Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


De ce si cum sa cultivam gustul pentru citit la copii si adolescenti
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Octombrie 2014 12:53

DE CE ȘI CUM SĂ CULTIVĂM GUSTUL PENTRU CITIT

LA COPII ȘI ADOLESCENȚI?

 

Soroiu Crina, profesor învățământ primar,

Școala Gimnazială George Călinescu, Iași

 

Articolul își propune să supună atenției un aspect de o deosebită importanță în prezent și anume cititul cărților de către copii și adolescenți. Acesta devine un imperativ în contextul în care se observă sporirea interesului, de la vârste din ce în ce mai mici, pentru informația prezentată în format digital. Preocuparea adulților, părinți și cadre didactice deopotrivă, se impune a fi în primul rând aceea de a direcționa toate eforturile spre cultivarea și menținerea interesului viu pentru lectură.

Cuvinte cheie: citit, carte, educație, formare intelectuală, personalitate, adevăr

 

This article aims to describe an issue with a particular importance in present, that is reading books to children and adolescents. It is an imperative in the context of increasing interest observed from the age of increasingly small, for the information presented in digital format. The most important concern of adults, parents and teachers alike, it must be that of directing all efforts towards cultivating and maintaining a strong desire for reading. Therefore, the role of the family, first through the fundaments of reading interest, that it creates and than the role of educational institutions, that support and continue maintaining and developing this interest carries a great signifiance.

Approaching the subject from the need to cultivate a taste for reading to children, it is necessary to specify the main benefits that the universe of books gives us. Reading comes to crown the development of personality of child or adolescent in a way that few other activities can accomplish. As we delight hearing music, painting delights sight, feeling the whole world delights our books, giving us the necessary resources reporting to ourselves.

 

Trebuie menționat faptul că un astfel de obiectiv ambițios este și dificil de realizat în condițiile în care informația prezentată pe internet este mult mai ușor de accesat și prezentată într-o formă mai puțin abstractă, îmbogățită cu imagini și culori, diverse. De aceea rolul familiei, în primul rând, prin fundamentele interesului de a citi, pe care le creează și apoi rolul instituțiilor de învățământ, care sprijină și continuă, menține și dezvoltă acest interes la copii și adolescenți, comportă o semnificație majoră. Școala și familia trebuie să inoculeze copilului ideea că spiritul care gustă din ospățul delicios al studiului va sta departe de falsa știință, acele imagini vaporoase și absurde.

Înainte de a se integra în mediul școlar, copilul vede în familie modelul cititorului pasionat, interesat profund de universul dezvăluit de cărți și îmbogățit de cunoștințele desprinse din acestea. Acest model poate fi tata, mama, un frate sau o soră, un unchi sau un bunic. Lumina cărților are influențe atât la nivel intelectual, cât și sub aspect moral sau psiho-social. Fiecare carte oferă o lume, în care cititorii sunt invitați să pătrundă, să o înțeleagă, să o îmbogățească, să se revolte, să se entuziasmeze, să mediteze, să se amuze, iar prin toate acestea să devină altul.

Mai mult ca oricând, trebuie să înțelegem că avem o misiune, ca și educatori și modelatori de personalități și că se impune a incrimina orice pasivitate care acceptă tulburările și obscuritatea ce par să triumfe în prezent. Abordând subiectul din perspectiva necesității de a cultiva gustul pentru citit la cei mici, se impune a specifica principalele beneficii pe care universul cărților ni le oferă. În primul rând trebuie menționat aportul de cunoștințe care sporește nivelul de înțelegere a realității, facilitând, totodată, o exprimare coerentă și complexă, atât scrisă cât și verbală. Un copil obișnuit să parcurgă cu interes și motivat pagini pline de informații sau întâmplări va avea capacitatea de a reda în scris sau oral idei originale și construcții lingvistice expresive. Aceste aspecte reflectă timpul petrecut alături de cea mai bună prietenă, cartea.

Exersarea minții, antrenarea memoriei și a imaginației sunt alte elemente importante ale cititului pe care educatorii, fie părinți, fie cadre didactice, trebuie să le aibă în vedere atunci când prezintă însemnătatea cărții în devenirea fiecărui om. Mai mult decât atât, în urma lecturii, vocabularul cunoaște o înfățișare nouă, mult mai frumoasă, demnă de un maestru în arta de a vorbi sau de a scrie.

De asemenea, citind, copilul poate defini opinii proprii cu privire la realitate, poate argumenta o poziție intelectuală, mult mai coerent și poate aborda un subiect dintr-o prismă originală și expresivă. Școala, ca unitatea de bază a sistemului de învățământ sau ca factor instituțional al educației completează sau direcționează, după caz, eforturile familiei în direcția definirii unei personalități armonioase. Educatorii modelează personalitățile în devenire, iar cartea trebuie să le fie prieten și reper, totodată, să le furnizeze principalele direcții de a acționa, de a lua decizii, de a socializa, de a stabili priorități, de a crea, de a defini frumosul.

Cititul conduce și la o anumită disciplină, mai ales în prezent când se constată o multitudine de posibilități pe care le au copiii de a-și petrece timpul, unele dintre ele nefiind tocmai constructive pentru spiritul și intelectul lor. De aceea, devine o reală exigență, pentru părinți de a ghida copiii în gestionarea timpului. Ei trebuie să conștientizeze, de exemplu, că vacanțele, în special vacanța de vară, sunt ocazii pentru a face din lectură o activitate plăcută sau chiar activitatea preferată. Pot fi stabilite câteva ore pe zi destinate cititului, în funcție de disponibilitățile fizice și psihice ale fiecărui copil în parte, de capacitatea de receptare a mesajului transmis, precum și de gradul de interes pentru o lectură sau alta.

