Ghid de evaluare a activităţii didactice
I. PLANIFICARE – PROIECTARE
1. Modul de întocmire a planificărilor:
- structura
- esalonarea adecvată a materiei pe întregul an
- concordanţa cu cerinţele programelor
- integrarea în sistemul de lecţii a unor activităţi speciale de sistematizare, de esenţializare a cunoştinţelor şi de evaluare periodică
2. Pregătirea pentru lecţie:
- documentarea ştiinţifică
- selectarea mijloacelor de învăţământ
- claritatea obiectivelor şi racordarea lor la cerinţele programei
- unitatea dintre obiective şi conţinutul lecţiei
- adaptarea obiectivelor la capacităţile de învăţare ale colectivelor de elevi
II. ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA LECŢIEI
1. Parcurgerea ritmică şi integrală a materiei
2. Gradul de evaluare a structurii lecţiei la obiectivele formulate
3. Asigurarea conţinutului ştiinţific; rigurozitatea şi logica raţionamentelor, argumentarea
afirmaţiilor
4. Sistematizarea cunoştinţelor predate şi asigurarea corelaţiilor inter şi intradisciplinare
5. Caracterul practic-aplicativ al noţiunilor transmise
6. Capacitatea de a prezenta accesibil conţinutul
7. Raportul dintre conţinutul prevăzut în programă şi cel realizat la lecţie
8. Fluidizarea secvenţelor de instruire
9. Optimizarea raportului informativ-formativ, instructiv-educativ, teorie-practică, creativ-interpretativ-reproductiv
10. Adaptarea strategiilor didactice la obiective, conţinut şi la posibilităţile de asimilare şi receptare ale elevilor, la ritmul lor de lucru
11. Asigurarea unei densităţi corespunzătoare de conţinut- folosirea eficientă a timpului
12. Preocuparea pentru redactarea conţinutului la tablă şi în caietele elevilor
13. Integrarea mijloacelor de învăţământ în lecţie
14. Gradul de antrenare şi participare a elevilor la lecţie
15. Preocuparea pentru stimularea gândirii, a spiritului creativ şi pentru formarea deprinderilor de activitate intelectuală, independentă
16. Relaţia profesor-elevi, stilul de lucru al profesorului
17. Aprecierea obiectivă a cunoştinţelor elevilor, consonanţa între nota acordată şi nivelul de pregătire a elevului, ritmicitatea notării
18. Stimularea comportamentelor pozitive de învăţare, motivaţia învăţării
19. Selectarea echilibrată a temei date acasă, însoţirea ei de eventuale îndrumări
20. Valorificarea valenţelor educative ale lecţiei
III. EFICIENŢA MUNCII DEPUSE REFLECTATE ÎN NIVELUL DE PREGĂTIRE AL ELEVILOR
1. Însuşirea noţiunilor fundamentale şi a limbajului specific disciplinei, capacitatea de a utiliza concepte şi metode
2. Calitatea raţionamentului deductiv şi inductiv
3. Rezultate obţinute în pregătirea elevilor (cu întregul colectiv, cu elevii dotaţi, examene, concursuri)
IV. ACTIVITATEA METODICO-ŞTIINŢIFICĂ
- în cadrul comisiei metodice
- în cadrul cercului pedagogic
- participare la acţiuni organizate la nivel judeţean
- contribuţii la dezvoltarea bazei didactice
- activitate publicistică
- responsabilităţi la nivel judeţean/local (metodist, îndrumator de practică pedagogică, propunător de subiecte pentru olimpiade, membru în Consiliul consultativ)
- activitate în cadrul unor comisii naţionale
Articole asemanatoare mai vechi:
|