ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ
Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina,
Liceul Tehnologic nr 1 Gîlgau
Învățarea activă este metoda cea mai utilizată de către cadrele didactice în activitatile centrate pe elevi.
Cuvinte cheie: Învățare, Strategie
În activitățile didactice centrate pe elevi, strategia cea mai frecvent utilizată este învățarea activă. Putem define învățarea activă că un proces ce permite subiectului învățării un contact direct cu materialul studiat. În mod uzual, prin învățare activă se înțelege un tip de activitate didactică ce se bazează, în principal, pe activitatea elevului, pe intervenția să nemijlocită, transformatoare, asupra materialului de studiat.
Stilul de predare trebuie adaptat stilurilor de învățare. Cercetările arată că implicarea activă a elevului în rezolvarea sarcinilor educaționale, facilitează o învățare superioară cantitativ și calitativ celei tradiționale.
Prin implicare activă se înțelege interacțiunea directă a subiectului cu conținutul învățării și transformarea acestuia, cât și conceperea de răspunsuri, de către elevi . Învățarea activă, deși are o tradiție lungă, este aplicată relativ puțîn. Ea presupune renunțarea la metodele expozitive de predare și facilitarea de contacte cât mai diverse și frecvente cu materialul de învățat.
Sugestii pentru facilitarea învățării active:
- Învățarea prin descoperire, folosind material concrete
- Reflecția – acordarea unui timp în care elevul reflectează asupra unui răspuns privind o situație dată
- Activități pe grupe – alcătuirea unor grupe mai mari sau mai mici de elevi , care primesc o sarcina parțială în sarcina temei
- Dezvoltarea gândirii critice și încurajarea acesteia
- Utilizarea unor metode moderne, de grup – brainstorming, fish bowl, turul galeriei, etc.
- Învățarea pe baza de proiect – conceperea activității didactice că proiect de cercetare aplicată
Avantajele și dezavantajele învățării active
a) Avantaje
- Cel mai important beneficiu este: Rata mai bună a învățării
- Dezvoltarea abilităților de muncă individuală și de grup
- Exersarea abilităților metacognitive
- Dezvoltarea gândirii critice
b ) Dezavantaje:
- Consumul mare de timp
- Necesitatea restructurării didactice
Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev:
- Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă şi nu pe profesor;
- Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe levi să înveţe.
- Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor pe care îi are în grijă;
- Recunoaşterea faptului că, în mare parte, procesul de învăţare nu are loc în sala de clasă şi nici când cadrul didactic este de faţă.
- Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului- ea trebuie împărtăşită şi elevilor;
Profesorii trebuie să încurajeze şi să faciliteze implicarea activă a elevilor în planificarea şi administrarea propriului lor proces de învăţare prin proiectarea structrată a oportunităţilor de învăţare atât în sala de clasă, cât şi în afara ei.
Bibliografie:
Crenguţa - Lăcrămioara Oprea – Strategii didactice interactive, ed. a III-a, EDP, Bucureşti, 2008
Articole asemanatoare relatate:
|