Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia ecologica – premisa vietii pe pamant
Miercuri, 08 Septembrie 2010 11:32

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – PREMISA VIEŢII PE PAMÂNT

 

Prof. Magaz Georgeta

Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia, jud. Constanţa

 

 

Motto: ,,Natura poate să-ţi slujească de carte, de profesor, de povăţuitor. Ea te cheamă, ea îţi procură, cu mici mijloace, tot ceea ce vei avea nevoie mai târziu. Nu închide această mare carte plină de învăţături înţelepte, nu o neglija …’’ Ion Simionescu  

 

O definiţie a poluării poate fi următoarea: modificarea componentelor naturale prin prezenţa unor componente străine, numite poluanţi, ca urmare a activităţii omului, şi care provoacă prin natura lor, prin concentraţia în care se găsesc şi prin timpul cât acţionează, efecte nocive asupra sănătăţii, creează disconfort sau împiedică folosirea unor componente ale mediului esenţiale vieţii.

Problemele de protecţie a mediului sunt deosebit de complexe şi vizează toate sectoarele de activitate: economice, sociale şi politice. Şcoala trebuie să ofere gradat, în acord cu particularităţile de vârstă, cunoştinţe ştiinţifice care motivează conduitele şi normele eco-civice, să creeze şi să organizeze  activităţi privind protejarea mediului.

La baza ecologiei stau informaţii din mai multe domenii ştiinţifice: biologie, fizică, chimie, geografie, matematică etc. Prin studiul ecologiei elevii înţeleg interconexiunile dintre informaţii furnizate din mai multe domenii. Consider că fiecare disciplină ar trebui să trateze  problematica mediului înconjurător, şi împreună să formăm acea gândire şi comportament ecologic atât la elevi cât şi la adulţi, prin care să salvăm planeta de la distrugere. Scopul principal este acela de a păstra planeta pentru viitoarele generaţii

Câteva modalităţi şi mijloace de includere a  problemelor de mediu în cadrul diferitelor arii curriculare ar pute fi următoarele:

La chimie, deoarece materia primă este de origine organică, elevii pot conştientiza necesitatea  trierii deşeurilor. La biologie, se poate evidenţia rolul pădurii în cadrul biosferei, cunoaşterea ritmului de creştere a unui copac la cantitatea de hârtie pe care o produce, vârsta la care se pot tăia copacii şi importanţa reciclării hârtiei în conservarea naturii şi a resursei noastre de aer curat, se pot discuta conexiunile sol - floră- faună.  La geografie se poate  studia influenţa defrişărilor asupra mediului şi răspândirea pe glob a zonelor împădurite raportate la industria de producere a hârtiei.  La fizică, se poate studia modalitatea de economisire a energiei în cazul tăierii copacilor, a reciclării hârtiei şi a altor surse de producere a hârtiei, dar şi folosirea  altor surse de energie.  La desen şi Tic, se pot realiza desene, postere, vitralii, afişe, prezentări multimedia cu temă ecologică. La tehnologie, elevii, pot demonstra că hârtia, pet-urile şi alte materiale aparent nefolositoare pot deveni, prin fantezie, dibăcie şi creaţie mici obiecte utile şi decorative cu care se poate înfrumuseţa şi înveseli mediul ambiant. În cadrul orelor de consiliere, ceea ce reflectă ca educaţie ecologică este o educaţie a idealurilor şi a sentimentelor de respect faţă de natură, înţelegând interdependenţa dintre calitatea mediului şi calitatea vieţii.

Abordarea interdisciplinară a problemelor de mediu se regăseşte şi în programa de discipline opţionale din cadrul curriculumului la decizia şcolii unde teme ample pot fi tratate în cadrul transdisciplinar.

Şcoala trebuie să formeze deprinderi, comportamente şi convingeri pentru apărarea, conservarea şi dezvoltarea mediului înconjurător, poate determina implicarea cadrelor didactice, a elevilor, a părinţilor şi a comunităţii locale în promovarea practicilor ecologice.

În concluzie, mediul înconjurător descrie cel mai bine gradul de civilizaţie al societăţii în care trăim. Prin urmare, a face un bine naturii, înseamnă a face un bine societăţii şi indivizilor ei. Să trăim în armonie cu natura - e oare aşa de greu de realizat? Sticla, hârtia, plasticul se pot recicla cu succes, s-a inventat maşina de spălat fără detergenţi, călătoriile cu bicicleta sunt mai sănătoase decât cele cu automobilul iar folosirea transportului în comun reduce poluarea în oraş.

 

Ultima actualizare în Duminică, 12 Septembrie 2010 09:45
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Clasicul Creanga in activitatile scolare…

CLASICUL CREANGĂ ÎN ACTIVITĂŢILE ŞCOLARE ŞI EXTRAŞCOLARE                                                                                                                               Prof. înv. primar  Grecu Niculina Şcoala primară nr. 3, Covrigi, comuna Văgiuleşti, jud. Gorj   Poveştile lui Creangă au încântat şi încântă generaţii întregi de copii....

Read more

Educatia Globala abordarea pedagogica si…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -     3.      ABORDAREA PEDAGOGICĂ ŞI METODE  Strategiile pedagogice frecvente utilizate în predarea educaţiei globale se disting prin: ·        centrarea pe elev – nu numai în ceea ce priveşte metodele,...

Read more

Turismul Romaniei pe regiuni de dezvolta…

Turismul Romaniei pe regiuni de dezvoltare

TURISMUL ROMÂNIEI PE REGIUNI DE DEZVOLTARE   Prof. Bozgan Adriana Col. Tehnic “Regele Ferdinand I”, Timişoara   Necesitatea elaborării strategiei de ecoturism Ariile naturale deţin atuuri importante pentru dezvoltarea activităţilor recreative, activităţi ce pot aduce venituri...

Read more

Metodologia de organizare a Programului …

Programul "Scoala dupa scoala", denumit Programul SDS, este un program complementar programului scolar obligatoriu, care ofera oportunitati de invatare formala si nonformală pentru consolidarea competentelor, invatare remediala si accelerare a...

Read more

Intuitia in ciclul gimnazial

Intuitia in ciclul gimnazial

INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL Andrei Roxana, profesor Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi   Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind...

Read more

Managementul conduitei profesorilor pers…

Managementul conduitei profesorilor – perspectiva valorilor, motivațiilor și practicilor acțional – formative Prof. înv. primar Elena Jirovieanu Școala Gimnazială nr. 124 “Succesele sau eșecurile oamenilor depind de capacitatea lor de a-și...

Read more

Sarbatoarea de Ignat in satul romanesc

SĂRBĂTOAREA DE IGNAT ÎN SATUL ROMÂNESC dr. Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Colo jos, colo mai jos / Oi linoi, linoi, lar Doamne / Ce turme de oi s-o scos / Pa Rătutu...

Read more

Portofoliul responsabilului cu formarea …

Portofoliul responsabilului cu formarea continuă (RFC) din unităţile şcolare     Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic  cu modificările şi completările ulterioare, Legea învăţământului nr. 84/1995, O.M. nr. 5720/2009 privind Metodologia formării continue...

Read more