Familia factor stimulativ al potentialului creativ al copilului |
Scris de mihaiela lazar
|
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:56 |
FAMILIA - FACTOR STIMULATIV
AL POTENŢIALULUI CREATIV AL COPILULUI
Cojocaru Anişoara, profesor în învăţământul primar
Colegiul Naţional ,,Roman – Vodă”, Roman
Rezumat
Din experienţa mea de peste treizeci de ani la catedră, pot spune cu certitudine că familia a jucat un rol important în viaţa copilului, mai mult, astăzi ea trebuie să-şi menţină rolul de sprijin, protector şi susţinător al vieţii propriilor copii.
Multe cercetări au evidenţiat existenţa unei corelaţii semnificative între atitudinea familiei faţă de activitatea copilului şi manifestările creative ale acesteia exprimate prin adoptarea a trei tipuri de comportamente: comportament autoritar, de dominare, comportament implicat şi comportament participativ, manifestate cu precădere la vârsta şcolarităţii.
Este şi motivul pentru care, ani de zile am urmărit cu atenţie evoluţia potenţialului creativ al elevilor în diverse situaţii, factorii care stimulează creativitatea dar şi cei inhibatori, pentru a determina acţiunile potrivite dezvoltării personalităţii elevilor.
La intrarea în şcoală, elevul vine cu ,,bagajul” de acasă, din familia care i-a fost model si sprijin. Conduita familială este diversă, se bazează pe principii proprii, de aceea şi manifestările elevilor diferite în faţa aceleiaşi situaţii. De aceea trebuie analizată cu atenţie conduita pe care o adoptă fiecare familie în parte.
Conduita autoritară corelează cu diminuarea manifestărilor creative, autoritarismul părintelui generează supunere, timiditate, împiedicându-l pe copil să se abată de la reguli, să caute ineditul, noutatea, neobişnuitul, originalul.
Comportamentul participativ stimulează, generând în copil încredere, iniţiativă, securitate, stabilitate, curiozitate.
Al treilea tip de comportament- neimplicat- diminuează manifestările creative, creează impresia unei false independenţe, lipsită de emoţionalitatea pozitivă a relaţiei cu părinţii. Acest comportament nu deteriorează echilibrul afectiv al copilului şi nu inhibă potenţialul creativ al acestuia.
Acţiunile părinţilor trebuie îndreptate spre înlăturarea acelor atitudini care blochează manifestările creative, care pot inhiba potenţialul creativ şi dezvoltarea unui climat încurajator, stimulativ, în care copilul să se manifeste creator, să-şi pună în valoare eventualele capacităţi de creaţie.
Ana Stoica-Constantin identifica câteva reguli care conduc la stimularea creativităţii la copil de către părinţi:
Libertatea- care presupune evitarea comportamentului autoritar, a excesului de protecţie prin crearea unei stări de teamă şi insecuritate copilului în condiţiile în care acesta îşi, manifestă curiozitatea.
Valori, nu reguli-transmiterea de reguli morale, a unor principii sănătoase de un. comportament interpersonal şi social pe care copilul le învaţă prin imitaţie nu prin impunerea sub forma de reguli al căror conţinut îi este străin.
Respectul-tratarea copilului cu respect va induce acestuia o stare de valorizare a propriei persoane şi îi va determina să răspundă la fel.
Relaţia afectivă-echilibrul este cea mai indicată măsură în care se creează copilului o stare de dependenţă dar nici lipsa totală a acesteia ,care îi poate crea un dezechilibru emoţional.
Evaluarea - priveşte stabilirea unor criterii comparative cu evoluţia acestuia şi nu cu copiii de aceeaşi vârstă sau cu un prototip de copil ideal. Este ştiut faptul că şi gemenii au niveluri de evoluţie diferită, dar copiii care nu au în comun decât vârsta, nu pot fi comparaţi şi etichetaţi, fapt care poate perturba imaginea de sine, fie prin aprecieri negative, fie pozitive exagerat.
Atitudini - evitarea unor comportamente compromiţătoare ale părinţilor faţă de alte persoane care ar putea aduce atingere demnităţii acestora.
Modele de rol, idol - fiecare copil are nevoie de un model de urmat pe care îl admiră, de aceea părinţii prin rolul lor în viaţa copilului să manifeste creativitate, implicare, flexibilitate.
