read more

Fisa de observare a lectiei model

   ANEXA Nr. 5   la regulament   Fisa de observare a lectiei   - model -   Unitatea de invatamant: ....................................................................................................................................................... Data: .......................... Numele si functia cadrului didactic inspectat/asistat: ........................................................................................................... Specialitatea: ........................................................................................................................................................................ Clasa: ..............................................

Read more

Fisa de evaluare a activitatii didactice…

Fişă de evaluare a activităţii didactice în inspecţia curentă/specială pentru acordarea gradului didactic I   Vezi noua fişă de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II. Această...

Read more

Premisa invatarii experientiale in fizic…

PREMISA ÎNVĂŢĂRII EXPERIENŢIALE ÎN FIZICĂ prof. Mihaela Butoi Colegiul Tehnic “Petru Poni” Onești Este o mare provocare a învăţământului, a educaţiei găsirea unui ”limbaj comun”, a unor metode...

Read more

Metodologie organiyare si functionare ce…

METODOLOGIA DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A CENTRELOR COMUNITARE DE ÎNVĂȚARE PERMANENTĂ     Capitol I Dispoziții generale Art. 1. Prezenta metodologie reglementează modul de înființare, organizare și funcționare a centrelor comunitare de învățare permanentă. Art. 2. Centrul...

Read more

Perturbari in comunicarea didactica

PERTURBĂRI ÎN COMUNICAREA DIDACTICĂ Prof.Pavel-Surlaru Adriana-Cristina Colegiul Economic Buzău Comunicarea didactică, ca şi comunicarea generală interumană, este supusă unor perturbări numeroase şi...

Read more