Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


CULTIVAREA SPIRITULUI COMPETITIV LA ELEVI
Luni, 08 Iunie 2009 23:09

CULTIVAREA SPIRITULUI COMPETITIV LA ELEVI

PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE EXTRACURRICULARE

PE TEME MATEMATICE ÎN ÎNVǍŢǍMÂNTUL EUROPEAN

 

Profesor Drãgan Cãtãlina

Şcoala Nr. 22 „Dimitrie Cantemir”, Galati

 

 

Pentru a obtine efecte benefice ale dezvoltãrii elevilor mi-am propus o educatie cu viziune si transferul celor mai bune practici la nivel mondial în educatia româneascã, prin cultivarea competitivitãtii si a competitiei, prin schimbul de experientã, spiritul de echipã si prin sprijinirea eforturilor de dezvoltare a elevilor dar si prin potentarea traditiilor valoroase ale educatiei românesti, ulterior menite sã asigure calitatea la nivel institutional, prin activitãtile extrascolare pe teme matematice.

 

 

Asa cum se aratã în majoritatea documentelor europene, mutatiile din educatie din tãrile UE sunt determinate de comutarea profundã a societãtilor europene cãtre globalizare si cãtre societatea bazatã pe cunoastere (“knowledge society”). Un posibil rãspuns la o asemenea provocare poate fi gãsit prin recursul la filozofia si la practicile implicite ale educatiei permanente. Un obiectiv strategic stabilit la reuniunea Consiliului Europei de la Lisabona la 23-24 martie 2000 în cadrul formei preliminare a concluziilor prevede: „Europa sã devinã cea mai dinamicã si mai competitivã economie, bazatã pe cunoastere din lume, capabilã sã sustinã cresterea economicã cu locuri de muncã mai multe si mai bune si cu o mai mare coeziune socialã”.

Tot atunci, în domeniul educatiei au fost enuntate si obiectivele concrete pentru viitor: dezvoltarea calitãtii si a eficientei, facilitarea accesului tuturor la educatie si pregãtire si o deschidere educationalã mai largã. În 2002, aceste obiective s-au rotunjit cu un alt obiectiv enuntat de Programul „Educatie si Formare 2010” si anume, dezvoltarea sistemelor de educatie si formare pentru a face Europa sã devinã pânã în 2010 o referinta mondialã a calitãtii educatiei.

Pentru a pune accent pe calitate, acces si deschidere cãtre întreaga lume, a elevilor, cultivându-le încã de mici calitãtile, atitudinile, competentele si aptitudinile necesare dezvoltãrii personale, de transmitere a cunostintelor si de formare a priceperilor si deprinderilor necesare accederii cãtre o treaptã superioarã de scolaritate si calificare, spiritul de echipã având în vedere actiuni la nivel national în domeniile cheie ale educatiei, am completat aceste actiuni, în mod particular, cu un proiect educational „Mateplus”, prin schimbul de experientã si prin sprijinirea eforturilor de dezvoltare a elevilor dar si prin potentarea traditiilor valoroase ale educatiei românesti, ulterior menite sã asigure calitatea la nivel institutional.