Joaca - este o necesitate pentru copil şi un mod de a se exprima, când se joacă cu copiii, părinţii să adopte un comportament de copil, nu va impune reguli proprii pe care copiii nu le înţeleg, ci vor negocia regulile.
Jucăriile - cele mai apreciate de copiii creativi sunt acele jucării care le permit folosirea imaginaţiei, care oferă posibilităţi multiple de asamblare sau construcţie.
Evitarea presiunilor sau conformismul; orice copil trăieşte într-un mediu social în care vrea să fie valorizat, să fie apreciat şi să aibă prieteni, însă nu este necesar ca acest lucru să devină un scop în sine, o ţintă pentru copil sau adult.
Recompensele - sunt absolut necesare, întăririle pozitive dezvoltă motivaţia, întăresc imaginea de sine. Trebuie evitate întăririle materiale care pot devia motivaţia intrinsecă a copilului şi folosite întăriri de genul laudei în faţă altor copii, lucrările realizate expuse la vedere, aprecieri în faţă unor adulţi, popularizarea creaţiei într-o revista etc.
Deprinderile creative - constau în realizarea unui lucru obişnuit prin mai multe metode şi încurajarea copilului de către părinţi de a face acest lucru.
Deciziile - de regulă copiii se supun deciziilor luate de părinţi. Este foarte important ca şi copiii să fie încurajaţi să ia decizii pe care să le respecte.
Formele creative ale imaginaţiei şcolarului mic sunt stimulate de joc şi fabulaţie, de povestire şi compunere, de activităţile practice şi muzicale, de contactul cu natura şi de activităţile de munca. În perioada micii şcolarităţi, imaginaţia se afla în plin progres, atât sub raportul conţinutului cât şi al formei. Comparativ cu vârsta preşcolară, ea devine însă mai critică, se apropie mai mult de realitate, copilul însuşi adoptând acum faţă de propria imaginaţie o atitudine mai circumspectă, de autocontrol.
Pe parcursul şcolii primare, şi apoi al gimnaziului, dezvoltarea psihică cunoaşte cel mai intens ritm al său, fiind însoţită de conflicte, tensiuni, dizarmonii, unele funcţii psihice dezvoltându-se exagerat de mult, altele, dimpotrivă, rămânând mult în urmă. Nevoia de originalitate va deveni cu atât de mare cu cât copilul se apropie de preadolescenţă.
În ultimele trei decenii, cercetările de creativitate au căpătat un caracter preponderent experimental şi o amploare fără precedent, exprimată atât în numărul mare de studii, cât şi în varietatea de aspecte abordate; mulţi autori sunt obligaţi să recunoască însă că noţiunea de creativitate este încă insuficient definită. Aceasta situaţie se explică prin complexitatea procesului creativ, cât şi prin diversitatea domeniilor în care se realizează creaţia.
De aceea, menirea noastră ca dascăli este deosebit de importantă, de a aduce la şcoală părinţii, a-i implica în viaţa şcolară, a-i sprijini în munca susţinută de stimulare a creativităţii propriilor copii.
Bibliografie
Rosca, Al. (1981) Creativitatea generala si specifica, Ed. Academiei, Bucureşti
Rosca, Al. (1972) Creativitatea, Ed. Enciclopedică română, Bucureşti
Stoica, A. (1983) Creativitatea elevilor, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti
Stoica – Constantin, A., Caluschi, M. (2005) Evaluarea creativităţii, Ghid practic, Editura Performantica, Iaşi
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:31 |
|
INTEGRAREA COPIILOR CU DEFICIENȚE
ÎN ȘCOALA ROMÂNEASCĂ, REALITATE SAU FICȚIUNE?
