Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Intuitia in ciclul gimnazial
Marţi, 08 Februarie 2011 00:00

INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL

Andrei Roxana, profesor

Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi

 

Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind numai să concretizeze noţiunile formale. La această vârstă au apărut demonstraţiile şi intuiţia are rolul de a mări încrederea în demonstraţii. Treptat, intuirea se bazează pe reprezentări, pe imagini din ce în ce mai schematice sau pe imagini convenţionale.

 

Etimologic, “intuire” înseamnă “a vedea în” (tuere = a vedea). Înţelesul este că “vederea” nu se opreşte la detalii ce ar putea fi nesemnificative, ci caută aspecte esenţiale. În vorbirea curentă, “intuitiv” are două sensuri:

ü Neabstract, neriguros, plauzibil;

ü Integrativ (opus lui detaliat, analitic).

Aceste sensuri permit includerea în cadrul principiului caracterului intuitiv al învăţământului a

unor identificări ale lui R cu axa reală, a unei funcţii prin graficul său, a unui punct prin coordonatele sale (sau invers). În continuare, sunt prezentate două exemple în care intuiţia verifică sau ajută la conturarea raţionamentului demonstrativ:

1. Formula de calcul prescurtat: (a+b)2 = a2 +2ab+b2 , cu a,b Î R, a fost introdusă prin calcul algebric.

Verificarea ei se poate face intuitiv folosind reprezentarea din figura 1. Aria pătratului de latură a+b se poate determina ca sumă a ariilor pătratului de latură a, pătratului de latură b si a celor două dreptunghiuri, având lungimile laturilor egale cu a si respectiv b.

2. Inegalitatea mediilor: Daca a,b≥0, atunci a+b/2 >/radical ab.

 

Se va demonstra intuitiv plecând de la faptul ca lungimea înălţimii corespunzătoare unui triunghi dreptunghic este media geometrică a lungimilor proiecţiilor catetelor pe ipotenuză. De asemenea, se foloseşte faptul că lungimea înălţimii este cea mai mică distanţă dintre vârful drept şi un punct al ipotenuzei unui triunghi dreptunghic (de exemplu, lungimea înălţimii este mai mica sau egală cu lungimea medianei).

 

Bibliografie:

1. D. Brânzei, Metodica predării matematicii, Editura Paralela 45, Piteşti, 2007.

2. M. Postolache, Metodica predării matematicii în liceu, Editura Fair Partners, Bucuresti, 2008.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 30 Ianuarie 2013 22:44
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

LicArt 2011

Clubul Nouă ne pasă! şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului    organizează a 10-a ediţie a Festivalului Naţional de Arte pentru Liceeni LicArt 2011 -secţiunile poezie, fotografie şi teatru-   Regulament LicArt   La concurs pot participa...

Read more

Chestionar pentru personalul didactic in…

ANEXA Nr. 9   la regulament   CHESTIONAR pentru personalul didactic*)      ___________    *)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.   - model -   In scopul diagnosticarii procesului institutional din scoala dvs., a stabilirii unor...

Read more

Cum descopera parintii talentul copilulu…

Cum descopera parintii talentul copilului?     Sa cresti un copil e o provocare dura dar incitanta. Din nefericire acesti omuleti nu ajung la noi cu manuale de instructiuni. Noile definitii ale talentului...

Read more

Colaborarea scoala familie cheia spre su…

COLABORAREA ŞCOALĂ-FAMILIE - CHEIA SPRE SUCCES Prof. înv. primar: Tica Ionela Georgiana Scoala Gimnaziala ”Iosif Catrinescu” Rezumat: Părinţii trebuie să cunoască, să devină conştienţi de influenţa pe care o exercită...

Read more

Tema pentru acasa

TEMA PENTRU ACASĂ  Profesor Ene Steluţa Şcoala ,,Miron Costin” Galaţi   Tema pentru acasă reprezintă o modalitate de exersare prin activitate individuală a deprinderilor dobândite în timpul lecţiei. Deoarece tema trebuie  să fie percepută...

Read more

Elevi cu tulburari de invatare

ELEVI CU TULBURĂRI DE ÎNVĂŢARE   Învăţător Radu Emilia Rodica Şcoala cu clasele I –VIII Nr. 19 „Avram Iancu” Timişoara              Sintagma „tulburări de învăţare” este cunoscută în literatura de specialitate sub diverse denumiri:...

Read more

Studiul compatibilitatii electromagnetic…

Studiul compatibilitatii electromagnetice in sisteme electrice

STUDIUL COMPATIBILITĂŢII ELECTROMAGNETICE ÎN SISTEME ELECTRICE     Prof. Drd. Ing. LILIANA CÎMPAN, Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei     Rezumat             Activităţile umane, dar în mod special activitatea industrială, dau naştere la numeroase forme de poluare a...

Read more

Calendarul si structura anului scolar 20…

Calendarul si structura anului scolar 2016-2017 A fost publicat în Monitorul Oficial, partea I, nr. 552 din 21 iulie, Ordinul MENCS nr. 4577/2016 privind structura anului şcolar 2016-2017. Noul an...

Read more