Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Invatarea activa
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Februarie 2019 00:00

ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ

Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina,

Liceul Tehnologic nr 1 Gîlgau

Învățarea activă este metoda cea mai utilizată de către cadrele didactice în activitatile centrate pe elevi.

Cuvinte cheie: Învățare, Strategie

În activitățile didactice centrate pe elevi, strategia cea mai frecvent utilizată este învățarea activă.  Putem define învățarea activă că un proces ce permite subiectului  învățării un contact direct cu materialul studiat. În mod uzual, prin învățare activă se înțelege un tip de activitate didactică ce se bazează, în principal, pe activitatea elevului, pe intervenția să nemijlocită, transformatoare, asupra materialului de studiat.

Stilul de predare trebuie adaptat stilurilor de învățare. Cercetările arată că implicarea activă a elevului în rezolvarea sarcinilor educaționale, facilitează o învățare superioară cantitativ și calitativ celei tradiționale.

Prin implicare activă se înțelege interacțiunea directă a subiectului cu conținutul învățării și transformarea acestuia, cât și conceperea de răspunsuri,  de către elevi . Învățarea   activă, deși are o tradiție lungă,  este aplicată relativ puțîn. Ea presupune renunțarea la metodele expozitive de predare și facilitarea de contacte cât mai diverse și frecvente cu materialul de învățat.

Sugestii pentru facilitarea învățării active:

- Învățarea prin descoperire, folosind material concrete

- Reflecția – acordarea unui timp în care elevul reflectează asupra unui răspuns privind o situație dată

- Activități pe grupe – alcătuirea unor grupe mai mari sau mai mici de elevi , care primesc o sarcina parțială în sarcina temei

- Dezvoltarea gândirii critice și încurajarea acesteia

- Utilizarea unor metode moderne, de grup – brainstorming, fish bowl, turul galeriei, etc.

- Învățarea pe baza de proiect – conceperea activității didactice că proiect de cercetare aplicată

Avantajele și dezavantajele învățării active

a) Avantaje

- Cel mai important beneficiu este:  Rata mai bună a învățării

- Dezvoltarea abilităților de muncă individuală și de grup

- Exersarea abilităților  metacognitive

- Dezvoltarea gândirii critice

b ) Dezavantaje:

- Consumul mare de timp

- Necesitatea restructurării didactice

Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev:

- Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă şi nu pe profesor;

- Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe levi să înveţe.

- Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor pe care îi are în grijă;

- Recunoaşterea faptului că, în mare parte, procesul de învăţare nu are loc în sala de clasă şi nici când cadrul didactic este de faţă.

- Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului- ea trebuie împărtăşită şi elevilor;

Profesorii trebuie să încurajeze şi să faciliteze implicarea activă a elevilor în planificarea şi administrarea propriului lor  proces de învăţare prin proiectarea structrată a oportunităţilor de învăţare atât în sala de clasă, cât şi în afara ei.

Bibliografie:

Crenguţa - Lăcrămioara Oprea Strategii didactice interactive, ed. a III-a, EDP, Bucureşti, 2008

 

Revista cu ISSN

Simulari examene nationale 2014 calendar

Simulari examene nationale 2014 - calendar   Ministerul Educatiei Nationale a stabilit ca simularile pentru examenele nationale din anul scolar 2013-2014 se vor desfasura in  lunile februarie-martie 2014. Simularile pentru Evaluarea Nationala se...

Read more

O experienta Bath Marea Britanie Comeniu…

O EXERIENŢĂ - BATH - MAREA BRITANIE (COMENIUS - MOBILITĂŢI INDIVIDUALE)   Profesor pentru învăţământul primar, Daniela Popescu Şcoala Gimnazială ,,Leonardo da Vinci”, Bucureşti, sector 3   MAREA BRITANIE! ANGLIA! Când spui aceste cuvinte îţi apare...

Read more

Siguranta pe internet Safer Internet Day

Siguranta pe internet   Pe data de 5 februarie 2013 se va desfasura ”Ziua Sigurantei pe Internet 2013” (Safer Internet day 2013), eveniment de anvergura europeana desfasurat annual sub egida retelei europene “INSAFE” – European Safer Internet Network, in cadrul programului Safer Internet...

Read more

Effects of Soft Drink Consumption on Nut…

 Effects of Soft Drink Consumption on Nutrition and Health    Author: Mihail Robert - Theodoru Teacher: Mînză Lidia Institution: “Vasile Alecsandri” High School             The term soft drink refers to a beverage that does not contain...

Read more

Prevenirea esecului scolar prin tratarea…

PREVENIREA EŞECULUI ŞCOLAR PRIN TRATAREA DIFERENŢIATĂ A ELEVILOR   Înv. Gligor Dana Şcoala Gimnazială Vidra   Pentru asigurarea succesului în învăţare pentru toţi elevii, este necesară o educaţie diferenţiată, ceea ce presupune crearea situaţiilor...

Read more

Comisii MECTS privind Legea Educatiei Na…

Atasam primele drafturi ale acestor metodologii privind legislatia secundara pentru implementarea Legii nr. 1/2011 – Legea Educatiei Nationale: 3. Regulament privind organizarea invatamantului de arta       18. Metodologie de acordare a...

Read more

Tratarea diferentiata a elevilor care pr…

TRATAREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR CARE PREZINTĂ DIFICULTĂȚI DE ÎNVĂȚARE prof. înv. primar Doina Dumitru   Şcoala Gimnazială Fitioneşti Cunoaşterea și abordarea diferențiată a elevilor reprezintă un mijloc...

Read more

Rolul motivatiei in reusita invatarii li…

ROLUL MOTIVAŢIEI ÎN REUŞITA ÎNVĂŢĂRII LIMBILOR STRĂINE   Prof. înv. preşcolar Dan Florina Grădiniţa cu program prelungit nr. 19, Braşov              Studiul limbilor străine, însuşirea şi cunoaşterea lor se dovedesc a fi astăzi mult...

Read more