Scopul principal al proiectului este initierea si dezvoltarea unei cooperãri între elevii scolilor participante, încurajarea elevilor în studiul matematicii, dialog si contacte între elevii scolilor implicate, stârnirea interesului elevilor pentru gândirea logicã si problematizare, favorizarea contractelor de parteneriat între scoli, încurajarea schimbului de idei, informatii si experiente în ceea ce priveste abordarea si promovarea elementelor de culturã matematicã din învãtãmântul gimnazial, crearea unui cadru european de definire a competentelor cheie pentru învãtarea continuã, pentru a deveni cetãteni europeni ai viitorului, competitivi, adaptati sistemului educational european si de formare pe tot parcursul vietii la provocãrile nemaiîntâlnite ale societãtii cunoasterii, precum si la cerintele mult mai înalte ale pietei educationale din tãrile UE. În proiect au fost implicate urmãtoarele scoli din judetul Galati si judetul Brãila: ªcoala Nr. 22 „Dimitrie Cantemir” Galati, scoala care a initiat proiectul, ªcoala Nr. 19 „Ludovic Cosma” Galati, ªcoala „Unirea” Branistea Galati, ªcoala Nr. 20 „Traian” Galati, Grup ªcolar „Gheorghe Asachi”, Galati, ªcoala Gimnazialã Fîntînele, ªcoala Nr. 2 „Grigore Hagiu” Tg. Bujor, judetul Galati, ªcoala Nr. 32 „Dimitrie Cantemir” Brãila, LICEUL DE ARTAHariclea Darclée” Brãila. Proiectul a fost coordonat de sase cadre didactice, profesori de matematicã de la scolile mai sus amintite, de asemenea la proiect au participat în jur de 200 elevi din cele nouã scoli în prima etapã a concursului iar în a doua etapã 61 de elevi din clasa a V-a si 44 de elevi din clasa a VI-a, precum si un numãr de 16 profesori colaboratori. Concursul a avut în calendar douã activitãti: 27 martie 2009 Concurs „Mateplus ” la ªcoala Nr.22 „Dimitrie Cantemir” Galati, elevii fiind alesi în urma etapei pe scoalã a concursului în perioada 11-28 februarie, apoi o sesiune de comunicãri stiintifice pe 10 aprilie 2009, sesiune care a avut loc la ªcoala „Unirea” Branistea din localitatea Branistea, judetul Galati. La fiecare din cele douã etape a concursului, faza pe scoalã si apoi înfruntarea între scoli, profesorii colaboratori au propus variante de subiecte, la prima etapã subiectele au fost structurate tip tezã unicã, iar la a doua etapã testul a fost grilã cu 30 de itemi cu alegere multiplã. Prin sesiunea de comunicãri stiintifice s-a urmãrit evaluarea produselor elevilor din punct de vedere al originalitãtii, creativitãtii membrilor echipelor componente (echipele participante, formate din 4-5 elevi din aceeasi clasã sau din clase diferite, de la aceeasi scoalã), modul de expunere al continutului stiintific al lucrãrilor. S-a prezentat de cãtre fiecare echipã un eseu, o prezentare a unei probleme matematice celebre, un rebus, un referat, o compozitie plasticã, probleme distractive, pe teme matematice, la alegere.

 

Bibliografie:

1. Curriculum national. Planuri-cadru de învãtãmânt pentru învãtãmântul preuniversitar, MEN, CNC, Editura Corint, Bucuresti, 1999.

2. Rodica Baconsky, François Benoit (coordonatori) si col. , Un ghid pentru tinerii români - Ce este Uniunea Europeanã? , Editura EST Bucuresti, 2001.

3. http://ec.europa.eu/index_ro.htm.

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:28
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Traditii si obisnuinte nutritionale

TRADIŢII ŞI OBIŞNUINŢE NUTRIŢIONALE   Maistru instructor Zuleam Eugenuia C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj     Bucătăria românească este apreciată astăzi ca una din cele mai bogate bucătării, atât pentru varietatea preparatelor cât mai ales...

Read more

Calendarul pentru Evaluarea Nationala si…

Calendarul pentru Evaluarea Nationala si admiterea in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2012-2013     Calendarul de desfasurare a Evaluarii Nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2011-2012 ---- Anexa la...

Read more

Calcul medie de admitere pentru invatama…

Calcul medie de admitere pentru învăţământul liceal 2014 Iată cum se face calculul mediei de admitere utilizate pentru admiterea în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2014-2015, menţionând anexa nr. 2 la...

Read more

Educatia tehnologica si profesionala

EDUCATIA TEHNOLOGICA SI PROFESIONALA   Conceptul de educatie profesionala Problema formarii si educarii profesionale este de mare actualitate in conditiile societatii moderne. Tanarul trebuie sa fie pregatit nu pentru a face fata numai...

Read more

Rolul si importanta jocurilor logico mat…

ROLUL ŞI IMPORTANŢA JOCURILOR LOGICO-MATEMATICE ÎN ACTIVITĂŢILE INSTRUCTIV- EDUCATIVE DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR Prof. înv. primar si preşcolar Niţu Florina Grădiniţa cu program normal „Lumea copiilor”...

Read more

Desenul mijloc de cunoastere a copiilor

DESENUL -  MIJLOC DE CUNOAŞTERE A COPIILOR    Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi                         Asemeni muzicii şi dansului, desenul permite omului să se exprime fără cuvinte, să dea...

Read more

Calitatea evaluarii la disciplina matema…

CALITATEA EVALUĂRII LA DISCIPLINA MATEMATICĂ   Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău   Rezumat  In noul context educaţional, procesul instructiv - educativ trebuie pus în concordanţă cu particularităţile de...

Read more

Integrarea copiilor cu cerinte speciale …

INTEGRAREA COPIILOR CU CERINȚE SPECIALE EDUCATIVE ÎN ȘCOALA DE MASĂ Prof.Brătilă Cristina-Zonica C.S.E.I. ,,Elena Doamna, Focșani”, județul Vrancea Tendinţa crescândă de integrare şcolară în unităţile obişnuite...

Read more