Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea abilitatilor practice
Scris de administrator   
Sâmbătă, 08 Decembrie 2018 00:00

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE

Prof. Cosma Camelia Veronica,

Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj

Abstract: Developing students practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to develop their originality. In this way, pupils produce products manually, contributing to the interaction of different disciplines.

Key words: practical skills, originality, handmade products, interdisciplinarity

Prezentare generală

Abilităție practice încep să se dezvolte încă din familie când părinții îi pun pe copii să desfășoare anumite activități casnice cum ar fi: fetițele o ajută pe mama la prepararea prăjiturilor, iar băieții meșteresc împreună cu tații lor la realizarea unor obiecte folositoare sau chiar la repararea acestora. Apoi copiii încep să se familiarizeze cu anumite forme de activitate atât la grădiniță cât și la școală, astfel că are loc formarea unor deprinderi elementare de muncă. Aceste deprinderi stimulează dezvoltarea gândirii, a atenției dar și curiozitatea de a realiza un obiect. Jocurile și activitățile practice contribuie la dezvoltarea creativității, a imaginației, a spiritului de observație dar mai ales a gustului estetic. În acest context un rol important îl au materialele folosite pentru realizarea unr obiecte, cum ar fi: hârtia, sfoara, cartonul, materialul lemnos, dopurile de plută, ață de diferite culori, plasticul, metalul, sticla, sârma de grosimi diferite, materiale textile, argila. Cu cât elevii folosesc materiale cât mai diverse iar posibilitățile de îmbinare și de combinare sunt multiple cu atât mai mult se stimulează gândirea creativă dar și dorința de a se implica în muncă. Astfel, ei își însușesc unele noțiuni elementare despre diferite materiale de lucru, despre instrumentele și uneltele de lucru dar mai ales despre modul de lucru și întrebuințarea lor. De asemenea, în asemenea activități elevii trebuie să respecte anumite reguli de muncă, de protecție dar și de securitate pentru a-și proteja sănătatea. Ca urmare, abilitățile practice se dezvoltă pe tot parcursul anilor de studiu, contribuind la consolidarea priceperilor și deprinderilor de muncă. Astfel, practica a demonstrat că o acțiune care nu-l interesează pe elev nu poate fi însușită și ca atare scade și interesul acestuia pentru o astfel de activitate. Este necesară cunoașterea teoretică a modului de realizare a unui obiect dar și respectarea etapelor de lucru, care duc la dezvoltarea următoarelor categorii de abilități, și anume:

-priceperi și deprinderi practice legate de organizarea muncii: asigurarea ordinii la locul de muncă, aranjarea în ordine a materialelor, a uneltelor necesare, respectarea timpului.

-priceperi și deprinderi practice legate de prelucrarea diferitelor materiale de lucru: îndoirea, împăturirea, tăierea, decuparea, lipirea, la lucrările de hârtie, modelarea argilei, executarea punctului traditional românesc –cruciulița, răsucirea sârmei.

-priceperi și deprinderi practice legate de mânuirea corectă a diferitelor instrumente și unelte de lucru: mânuirea acului și folosirea corectă a degetarului, mânuirea foarfecelui și a pensulei la lucrările din hârtie.

Abilitățile practice pot fi utilizate și în cadrul altor ore cum sunt cele de: biologie, educație plastică, chimie, geografie realizându-se astfel, o interdisciplinaritate care contribuie la consolidarea cunoștințelor teoretice.

Concluzie

Ca urmare, abilitățile practice sunt cele care-l inițiază pe elev în a-și descoperi dorința de a lucra cu un anumit tip de material, de a combina creativ diverse materiale pentru realizarea unui produs original și de ce nu, de a-l face să-și dorească să practice o anumită meserie, deoarece așa cum afirma actorul Mircea Albulescu :”Arta nu se poate învață, meseria da ! ”

Bibliografie

1.Diaconu Mihai, ”Îndrumător pentru lecțiile de abilități practice, editura Petrion.

2.Stan Lucian, Stan Ileana, Dorobanțu Gabriela, Ghiță Ecaterina ”Abilități practice-Ghid metodologic pentru proiectarea și desfășurarea activităților”, editura Aramis, 2007.

3.Stan Lucian, Stan Ileana, Dumitru Isabela ”Abilități practice și educație tehnologică”, editura Aramis, 2007.

4.Programa școlară pentru educație tehnologică și abilități practice, București, 2017.


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Mostre de unitati SF intercurriculare

PARTEA VI Mostre de unităţi SF intercurriculare   Fiecare partener a proiectat o unitate SF inter-curriculară (cross-curriculară), descriind o serie de lecţii interconectate care utilizează unul sau mai multe texte SF cu scopul...

Read more

Tratarea diferentiată a elevilor in cadr…

TRATAREA DIFERENŢIATĂ A ELEVILOR ÎN CADRUL LECȚIILOR LA CICLUL PRIMAR   Prof. înv. primar Olariu Marineta Școala Gimnazială "Prof. Gheorghe Dumitreasa", Girov   Rezumat: Învăţământul diferenţiat vizează adaptarea activităţii de învăţare îndeosebi sub raportul conţinutului,...

Read more

Metodologia predarii disciplinei religie…

Metodologia predarii disciplinei religie in invatamantul preuniversitar Vezi Ordinul M.E.C.S. nr. 5232/14.09.2015 privind aprobarea Metodologiei de organizare a predarii disciplinei Religie in invatamantul preuniversitar.

Read more

Calendar pentru examenul de Bacalaureat …

Calendar pentru examenul de Bacalaureat 2014 Iata calendarul pentru examentul de Bacalaureat 2014, sesiunea iunie-iulie 2014.  

Read more

Importanta unei teme de calitate pentru …

Importanta unei teme de calitate pentru un blog de succes

Importanta unei teme de calitate pentru un blog de succes Probabil cea mai importanta parte a unui blog WordPress, tema guverneaza tot ceea ce tine de blogul respectiv, incepand de la...

Read more

Metodologia de aplicare a prevederilor p…

ANEXA Nr. 1   la regulament   METODOLOGIE de aplicare a prevederilor privind inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar   Inspectorii vor tine cont in activitatea de inspectie ca, desi vor fi...

Read more

The european intercultural communication

THE EUROPEAN INTERCULTURAL COMMUNICATION Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin               Abstract             Objectives of the new European agenda for culture are defined around three main aspects: cultural diversity and intercultural dialogue; stimulation...

Read more

Studiu psihologic privind pregatirea ele…

STUDIU PSIHOLOGIC PRIVIND PREGĂTIREA ELEVILOR Profesor învăţământ primar Postolică Steluţa, Şcoala Gimnazială Nr. 2 Piatra - Neamţ   Încă de la apariţia şi...

Read more