Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Expresia plastica si terapia ocupationala
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Aprilie 2015 07:52

EXPRESIA PLASTICĂ ŞI TERAPIA OCUPAŢIONALĂ

Mureşan-Chira Gabriel

Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca

Educaţia plastică reprezintă o componentă a cărui deziderat este atins atunci când este vorba şi de educaţia persoanelor cu cerinţe educative speciale ca mijloc de realizare a unui echilibru între pregătirea ştiinţifică, literară, cultură generală, o completare a unui conţinut curricular, o formă esenţială de terapeutică cu implicaţii fundamentale în coordonatele implicate în terapia educaţională complexă şi integrată.

Cuvinte cheie: psihoterapia de expresie plastică, reprogramarea solicitărilor terapeutice, arhitectură cognitivă.

“Educând omul, mâna îl multiplică în spaţiu şi timp”

Henri Focillon

Principala interacţiune care se realizează în cadrul terapiei educaţionale complexe şi integrate, este una de o importanţă majoră care încurajează creşterea nivelului de adaptabilitate a individului la mediu, prin acordarea unei atenţii deosebite relaţiilor interpersonale dar şi autocunoaşterii prin raportarea ambelor relaţii la mediu. Educaţia şi arta încă din cele mai vechi timpuri au realizat o sinergie anume, o relaţie sesizată de pedagogie încă din Antichitate şi, aplicată complex la acea vreme de marile şcoli a gândirii în special greceşti. Cultivarea esteticului, a frumosului, a adevăratelor valori, a construit imaginea unui om creator de frumos, un faur al mijloacelor oferite vizual sau auditiv şi care îşi aduc aportul la dezvoltarea armonioasă a personalităţii umane în formare. Aşadar, fiecare epocă a dorit să aşeze în acord cât mai armonios omul faţă de sine şi faţă de lumea ce-l înconjoară, ca fapt profund de civilizaţie, fapt de cultură, informare- orientare în găsirea potenţialului personal al individului. O evoluţie a acestor lucruri a caracterizat umanitatea, fapt ce nu de puţine ori a fost surprins de pedagogie ca o firavă încercare de a educa prin artă, frumos şi valoare, de a imprima de timpuriu valoare în contrast cu nonvaloarea adică, de a dirija inteligent utilul, frumosul, esteticul, cultivarea unui” simt” al frumosului perceput la nivel individual. Educaţia plastică reprezintă o componentă a cărui deziderat este atins atunci când este vorba şi de educaţia persoanelor cu cerinţe educative speciale ca mijloc de realizare a unui echilibru între pregătirea ştiinţifică, literară, cultură generală, o completare a unui conţinut curricular, o formă esenţială de terapeutică cu implicaţii fundamentale în coordonatele implicate în terapia educaţională complexă şi integrată.

Pentru elevii cu cerinţe educative speciale, emoţia artistică, tensiunea creatoare dinaintea debutului activităţii grafice stimulează ingeniozitatea şi ordonează structurile şi substructurile personalităţii, imprimând arhitecturii cognitive un imbold spre inventivitate. Fie direct sau mai puţin direct, terapia ocupaţională şi psihoterapia de expresie plastică ca formă superioară activităţilor terapeutice, se regăsesc în artterapie, lutterapie sau terapie prin dans, fapt ce indică reprogramarea solicitărilor terapeutice bazate pe stimulare, asociată ocupaţiei şi a motivaţiei pentru desfăşurarea unor astfel de activităţi. Puterea catarhică devine esenţială expresivităţii relaţionale a artei plastice, emoţiile estetice alături de cele cognitive şi morale contribuind la restaurarea, ameliorarea echilibrului psihic a persoanei. Planul artistic exersat de elevii cu cerinţe educative speciale nu caută în mod expres să atingă apogeul esteticului ci, mai degrabă încurajează exprimările libere ale realizatorului prin proiecţia desenului, a stărilor sufleteşti, sau a redării unei secţiuni, imagini, simbol, stimul sau reprezentare. Terapia ocupaţională prin activităţile specifice propuse educaţiei speciale încurajează adaptarea şi integrarea elevilor cu cerinţe educative speciale, procesele de exprimare grafică a acestora la un nivel corespunzător capacităţilor şi potenţialităţilor fiecăruia dintre ei.