Prof. de psihopedagogie specială Martinconi Noemi,
Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă ,,Alexandru Roșca Lugoj”
Societatea este în continuă schimbare, totul evoluează într-un ritm mai... Read more
FORMAREA COMPORTAMENTULUI ECOLOGIC
AL MICILOR ŞCOLARI
Inst. Oprea Gianina Livia
Şcoala Generală ,,Mircea Sântimbreanu”, Brad, jud. Hunedoara
,,Totul a iesit bun din mâinile naturii, pentru a degenera în mâinile omului” scria J.J.... Read more
METODE ALTERNATIVE DE EVALUARE:
PROIECTUL ŞI PORTOFOLIUL
Prof. Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei Timiş
PROIECTUL
Constituie o metodă complexă de evaluare, individuală sau de grup, recomandată profesorilor pentru evaluarea sumativă.... Read more
STILURI ŞI STRATEGII DE INTERVENŢIE
ALE CADRULUI DIDACTIC ÎN SITUAŢII DE CRIZĂ EDUCAŢIONALĂ
Prof. Cristina Lorincz
C.T. Iosif Şilimon, Braşov
Articolul pune problema situaţiilor de criză educaţională şi care ar... Read more
IMPORTANŢA PREDĂRII ISTORIEI LOCALE
Prof. Vasile Cătălina
Liceul Teoretic”Paul Georgescu„ Țăndărei
Plecând de la afirmaţia lui N.Iorga: ”un popor care nu îşi cunoaşte istoria e ca un copil care nu... Read more
EVALUAREA RANDAMENTULUI ŞCOLAR AL ELEVILOR
ÎN CADRUL DISCIPLINEI MATEMATICĂ
Prof. Petruţ Steliana
Grup Şcolar “M. Eminescu” Jimbolia Timiş
1.1. Evaluarea activităţii didactice marchează calitatea operaţionalizării obiectivelor pe un an de... Read more
CARACTERISTICILE INTELECTUALE ALE PREŞCOLARILOR
Educator Stan Luminiţa-Simona
Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi
Intelectul, formaţiune psihică deosebit de complexă, cuprinde procese şi activităţi psihice variate şi dificile precum: gândire, memorie, limbaj, imaginaţie, atenţie... Read more
DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PRIN ACTIVITĂŢILE INTEGRATE
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Predarea integrată a cunoştinţelor este considerată o metoda, o strategie modernă,... Read more
Proiect metodologie mobilitate personal 2013-2014
Vezi proiectul pentru metodologia - cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2013 - 2014.
COPILĂRIA ŞI JOCUL -
CONTRIBUŢIA ŞCOLII LA DEZVOLTAREA PROFILULUI MORAL
AL ELEVULUI
Trifan Luminiţa, profesor învăţământ primar,
Şcoala Gimnazială “Elena Văcărescu”, Bucureşti
Prin materialul de mai jos încerc să … CREATIVITATEA LA ELEVI
Prof. Bota Maria Gabriela
Liceul Teoretic “Ioan Buteanu” Șomcuta Mare
Prin creativitate se înțelege capacitatea sau aptitudinea de a realiza ceva nou, original. Actul creator este însă un proces de…
STUDIUL PRIVIND SELECŢIA, PREGĂTIREA ŞI CONDUCEREA UNEI ECHIPE REPREZENTATIVE DE FOTBAL ÎN ŞCOALA GIMNAZIALĂ
Profesor HATOS VASILE
Şcoala Gimnazială ,,Gheorghe Munteanu,, Poiana Blenchii, Jud. Sălaj
Mişcarea sportivă din ţara noastră… TEMPERAMENT
Temperamentul constituie latura dinamico-energetică a personalităţii. Dinamică, deoarece ne furnizează informaţii cu privire la cât de iute sau lentă, mobila sau rigidă, este conduita individului. Energetică, pentru ca ne arată… EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat:
Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul… METODE ŞI TEHNICI DE EVALUARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR
Prof. înv. primar Doamna Nicoleta-Ionela,
Clasa pregătitoare C Step by step, Şcoala Gimnazială „Diaconu Coresi” Fieni
Prof. înv. Primar Istrate Elena,
Clasa pregătitoare C… ACTIVITĂȚILE EXTRACURRICULARE ȘI IMPACTUL ACESTORA ASUPRA DEZVOLTĂRII PERSONALITĂȚII PREȘCOLARULUI
Prof. RĂȘCHITOR SIMONA
Școala gimnazială C-TIN PANTIRU GRINȚIEȘ, NEAMȚ
Oricât ar fi de importantă educaţia realizată prin procesul de învăţământ, aceasta nu… JUNIMEA ŞI CRITICISMUL JUNIMIST
Prof. Gabriela Ionescu
Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu
Rezumat: Societatea Junimea a fost cea mai importantă grupare ideologică şi culturală din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, având rolul…
|