Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Intuitia in ciclul gimnazial
Marţi, 08 Februarie 2011 00:00

INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL

Andrei Roxana, profesor

Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi

 

Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind numai să concretizeze noţiunile formale. La această vârstă au apărut demonstraţiile şi intuiţia are rolul de a mări încrederea în demonstraţii. Treptat, intuirea se bazează pe reprezentări, pe imagini din ce în ce mai schematice sau pe imagini convenţionale.

 

Etimologic, “intuire” înseamnă “a vedea în” (tuere = a vedea). Înţelesul este că “vederea” nu se opreşte la detalii ce ar putea fi nesemnificative, ci caută aspecte esenţiale. În vorbirea curentă, “intuitiv” are două sensuri:

ü Neabstract, neriguros, plauzibil;

ü Integrativ (opus lui detaliat, analitic).

Aceste sensuri permit includerea în cadrul principiului caracterului intuitiv al învăţământului a

unor identificări ale lui R cu axa reală, a unei funcţii prin graficul său, a unui punct prin coordonatele sale (sau invers). În continuare, sunt prezentate două exemple în care intuiţia verifică sau ajută la conturarea raţionamentului demonstrativ:

1. Formula de calcul prescurtat: (a+b)2 = a2 +2ab+b2 , cu a,b Î R, a fost introdusă prin calcul algebric.

Verificarea ei se poate face intuitiv folosind reprezentarea din figura 1. Aria pătratului de latură a+b se poate determina ca sumă a ariilor pătratului de latură a, pătratului de latură b si a celor două dreptunghiuri, având lungimile laturilor egale cu a si respectiv b.

2. Inegalitatea mediilor: Daca a,b≥0, atunci a+b/2 >/radical ab.

 

Se va demonstra intuitiv plecând de la faptul ca lungimea înălţimii corespunzătoare unui triunghi dreptunghic este media geometrică a lungimilor proiecţiilor catetelor pe ipotenuză. De asemenea, se foloseşte faptul că lungimea înălţimii este cea mai mică distanţă dintre vârful drept şi un punct al ipotenuzei unui triunghi dreptunghic (de exemplu, lungimea înălţimii este mai mica sau egală cu lungimea medianei).

 

Bibliografie:

1. D. Brânzei, Metodica predării matematicii, Editura Paralela 45, Piteşti, 2007.

2. M. Postolache, Metodica predării matematicii în liceu, Editura Fair Partners, Bucuresti, 2008.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 30 Ianuarie 2013 22:44
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Program Scoala Altfel activitati pentru …

ACTIVITATEA NR. 2 CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!   Program Şcoala Altfel -  Activităţi 1.       Grupa de vârstă: tineriiii din clasele IX-XII 2.       Ariile de dezvoltare: fizic, intelectual, caracter, emoţional, social, spiritual 3.      ...

Read more

Capitol II

Capitolul II. Membrii APR -    membri activi -    membri sustinãtori -    membri de onoare -    membri fondatori

Read more

Studiu de specialitate privind parteneri…

STUDIU DE SPECIALITATE PRIVIND PARTENERIATUL FAMILIE ŞCOALĂ ÎN REUŞITA EDUCAŢIEI INCLUZIVE Profesor învăţământ primar Diac Loredana Violeta Şcoala Gimnazială ,,Ion Buteanu„ Buces Educaţia integrată se referă la integrarea...

Read more

Factorii care influenteaza dezvoltarea c…

FACTORII CARE INFLUENŢEAZĂ DEZVOLTAREA COPILULUI Prof. înv. preşc. Tăut Andreea Maria Grădiniţa cu P.P Nr. 13 Rezumat Factorii instituţionali ai educaţiei sunt şcoala, familia, biserica, armata, ş.a. Familia exercită o influenţă...

Read more

Adolescentul educatia si lumea

ADOLESCENTUL, EDUCAȚIA ȘI LUMEA      Apostol Elena-Alina, profesor limba engleză, Șc. Gimnazială Nr.7, Buzău   O perspectivă sociologică asupra formării identității, la vârsta adolescenței. Literatura de specialitate prezintă în mod sugestiv și...

Read more

Studiu stiintific privind stabilizarea s…

Studiu stiintific privind stabilizarea si limpezirea vinurilor cu bentonita

STUDIU ŞTIINŢIFIC PRIVIND STABILIZAREA ŞI LIMPEZIREA VINURILOR CU BENTONITĂ Profesor Ciobanu Ileana Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Craiova, Dolj Rezumat Bentonizarea, ca orice tratament, trebuie să corespundă scopului pentru...

Read more

Familia factor stimulativ al potentialul…

FAMILIA - FACTOR STIMULATIV AL POTENŢIALULUI CREATIV AL COPILULUI   Cojocaru Anişoara, profesor în învăţământul primar Colegiul Naţional ,,Roman – Vodă”, Roman   Rezumat Din experienţa mea de peste treizeci de ani la catedră, pot spune...

Read more

traditional sau modern in predare

TRADIŢIONAL SAU MODERN ÎN PREDARE?     Profesor Mihăeş Violeta Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, jud. Vrancea   Modelul tradiţional de predare nu răspunde noilor tendinţe in didactica modernă, fiind fondat pe „triada învăţare frontală –...

Read more