Atenția acordată lecturilor suplimentare nu trebuie însoțită, însă, de o neglijare a conținuturilor prezente în manualele școlare, ci se impune o completare, o reală armonie între cunoștințele-fundament pe care le oferă parcurgerea programelor și aria de cunoștințe dobândite în urma cititului în afara școlii. Acestea din urmă vin să încununeze dezvoltarea personalității copilului sau adolescentului într-un mod în care puține alte activități o pot realiza.

Pe fondul acestor considerații se conturează întrebarea: Cum se poate proceda în direcția motivării copiilor spre lectură? Cum poate deveni cartea, cea mai bună prietenă a lor? Din experiența de cadru didactic, am constatat faptul că elevii dezvoltă o preferință pentru lecturi diverse dacă în lista lecturilor de vacanță sau a celor suplimentare sunt incluse texte ale autorilor preferați, proză sau versuri, precum și dacă li se oferă posibilitatea de a opta pentru o carte anume. Roditoare în acest sens s-au dovedit și vizitele la biblioteci din oraș, la case memoriale ale diverșilor autori.

În plus, de câte ori timpul a permis acest lucru, am desfășurat la nivelul clasei activități de compunere de texte, pe teme date sau teme liber-alese, sub denumirea Micul scriitor. În acest fel, elevii înșiși au putut constata cât de originali sau expresivi sunt în elaborarea unor texte, adesea în versuri sau în proza, însoțite de ilustrații potrivite. O altă activitate menită să sporească gustul pentru lectură și să motiveze în direcția de a citi cât mai mult, a fost prezentarea de către fiecare copil în anumite momente a unei cărți pe care acesta o preferă, prezentare însoțită de motivarea opțiunii pentru acea carte.

Eforturile din cadrul școlii trebuie să se armonizeze cu cele ale familiei în direcția îndeplinirii obiectivului enunțat anterior, obiectiv tot mai pronunțat pe fondul schimbărilor complexe, pe care le suportă societatea de astăzi și sistemul instructiv-educativ, în mod implicit. Așa cum muzica ne încântă auzul, pictura ne încântă văzul, lumea cărților ne încântă întreaga simțire, oferindu-ne resursele necesare raportării la noi înșine. Copiii și adolescenții vor înțelege acest lucru dacă educatorii îi ghidează și-i sprijină permanent în acest sens.

Astfel, totul în lume fiind sub semnul efemerului, un lucru nu trebuie uitat și anume să ne îmbogățim sufletul și spiritul prin cunoaștere. Cine este aliatul nostru în această muncă? Răspunsul este unic: cartea.

 

Bibliografie

Blaga, Lucian, Trilogia culturii, vol. 9, Editura Minerva, București, 1985.

Cristea, Sorin, Dicționar de termeni pedagogici, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1998.

Guenon, Rene, Criza lumii moderne, traducere de Anca Manolescu, Editura Humanitas, București, 2008.

Nicola, Ioan, Pedagogie generală,Editura Didactică și Pedagogică, București, 1990.

Riboulet, Jean, Formarea intelectuală și morală a tinerilor, Editura Galaxia Gutenberg, Cluj, 2006.

 

Revista cu ISSN

Medalii la olimpiada internationala de s…

Patru medalii pentru elevii romani la Olimpiada Internationala de Stiinte ale Pamantului din Argentina   Olimpicii romani participanti la a VI-a editie a  Olimpiadei Internationale de Stiinte ale Pamantului (International Earth Science Olympiad...

Read more

Relatia de comunicare educator educat

 RELAŢIA DE COMUNICARE EDUCATOR-EDUCAT   Prof înv. primar Sorina Nevodenszki ,,Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei”, Jud. Timiş   ,,Când ai stat în bancă ani de zile sub ochii serioşi ai cuiva care te învaţă carte,...

Read more

Raport scris individual al inspectiei sc…

ANEXA Nr. 2   la regulament   RAPORT SCRIS INDIVIDUAL AL INSPECTIEI SCOLARE GENERALE   - model -   Raport scris individual pe arie tematica/domeniu Aria tematica/Domeniul: ................................................................................................................................................             Inspector: ................. Calificativ .....................             Pe baza criteriilor si...

Read more

Desfasurarea concursului pentru ocuparea…

CAPITOLUL IV  Desfasurarea concursului      Art. 18. -    (1) Dupa validarea dosarelor de concurs si afisarea listei candidatilor admisi pentru sustinerea probelor de concurs, comisia de organizare si desfasurare a concursului afiseaza...

Read more

Ordin organizarea si desfasurarea probel…

Ordin privind organizarea si desfasurarea probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat   Afla Ordinul 5720 din 10 septembrie...

Read more

Features of a good test

FEATURES OF A GOOD TEST                                                                                                              Prof. Teclu Adriana                                                                                   Liceul Teoretic “Emil Racoviţă” Galaţi               Evaluation of the students’ achievements is a very important part of the teaching process for the...

Read more

Influenta antichitatii greco latine in o…

INFLUENȚA ANTICHITĂȚII GRECO-LATINE ÎN OPERA LUI ALEXANDRU MACEDONSKI   MIRON Costina Violeta, Doctorand Universitatea “Ovidius” Constanţa Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj   Alexandru Macedonski est le théoricien de la modernité entre les...

Read more

Tristan Tzara si experienta Dada

TRISTAN TZARA ŞI EXPERIENŢA DADA Învăţătoare: Nevodenszki Sorina ,Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Judeţul Timiş „Luaţi un ziar. / Luaţi nişte foarfeci. / Alegeţi din acest ziar un...

Read more