Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea abilitatilor practice
Scris de administrator   
Sâmbătă, 08 Decembrie 2018 00:00

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE

Prof. Cosma Camelia Veronica,

Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj

Abstract: Developing students practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to develop their originality. In this way, pupils produce products manually, contributing to the interaction of different disciplines.

Key words: practical skills, originality, handmade products, interdisciplinarity

Prezentare generală

Abilităție practice încep să se dezvolte încă din familie când părinții îi pun pe copii să desfășoare anumite activități casnice cum ar fi: fetițele o ajută pe mama la prepararea prăjiturilor, iar băieții meșteresc împreună cu tații lor la realizarea unor obiecte folositoare sau chiar la repararea acestora. Apoi copiii încep să se familiarizeze cu anumite forme de activitate atât la grădiniță cât și la școală, astfel că are loc formarea unor deprinderi elementare de muncă. Aceste deprinderi stimulează dezvoltarea gândirii, a atenției dar și curiozitatea de a realiza un obiect. Jocurile și activitățile practice contribuie la dezvoltarea creativității, a imaginației, a spiritului de observație dar mai ales a gustului estetic. În acest context un rol important îl au materialele folosite pentru realizarea unr obiecte, cum ar fi: hârtia, sfoara, cartonul, materialul lemnos, dopurile de plută, ață de diferite culori, plasticul, metalul, sticla, sârma de grosimi diferite, materiale textile, argila. Cu cât elevii folosesc materiale cât mai diverse iar posibilitățile de îmbinare și de combinare sunt multiple cu atât mai mult se stimulează gândirea creativă dar și dorința de a se implica în muncă. Astfel, ei își însușesc unele noțiuni elementare despre diferite materiale de lucru, despre instrumentele și uneltele de lucru dar mai ales despre modul de lucru și întrebuințarea lor. De asemenea, în asemenea activități elevii trebuie să respecte anumite reguli de muncă, de protecție dar și de securitate pentru a-și proteja sănătatea. Ca urmare, abilitățile practice se dezvoltă pe tot parcursul anilor de studiu, contribuind la consolidarea priceperilor și deprinderilor de muncă. Astfel, practica a demonstrat că o acțiune care nu-l interesează pe elev nu poate fi însușită și ca atare scade și interesul acestuia pentru o astfel de activitate. Este necesară cunoașterea teoretică a modului de realizare a unui obiect dar și respectarea etapelor de lucru, care duc la dezvoltarea următoarelor categorii de abilități, și anume:

-priceperi și deprinderi practice legate de organizarea muncii: asigurarea ordinii la locul de muncă, aranjarea în ordine a materialelor, a uneltelor necesare, respectarea timpului.

-priceperi și deprinderi practice legate de prelucrarea diferitelor materiale de lucru: îndoirea, împăturirea, tăierea, decuparea, lipirea, la lucrările de hârtie, modelarea argilei, executarea punctului traditional românesc –cruciulița, răsucirea sârmei.

-priceperi și deprinderi practice legate de mânuirea corectă a diferitelor instrumente și unelte de lucru: mânuirea acului și folosirea corectă a degetarului, mânuirea foarfecelui și a pensulei la lucrările din hârtie.

Abilitățile practice pot fi utilizate și în cadrul altor ore cum sunt cele de: biologie, educație plastică, chimie, geografie realizându-se astfel, o interdisciplinaritate care contribuie la consolidarea cunoștințelor teoretice.

Concluzie

Ca urmare, abilitățile practice sunt cele care-l inițiază pe elev în a-și descoperi dorința de a lucra cu un anumit tip de material, de a combina creativ diverse materiale pentru realizarea unui produs original și de ce nu, de a-l face să-și dorească să practice o anumită meserie, deoarece așa cum afirma actorul Mircea Albulescu :”Arta nu se poate învață, meseria da ! ”

Bibliografie

1.Diaconu Mihai, ”Îndrumător pentru lecțiile de abilități practice, editura Petrion.

2.Stan Lucian, Stan Ileana, Dorobanțu Gabriela, Ghiță Ecaterina ”Abilități practice-Ghid metodologic pentru proiectarea și desfășurarea activităților”, editura Aramis, 2007.

3.Stan Lucian, Stan Ileana, Dumitru Isabela ”Abilități practice și educație tehnologică”, editura Aramis, 2007.

4.Programa școlară pentru educație tehnologică și abilități practice, București, 2017.


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Ce rol au cartile in viata omului

CE ROL AU CARTILE IN VIATA OMULUI?                                                    Prof. Marin Georgiana Cocuta                                                           G.P.N Nr. 1 “Pinochio” Buzau   Cuvinte cheie: carte, viata, om, arta, necesar.   REZUMAT   “Ce rol au cartile in viata omului?”   Cartea este in...

Read more

Calendarul Activitatilor Educative Regio…

Calendarul Activitatilor Educative Regionale si Interjudetene 2013   Vezi Calendarul Activitatilor Educative Regionale si Interjudetene – anul 2013, fara finantare MEN.  

Read more

lecturi limba si literatura romana pentr…

LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A IX-A Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a IX-a:Lucian Blaga - VersuriM. Cărtărescu - Poeme de amor, Poveste adevăratăI. L. Caragiale -...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

4.     Amfetamine   Amfetaminele: aceste substanţe simpatomimetice sunt derivaţi ai adrenalinei (epinefrinei) la care predomină efectele excitatoare centrale. De aceea sunt numite şi "amine de trezire" sau "amine tonifiante".   Preparate înregistrate de...

Read more

Studiu privind impactul divortului asupr…

STUDIU PRIVIND IMPACTUL DIVORTULUI ASUPRA COPIILOR   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Divorțul își pune amprenta asupra copilului de orice vârstă, consecințele materializându-se la nivel emoțional, comportamental, intelectual și...

Read more

C est quoi le traducteur

C’EST QUOI, LE TRADUCTEUR?                                                                                                              Prof. Pîrlog Daniela, Şcoala Gimnazială Băleni, Galaţi   On se propose, par cet article, d’expliquer aux étudiants de la langue française les tâches du traducteur et ce qu’il...

Read more

Aplicatii ale nanotehnologiilor

Aplicatii ale nanotehnologiilor

III. APLICAŢII ALE NANOTEHNOLOGIILOR III.1. Materiale textile Nanotehnologia poate fi utilizată pentru a crea materiale textile cu performanţe superioare, fără a le compromite calităţile acestora referitoare la aspect, calitate...

Read more

Activitatea diferentiata reteta succesul…

ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ  REŢETA SUCCESULUI ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE    Înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Câmpeni   Preocuparea majoră a fiecărui dascăl trebuie să fie cunoaşterea reală a personalităţii elevilor cu care lucrează, ceea ce îl ajută în...

Read more