Activitatea educativă cu puternic accent plastic, desenul la liberă alegere sau după o temă dată, reprezintă o formă de comunicare non- verbală, o comunicare a stărilor intime sufleteşti dincolo de verbalul care uneori nu poate fi dat în vileag. Asociarea unor elemente de postură corporală, atitudine faţă de o activitate sau alta, faţă de un tip de terapie, sau faţă de culoare, stimul oferit pentru reprezentare, sunt alte aspecte particulare sesizate pe parcursul desfăşurării terapiilor ocupaţionale prin expresie grafică. Planificarea potenţială în vederea realizării unui astfel de proces stimulează arhitectura cognitivă a elevilor cu cerinţe educative speciale, fiind vorba de un tandem al înţelegerii vizual- mentalului prin prelungirea actului gândirii şi activarea mecanismului de redare grafică prin coordonare oculo- motorie şi motricitate fină, prin intermediul mâinilor, individul intrând în contact cu rigorismul gândirii. Are loc o altfel de cunoaştere a lumii, una plastică şi cognitiv- afectivă, o reprezentare elegantă a existenţei omului. În acest sens, propunerile viitoarei cercetări se concentrează pe analiza produselor activităţii elevului cu cerinţe educative speciale prin limbajul grafic relevat prin lucrările realizate.

Bibliografie:

1. Birţ, M.A., Psihiatrie. Prolegomene clinice, Editura Dacia, Cluj- Napoca, 2001

2. Doru,V. P., Raluca, M., Terapie ocupaţională pentru persoanele cu deficienţe, Editura Muntenia, Constanţa, 2005

3. Nicolae, Jurcău, ( coord)., Pedagogie, Editura U.T. Press, Cluj- Napoca, 2001

Webografie:

1. http://www.unideusto.org/tuningeu


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Metoda looking through the key hole

Metoda looking through the key hole

METODA ”LOOKING THROUGH THE KEY- HOLE” Profesor: Enache Beatrice- Ionela Școala Gimnazială „Al. Piru”, com. Mărgineni, jud. Bacău Învățarea limbii engleze presupune parcurgerea și însușirea a numeroase teme legate de gramatică,...

Read more

Planificare model pentru religie invatam…

Planificare model pentru religie invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata materiale...

Read more

CLIL LESSON PLAN Proiect de activitate d…

CLIL LESSON PLAN   Date: 25th March 2011 Teacher: Ofelia Subject: Chemistry Topic: The Periodic Table Type of lesson: consolidation and revision Grade: 7th (age level: 12- 13) Aims:   Revising and consolidating the name and the symbol...

Read more

Tipuri de comunicare

TIPURI DE COMUNICARE                                                                           Învăţător Oniciuc Eugen                                                                         Şcoala cu clasele I-VIII Octav Băncilă, Corni, Botoşani               Orice gest, orice privire a unei persoane comunică ceva. În demersul didactic desfăşurat la clasă...

Read more

Educatia incluziva

 EDUCAŢIA INCLUZIVĂ   Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi        Motto: "Toţi trăim sub acelaşi cer dar nu toţi avem acelaşi orizont."                                                                                              Konrad Adenauer        Excluderea copiilor, tinerilor şi adulţilor de...

Read more

Experienta la Montpallier

EXPERIENŢĂ LA MONTPELLIER     Prof. Burghiu Marta Cristiana, Şcoala gimnazială nr. 12, Galaţi       Cursul de formare continuă pentru profesorii de limba franceză, care a avut loc la Montpellier, în Franţa, anul trecut, în...

Read more

Program Scoala Altfel activitati pentru …

ACTIVITATEA NR. 2     CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!   Program Şcoala Altfel -  Activităţi    1.       Grupa de vârstă: copiii din clasele primare 2.       Ariile de dezvoltare: afectivă, socială, fizică, intelectuală, spirituală şi...

Read more

Nicaieri nu-i ca acasa

NICĂIERI NU-I CA ACASĂ Fabian Iren Boglarka, profesor, membru în echipa de proiect, Liceul Teoretic ,,Arany Janos” Salonta Comunitatea orașului nostru, Salonta, și-a exprimat dorința popularizării posibilităților de...

Read more