Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia ecologica – premisa vietii pe pamant
Miercuri, 08 Septembrie 2010 11:32

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – PREMISA VIEŢII PE PAMÂNT

 

Prof. Magaz Georgeta

Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia, jud. Constanţa

 

 

Motto: ,,Natura poate să-ţi slujească de carte, de profesor, de povăţuitor. Ea te cheamă, ea îţi procură, cu mici mijloace, tot ceea ce vei avea nevoie mai târziu. Nu închide această mare carte plină de învăţături înţelepte, nu o neglija …’’ Ion Simionescu  

 

O definiţie a poluării poate fi următoarea: modificarea componentelor naturale prin prezenţa unor componente străine, numite poluanţi, ca urmare a activităţii omului, şi care provoacă prin natura lor, prin concentraţia în care se găsesc şi prin timpul cât acţionează, efecte nocive asupra sănătăţii, creează disconfort sau împiedică folosirea unor componente ale mediului esenţiale vieţii.

Problemele de protecţie a mediului sunt deosebit de complexe şi vizează toate sectoarele de activitate: economice, sociale şi politice. Şcoala trebuie să ofere gradat, în acord cu particularităţile de vârstă, cunoştinţe ştiinţifice care motivează conduitele şi normele eco-civice, să creeze şi să organizeze  activităţi privind protejarea mediului.

La baza ecologiei stau informaţii din mai multe domenii ştiinţifice: biologie, fizică, chimie, geografie, matematică etc. Prin studiul ecologiei elevii înţeleg interconexiunile dintre informaţii furnizate din mai multe domenii. Consider că fiecare disciplină ar trebui să trateze  problematica mediului înconjurător, şi împreună să formăm acea gândire şi comportament ecologic atât la elevi cât şi la adulţi, prin care să salvăm planeta de la distrugere. Scopul principal este acela de a păstra planeta pentru viitoarele generaţii

Câteva modalităţi şi mijloace de includere a  problemelor de mediu în cadrul diferitelor arii curriculare ar pute fi următoarele:

La chimie, deoarece materia primă este de origine organică, elevii pot conştientiza necesitatea  trierii deşeurilor. La biologie, se poate evidenţia rolul pădurii în cadrul biosferei, cunoaşterea ritmului de creştere a unui copac la cantitatea de hârtie pe care o produce, vârsta la care se pot tăia copacii şi importanţa reciclării hârtiei în conservarea naturii şi a resursei noastre de aer curat, se pot discuta conexiunile sol - floră- faună.  La geografie se poate  studia influenţa defrişărilor asupra mediului şi răspândirea pe glob a zonelor împădurite raportate la industria de producere a hârtiei.  La fizică, se poate studia modalitatea de economisire a energiei în cazul tăierii copacilor, a reciclării hârtiei şi a altor surse de producere a hârtiei, dar şi folosirea  altor surse de energie.  La desen şi Tic, se pot realiza desene, postere, vitralii, afişe, prezentări multimedia cu temă ecologică. La tehnologie, elevii, pot demonstra că hârtia, pet-urile şi alte materiale aparent nefolositoare pot deveni, prin fantezie, dibăcie şi creaţie mici obiecte utile şi decorative cu care se poate înfrumuseţa şi înveseli mediul ambiant. În cadrul orelor de consiliere, ceea ce reflectă ca educaţie ecologică este o educaţie a idealurilor şi a sentimentelor de respect faţă de natură, înţelegând interdependenţa dintre calitatea mediului şi calitatea vieţii.

Abordarea interdisciplinară a problemelor de mediu se regăseşte şi în programa de discipline opţionale din cadrul curriculumului la decizia şcolii unde teme ample pot fi tratate în cadrul transdisciplinar.

Şcoala trebuie să formeze deprinderi, comportamente şi convingeri pentru apărarea, conservarea şi dezvoltarea mediului înconjurător, poate determina implicarea cadrelor didactice, a elevilor, a părinţilor şi a comunităţii locale în promovarea practicilor ecologice.

În concluzie, mediul înconjurător descrie cel mai bine gradul de civilizaţie al societăţii în care trăim. Prin urmare, a face un bine naturii, înseamnă a face un bine societăţii şi indivizilor ei. Să trăim în armonie cu natura - e oare aşa de greu de realizat? Sticla, hârtia, plasticul se pot recicla cu succes, s-a inventat maşina de spălat fără detergenţi, călătoriile cu bicicleta sunt mai sănătoase decât cele cu automobilul iar folosirea transportului în comun reduce poluarea în oraş.

 

Ultima actualizare în Duminică, 12 Septembrie 2010 09:45
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Programa bacalaureat 2011

Programa bacalaureat 2011   Programa bacalaureat 2011 Programele pentru disciplinele examenului de bacalaureat 2011 (anexa 2 la Ordinul 4800/2010): romana, matematica, biologie, chimie, fizica, geografie, economie, filozofie, informatica, psihologie, logica si sociologie.   - Programa...

Read more

Muzicalitatea sonetelor lui Vasile Voicu…

MUZICALITATEA SONETELOR LUI VASILE VOICULESCU Prof. Simona Crainic Liceul de Arte Plastice, Timişoara   O analiză a modalităţii în care se realizează muzicalitatea sonetelor lui V.Voiculescu în ciuda rigorilor impuse de forma fixă de...

Read more

Educarea copilului in familie si implica…

EDUCAREA COPILULUI ÎN FAMILIE ŞI IMPLICAŢII LA NIVELUL ŞCOLII Prof. înv. primar Postelnicu Alina Şcoala Gimnazială „Gheorghe Diboş”, Comuna Măneşti Rezumat: Acest articol îşi propune să evidenţieze importanţa...

Read more

Familia refugiu inchisoare sau scoala a …

FAMILIA: REFUGIU, ÎNCHISOARE SAU ŞCOALA A IUBIRII?   Profesor Şulic Adrian Şcoala cu clasele I –VIII, Nr. 1, Dorohoi, Botoşani      ,,Sentimentele de stimă pot apărea doar într-o atmosferă unde diferenţele între indivizi sunt apreciate,...

Read more

Fisa de inregistrare a actelor de violen…

Fisa de inregistrare a actelor de violenta   Vezi fisa de inregistrare a actelor de violenta, elaborata de Institutul de Stiinte ale Educatiei, in cadrul Programului “Tinerii impotriva violentei”.  

Read more

Poezii

POEZII Bordianu Cristina Elena Profesor pentru învãţãmânt preşcolar Grãdiniţa cu P.P. “Norocel” Negreşti, jud. Vaslui (creaţii proprii) ...

Read more

Temele de acasa piedica sau sprijin in a…

TEMELE DE ACASĂ – PIEDICĂ SAU SPRIJIN ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Prof. ȋnv. primar Andrei Alexandra, Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni Rezumat: Pornind de la...

Read more

Rolul noilor tehnologii informationale a…

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE   Prof. Răzvan Diaconu-Popovici   Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori de dezvoltare socială...

Read more