Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Invatarea activa
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Februarie 2019 00:00

ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ

Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina,

Liceul Tehnologic nr 1 Gîlgau

Învățarea activă este metoda cea mai utilizată de către cadrele didactice în activitatile centrate pe elevi.

Cuvinte cheie: Învățare, Strategie

În activitățile didactice centrate pe elevi, strategia cea mai frecvent utilizată este învățarea activă.  Putem define învățarea activă că un proces ce permite subiectului  învățării un contact direct cu materialul studiat. În mod uzual, prin învățare activă se înțelege un tip de activitate didactică ce se bazează, în principal, pe activitatea elevului, pe intervenția să nemijlocită, transformatoare, asupra materialului de studiat.

Stilul de predare trebuie adaptat stilurilor de învățare. Cercetările arată că implicarea activă a elevului în rezolvarea sarcinilor educaționale, facilitează o învățare superioară cantitativ și calitativ celei tradiționale.

Prin implicare activă se înțelege interacțiunea directă a subiectului cu conținutul învățării și transformarea acestuia, cât și conceperea de răspunsuri,  de către elevi . Învățarea   activă, deși are o tradiție lungă,  este aplicată relativ puțîn. Ea presupune renunțarea la metodele expozitive de predare și facilitarea de contacte cât mai diverse și frecvente cu materialul de învățat.

Sugestii pentru facilitarea învățării active:

- Învățarea prin descoperire, folosind material concrete

- Reflecția – acordarea unui timp în care elevul reflectează asupra unui răspuns privind o situație dată

- Activități pe grupe – alcătuirea unor grupe mai mari sau mai mici de elevi , care primesc o sarcina parțială în sarcina temei

- Dezvoltarea gândirii critice și încurajarea acesteia

- Utilizarea unor metode moderne, de grup – brainstorming, fish bowl, turul galeriei, etc.

- Învățarea pe baza de proiect – conceperea activității didactice că proiect de cercetare aplicată

Avantajele și dezavantajele învățării active

a) Avantaje

- Cel mai important beneficiu este:  Rata mai bună a învățării

- Dezvoltarea abilităților de muncă individuală și de grup

- Exersarea abilităților  metacognitive

- Dezvoltarea gândirii critice

b ) Dezavantaje:

- Consumul mare de timp

- Necesitatea restructurării didactice

Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev:

- Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă şi nu pe profesor;

- Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe levi să înveţe.

- Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor pe care îi are în grijă;

- Recunoaşterea faptului că, în mare parte, procesul de învăţare nu are loc în sala de clasă şi nici când cadrul didactic este de faţă.

- Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului- ea trebuie împărtăşită şi elevilor;

Profesorii trebuie să încurajeze şi să faciliteze implicarea activă a elevilor în planificarea şi administrarea propriului lor  proces de învăţare prin proiectarea structrată a oportunităţilor de învăţare atât în sala de clasă, cât şi în afara ei.

Bibliografie:

Crenguţa - Lăcrămioara Oprea Strategii didactice interactive, ed. a III-a, EDP, Bucureşti, 2008

 

Revista cu ISSN

Centre universitare universitati adrese…

Centre universitare - universitati - adrese contact   Centrul Universitar Bucureşti  Academia de Studii Economice Strada Piaţa Romană nr. 6, telefon 021.319.19.00 şi 021.319.19.01, fax 021.319.18.99 www.ase.ro    Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza" Aleea Privighetorilor nr. 1A,...

Read more

Comisia metodica a ariei curriculare con…

Comisia metodica a ariei curriculare consiliere si orientare, activitati educative     Afla care sunt documentele necesare pentru comisia metodica a dirigintilor / aria curriculara Consiliere si orientare, activitati educative. COMPONENTA COMISIEI: dirigintii, profesorii psihopedagogi.   Documente...

Read more

Sensul onomatopeelor in creatia lirica b…

SENSUL ONOMATOPEELOR ÎN CREAŢIA LIRICĂ BACOVIANĂ   dr. Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Veacul m-a făcut / Atât de cult, / Încât mă uit / Peste oameni. / Am învăţat atâtea / În timpul...

Read more

Vointa si educarea ei

VOINŢA ŞI EDUCAREA EI   PANAIT ELENA, profesor de limba şi literatura română Şcoala gimnazială „George Ştephănescu”, judeţul Argeş   Voinţa, forţa care învinge imposibilul, cea care te susţine în alegerea si hotărârea faptelor, are...

Read more

Momente din istoria Independentei

MOMENTE DIN ISTORIA INDEPENDENŢEI   prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea   Scopul acestui articol este reactualizarea semnificaţiei naţionale a zilei de 9 mai, care de la intrarea în Uniunea Europeană...

Read more

Studiu privind influenta parintilor asup…

STUDIU PRIVIND INFLUENȚA PĂRINȚILOR ASUPRA COPIILOR ÎN ALEGEREA CARIEREI   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov     Alegerea carierei reprezintă o etapă importantă în viața fiecărui individ, este un proces care...

Read more

Zilele de 24 si 31 decembrie au fost dec…

Zilele de 24 si 31 decembrie au fost declarate libere legale Guvernul Romaniei a aprobat Hotararea pentru stabilirea zilelor de 24 si 31 decembrie 2012 ca zile libere pentru angajatii din...

Read more

Educatia formala

EDUCATIA FORMALA   O definitie a  educatiei formale a fost data de  catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara...

Read more